Geruchten dat ik een pedofiel zou zijn

Labrador02
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Geruchten dat ik een pedofiel zou zijn

#1 , 23 nov 2023 17:25

Hier even mijn verhaal. Ik ben een mannelijke leraar. Een vijftien jaren geleden was ik een dag afwezig op school wegens ziekte. Ik gaf toen les op vijf verschillende scholen binnen dezelfde scholengemeenschap. Een paar jongens hadden toen als grap verspreid dat ik opgepakt was omdat ik een meisje van 12 had verkracht. Dit had een meisje van 17 ( van een andere school dan deze jongens, maar ze waren van hetzelfde dorp, blijkbaar verspreid door hen) toen op haar sociale media geplaatst. De directeur had me in paniek thuis opgebeld. Ik lachte het weg, omdat het duidelijk was dat er niet van aan was. Echter toen ik het tegen mijn vrouw vertelde kon ze er niet mee lachen. Ik ging de volgende dag terug naar school. En mijn leerlingen spraken me erover aan en vonden het erg voor mij. Ik dacht nog wat is me dat allemaal voor een verzonnen iets. We hebben klacht neergelegd tegen het meisje dat het op sociale media geplaatst had. Een advocaat en alles. Maar na een jaar werd het door het openbaar ministerie geseponeerd wegens jeugdige leeftijd van het meisje.
Probleem is dat er sindsdien een aantal roddels zijn blijven circuleren.
De 15 daaropvolgende jaren kreeg ik zo ongeveer 2 keer per schooljaar het woord pedofiel naar mijn hoofd geslingerd als ik een leerling een straf gaf wegens babbelen of vechten. Nu zijn deze roddels weeral hevig aan het oplaaien en ik ben het eerlijk gezegd beu. Ik ben op gesprek bij mijn directie geweest en zij willen het stil houden. Ik wil dat deze roddels kordaat gestopt worden. Deze zaken vreten aan mij. Ik weet niet of je je dat kan voorstellen als je dat zelf niet meegemaakt hebt. Wat kan ik nu doen?

LeenW
Berichten: 12844

#2 , 23 nov 2023 17:54

Steunt uw directie u hier dan niet in? Als een leerling u een pedofiel mag noemen zonder ernstige sanctie, zou ik mijn conclusies trekken.

Labrador02
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2023 18:02

De directie heeft me vorig jaar ondervraagd omdat toen de roddel rondging dat ik tijdens het lesgeven rongewandeld zou hebben en tegelijk met mijn hand voor in mijn broek gezeten zou hebben en krabbewegingen gemaakt zou hebben. Ik wist niet wat ik meemaakte toen. Ze dachten dus dat ik zelf de roddels veroorzaakt zou hebben. Hadden zelfs een papier klaar om te ondertekenen dat ik met zedelijk diende te gedragen.
Dat hebben ze na het gesprek toen wel weggelaten. Het zijn pure leugens, te gek voor woorden...
Ik heb dit incident van vandaag dus niet durven melden. Heb een gesprek gehad met de leerling op de gang en hij heeft zijn excuses aangeboden. En hij zei toen dat deze roddels rondgingen. Dus ik durf het eigenlijk zelfs niet meer te melden aan de directie van de belediging.

Reclame

Labrador02
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2023 18:09

Of wel melden. Ik vraag daarom hier om raad.
De directie is trouwens nieuw van 2 jaar geleden. Eerdere directeur is op pensioen.

Labrador02
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2023 18:26

Het is zo dat ik meestal zelf niet in aanraking komt met deze roddels. En deze vertrekken vaak uit van buiten de school, skatepark, op de bus. Of vanuit klassen waaraan ik geen les geef. Maar dus af en toe zoals vandaag wordt ik er wel mee geconfronteerd. En dat kwetst. Ik weet ook niet goed hoe het op te lossen. Het is alsof ik door die grap van 15 jaren geleden een soort van brandmerk gekregen heb. Men wil dit vanuit de school stil houden. Maar ik vind dat er actief mag gezocht worden wie de roddels verspreidt en ook dat ze (directie) babbelen met de leerlingen daarover. Ik sta recht in mijn schoenen en wil dat dat stopt.

Labrador02
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2023 18:38

Wat kan ik dus doen? Andere job zoeken? Gewoon verder lesgeven en niets van aantrekken? Nieuw gesprek met directie? Ziek melden?(liever niet)
Misschien maak ik het probleem te groot en moet ik gewoon niets doen. En verder doen zoals ik bezig ben?

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 23 nov 2023 18:44

Zie privé bericht.
Valt onder laster en of eerroof eventueel verzwarend omstandigheden gezien functie.

Labrador02
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2023 19:05

Zie privé bericht.
Valt onder laster en of eerroof eventueel verzwarend omstandigheden gezien functie.
Bedankt!

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#9 , 23 nov 2023 19:20

zeker niet zo laten en alles nodige stappen ondernemen om u eigen (reputatie) veilig te stellen.

ik weet uit ervaring hoe zwaar vals beschuldigd worden van zeden feit (en veroordeeld worden zonder bewijs) doorweegt op het privé leven, werk kwijt, 4 jaar werkloos, bedelen bij de moeder om eten, . . .

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”