Dagvaarding oplichtingen financieel nadeel; straffen?

DymaTro
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding oplichtingen financieel nadeel; straffen?

#1 , 14 dec 2023 23:15

Goeienavond beste forumleden

Zoals het onderwerp al zegt, ik heb een dagvaarding gekregen ivm met een 15tal personen die ik heb opgelicht in 2021-2022. Ik was toen 18 en ben nu ondertussen bijna 21 met studies en studentenjobs. Heel dom en natuurlijk totaal niet oke, en ik wil zeker mijn verantwoordelijkheid nemen. Op 5 januari moet ik verschijnen voor de correctionele te Mechelen. Ondertussen ook al een advocaat gecontacteerd en deze ging volgende week het dossier inkijken.

Beetje meer info: ik was mensen aan het oplichten via Marketplace d.m.v. een smartphone te koop te zetten, koper het geld laten overschrijven en dan niet meer antwoorden. Dit waren telkens bedragen van 100 tot 200 euro per keer. Ondertussen ook een paar keer uitgenodigd geweest voor verhoor en ik heb hier ook telkens alles toegegeven en op alle vragen eerlijk geantwoord.

Ik heb hieromtrent een paar vraagjes, o.a. of dat er iemand misschien een grof idee heeft wat mijn eventuele straffen zouden kunnen zijn? Ga ik in de gevangenis belanden? Op de dagvaarding zelf staan er 5 oplichtingen van 4 verschillende mensen. Totaal 887,4 euro. Ga ik een veel zwaardere straf krijgen omdat ik meerdere oplichtingen heb begaan? Kan ik aan de rechter vertellen dat ik bereid ben om alle slachtoffers te vergoeden in mate van het mogeijke?

Tot slot, ik moest een paar maanden geleden weer op verhoor, en na het verhoor had de agente mij de rekeningnummer gegeven van 1 van de slachtoffers met de vraag of ik deze persoon kon terugbetalen, en ik heb dit dan ook gedaan. (205,7 euro) en het bewijs via mail naar de politieagent doorgestuurd. Zou dit ook meestaan in het dossier denkt u? Zou de rechter hiermee rekening houden of zou dit totaal geen verschil uitmaken?

Alvast bedankt voor jullie advies!!

DymaTro
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2023 23:33

Op de dagvaarding staat er als artikel 496 lid 1 Sw!

LeenW
Berichten: 12844

#3 , 14 dec 2023 23:47

Als u elk slachtoffer al terugbetaalt voor de zitting, gaat dat zeker een goede indruk geven.

Reclame

DymaTro
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2023 07:54

Goeiemorgen,

De rekening die ik indertijd gebruikte tijdens de oplichtingen is intussen al geblokkeerd en de relatie werd stopgezet. Ik heb ook al KBC gecontacteerd met de vraag of ik nog mijn afschriftten kon zien zodat ik de rekeningnummers terug kon vinden, hier heb ik geen toestemming op gekregen. Dit had ik ook al laten weten op een verhoor. Er werd mij dan verteld dat zij dit voor mij gingen opzoeken maar niets meer van gehoord.

Denk je dat de rechtbank eventueel al die rekeningnummers zou doorgeven zodat ik ze dan kan terugbetalen? Of zal dat iets zijn dat ik met de slachtoffers zelf zal moeten regelen?

Met vriendelijke groet

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 15 dec 2023 12:32

Van wie geen toestemming gekregen?
Hebt u nog de gegevens van Marketplace?

Hebt u een advocaat?
Die kan uit dossier de gegevens andere partijen opvragen en deze direct betalen via zijn derdenrekening vb.

AFDELING III. - OPLICHTING EN BEDRIEGERIJ.

Art. 496.[2 Hij die, met bedrieglijk opzet, beoogt een onrechtmatig economisch voordeel voor zichzelf of voor een ander te verwerven, hetzij door gebruik te maken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door listige kunstgrepen aan te wenden om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enige andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot drieduizend euro.]2
[1 Indien de in het eerste lid bedoelde feiten zijn gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was, wordt deze gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot drieduizend euro.]1
(Poging tot het wanbedrijf omschreven in het eerste lid wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweeduizend [euro].) <W 1993-06-16/35, art. 1, 1°, 009; Inwerkingtreding : 03-08-1993> <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In de gevallen in de vorige leden omschreven kan de schuldige bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33.) <W 1993-06-16/35, art. 1, 2°, 009; Inwerkingtreding : 03-08-1993>
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 41, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
(2)<W 2023-07-12/10, art. 16, 153; Inwerkingtreding : 18-09-2023>

DymaTro
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 dec 2023 14:37

Beste

Van KBC geen toestemming gekregen op mijn vraag om de rekeningafschriften in te zien om te de rekeningnummers op te kunnen zoeken.

Ok, ik wacht dan af wat mijn advocaat vindt in het dossier volgende week! Als ik dan intussen een paar slachtoffers terugbetaal tegen dat de zitting begint, krijg ik dan bv nog een werkstraf of iets? Een boete + kosten krijg ik sowieso.

Alvast bedankt!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2023 15:39

En als je de vraag anders zou stellen, om welk bedrag gaat het in totaal waar ik mensen in heb opgelicht en dat je dit bedrag dan ter beschikking zou stellen van de KBC met de vraag de opgelichte mensen te vergoeden, desgevallend verhoogd met een kostenvergoeding aan KBC. Dit is zeker geen kattenkwaad meer. U was tenslotte 18 jaar, d.i. meerderjarig.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

technocraat
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 dec 2023 00:25

Tip van Marcus Aurelius is een goede. Als je iedereen gaat betalen, ook diegenen die jou niet hebben aangeklaagd, vang je twee vliegen in één klap: je toont alvast dat je schuldbesef hebt + je kan met een relatief goed geweten verder met jouw leven.

Breng het in orde en zorg dat je zoiets doms nooit meer doet. Je hebt met één ding geluk, het is geld, dat kan je makkelijk terugbetalen en de schade bij de slachtoffers volledig herstellen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld geweldpleging).

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”