Na 3 jaar terug naar de gevangenis, kan dat?

Shine40
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Na 3 jaar terug naar de gevangenis, kan dat?

#1 , 08 nov 2023 21:25

Hallo, ik heb in mei 2021 vastgezeten 5 weken in de gevangenis erna vrijgekopen en een maand met enkelband (elektronische toezicht).
Begin Juni 2023 is mijn zaak voorgekomen hen namelijk 30 maanden straf gekregen..
Eergisteren eeb gevangenis brief ontvangen ( ik dacht voor een enkelband) omdat mijn advocaat zei dat ik nooitmeer in de gevangenis zou belanden..
Vandaag hoor ik van mijn advocaat assistent dat ik toch 2 maanden moet vastzitten ondanks hij zo zeker was dat ik niet zou vastzitten.. is het toch mogelijk wanneer dat ik mijn aanmeld bij de gevangens dat ze mij terug naar huis kunnen sturen en mij een enkelband geven? Ik vind het zo erg dat ik na 3 jaar terug naar de gevangenis moet en ook niet zo logish.. wie kan mij wat zeggen over dit allemaal. Mvg.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 nov 2023 22:32

Hallo, ik heb in mei 2021 vastgezeten 5 weken in de gevangenis erna vrijgekopen en een maand met enkelband (elektronische toezicht).
Voorhechtenis dan
Begin Juni 2023 is mijn zaak voorgekomen hen namelijk 30 maanden straf gekregen..
Eergisteren eeb gevangenis brief ontvangen ( ik dacht voor een enkelband) omdat mijn advocaat zei dat ik nooitmeer in de gevangenis zou belanden..
Vandaag hoor ik van mijn advocaat assistent dat ik toch 2 maanden moet vastzitten ondanks hij zo zeker was dat ik niet zou vastzitten..
Dat was mogelijk wat voorbarig van je advocaat
Zeker gezien politiek al tijd bezig is om ook bij kortere straffen toch een deel gevangenisstraf te doen uitzitten.

Of dat in praktijk ook effectief lukt is natuurlijk nog wat anders ...

https://www.openvld.be/justitie_vanaf_1 ... uitgevoerd


Gaat afwachten worden ...

Shine40
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2023 12:29

Ja idd voorhechtennis
Dus 30 maanden straf: 1/3 = 10 maanden - 6 maanden vermindert blijft er 2 maanden over?
Als ik deze 2 maanden doorbreng in de gevangenis en vrij kom moet ik dan nog de resterende 6 maanden van de 10 maanden onder elektronische toezicht uitzitten? Mvg

Reclame

LeenW
Berichten: 12843

#4 , 09 nov 2023 12:46

Mag men er tegenwoordig echt al van uit gaan dat het na 1/3 afgelopen is?

Shine40
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2023 20:09

Als ik overal zo lees dan lijkt het wel dat het zo is, wie kan meer vertellen hierover? Mvg..

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 09 nov 2023 20:12

Vermoedelijk de rechter die het vonnis zal vellen.

Shine40
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2023 21:06

Vonnis is al uitgesproken

Thomas_A
Berichten: 2327
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 nov 2023 06:28

Dit artikel legt het mijns inziens goed uit. Er zijn ook nog andere.

https://degroote-deman.be/nieuws/gevang ... af-belgie/

Opgelet: overal waar staat “na 1/3 van straf…”: dit is een gunst, geen recht.

Shine40
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 nov 2023 22:46

Ach ja we zullen maandag wel meer weten, alvast bedankt allemaal voor de info's..

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”