Is dit diefstal of niet?

Jenny03
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is dit diefstal of niet?

#1 , 09 okt 2023 19:13

Mijn vriend doet al een tijdje enkele dingen waar ik mij serieus aan stoor en nogal gênant vind. Los daarvan vraag ik mij zelfs af in hoeverre dit eigenlijk wel legaal is. Het lijkt ook steeds te verergeren (steeds meer en grotere zaken) en hij doet het ook vaak in het geniep (wat voor mij toch aangeeft dat hij ergens weet dat het niet helemaal correct is). Ik geef enkele voorbeelden van zijn gedrag:
- In de winkel neemt hij een ander zijn kar wanneer deze alleen staat en gebruikt hij dit dus voor onze boodschappen. Ik vind dit dus zeer onbeleefd en zeg hem altijd op voorhand zelf een kar te nemen (zonder succes dus). Maar onlangs nam hij nu ook al een kar waar er geld in moet en zei dan trots "dat is toch weer een paar cent rijker".
- Wanneer hij voedingsbonnen ziet hangen (bv: een bon van 2 euro voor cola), kijkt hij rond zich heen en neemt heel de bundel mee. We zitten hierdoor soms wel aan 80 euro van bonnen... Ik denk niet dat dit de bedoeling kan zijn. Daarbij gaat het nu zelf al zover dat hij actief opzoek gaat naar bonnen en zelf in privé afdelingen gaat zoeken (magazijn, plek voor enkel werknemers, tassen van werknemers als zij op straat staan uit te delen (ik moet ze dan afleiden)).
- Gratis boekjes/kranten zoeken en als er een bon in staat neemt hij er een hele pak. Alsook krijg ik dan de opdracht van hem om te stoppen bij de supermarkt op baan naar mijn werk en daar ook die boekjes te nemen.

Het is niet dat wij het niet goed hebben financieel en hij is ook niet gierig (wat natuurlijk geen reden is). Ik erger mij gewoon dood aan zijn gedrag en vroeg mij dus af of dit überhaupt wel mag? Begint dit niet wat op diefstal te lijken of overdrijf ik hier volledig in? Het zorgt echt voor grote discussies in onze relatie. Dit zijn niet mijn waarden. Daarnaast heb ik een job waar ik het voorbeeld moet geven en dit lijkt mij alles behalve het voorbeeld geven. Ik schaam mij dood om op zo een momenten bij hem te lopen.
Ik besef natuurlijk ook dat die dingen daar liggen om te nemen en hij dus eigenlijk niets steelt, maar als je hier extreem in overdrijft....?

LeenW
Berichten: 12843

#2 , 09 okt 2023 19:24

De vraag of dit diefstal is, lijkt mij hier niet relevant. De vraag moet hier eerder zijn hoe lang u dit marginaal gedrag nog wil tolereren.

Thomas_A
Berichten: 2327
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2023 19:57

Inderdaad. In uw plaats zou het me niet uitmaken of dit legaal is of niet. Wel dat ik niet zou willen omgaan met iemand die dit doet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 09 okt 2023 20:11

Daarbij gaat het nu zelf al zover dat hij actief opzoek gaat naar bonnen en zelf in privé afdelingen gaat zoeken (magazijn, plek voor enkel werknemers, tassen van werknemers als zij op straat staan uit te delen (ik moet ze dan afleiden)).

Dat is diefstal zonder meer en voor u als medeplichtige mogelijk zelfs mededader gezien actieve deelname evenzeer strafbaar. los van andere strafbare elementen die politie en of parket er nog aan kunnen bijvoegen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”