In beslag genomen 'wapen' replica

LexMR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

In beslag genomen 'wapen' replica

#1 , 13 sep 2023 17:18

Hallo,

Als 1 van mijn hobby's verzamel ik sinds 5 jaar replica's van zwaarden ( voornamelijk uit films) . Deze betreffen steeds ongeslepen, non-functionele replica's die als doel hebben aan de muur te hangen en zijn van officiële producenten. Ik heb vaak replica's ingevoerd van buiten de EU en deze werden regelmatig door de douane gecontroleerd maar nooit in beslag genomen ( uitleg, foto's, facturen etc waren steeds voldoende om ze vrij te geven )

probleem:

juli 2023 bestel ik 1 replica zwaard vanuit het Verenigd Koninkrijk. Na 2 maanden bij de douane te hebben gelegen werd deze door hun diensten in beslag genomen, proces-verbaal opgesteld en beide neergelegd bij de griffie te Halle-Vilvoorde. Ik heb momenteel nog geen officiële brief ontvangen maar de douane meldt mij dat op basis van volgend artikel uit de wapenwet mijn replica in beslag werd genomen :

Art. 19.Het is verboden :
1° ([4 wapens alsook losse onderdelen die aan de wettelijk voorgeschreven proef zijn onderworpen per postorder of via het internet te kopen of te verkopen, te koop aan te bieden of over te dragen aan particulieren]4, of de verkoop op afstand van wapens [2 , munitie en laders]2 aan particulieren te organiseren); <W 2008-07-25/37, art. 13, a, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>


Dit is de eerste keer dat dit voorvalt en ik heb hier nooit aan gedacht dat dit artikel in de wapenwet stond ( ging er van uit dat er vrij verkeer was van vrij verkrijgbare blanke wapens, en dat replica's geen probleem vormden.) . Online en Belgische webwinkels bieden soortgelijke goederen aan en mogen per definitie van bovenstaand artikel dit dus ook niet doen maar blijkt geen probleem te zijn aangezien ze gewoon mogen voortdoen.

De voorbije 5 jaar en bijhorende douanecontroles waar de pakketten gewoon werden opengemaakt NOOIT een probleem gehad. Vrienden die eveneens regelmatig invoerden hebben ook nooit problemen gehad.


1) Wat riskeer ik?
2) Is de inbeslagname definitief of zijn er mogelijkheden mijn replica terug te krijgen?
3) Zijn er dan wel legale manieren om dit soort replica's in te voeren aangezien ze nu plots wel inbeslagnemen ?

alvast bedankt voor jullie advies/antwoorden

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 13 sep 2023 18:04

ik vermoed een iets te overijverige ambtenaar die het verschil niet kent tussen een "replica" zwaard en een echt wapen (zwaard).

replica's zijn op zich niet verboden in Belgie, het artikel dat men aanhaalt is dan ook niet van toepassing, replica's zijn niet hetzelfde als (echte) wapens.

verzoek de vrijgave van u replica zwaard en stuur hun alle nodige gegevens om aan te tonen dat het niet om een echt wapen gaat maar om een replica

Likes
Berichten: 310
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2023 18:12

ik vermoed een iets te overijverige ambtenaar die het verschil niet kent tussen een "replica" zwaard en een echt wapen (zwaard).

replica's zijn op zich niet verboden in Belgie, het artikel dat men aanhaalt is dan ook niet van toepassing, replica's zijn niet hetzelfde als (echte) wapens.

verzoek de vrijgave van u replica zwaard en stuur hun alle nodige gegevens om aan te tonen dat het niet om een echt wapen gaat maar om een replica
De wapenwet maakt geen onderscheid tussen 'echte' wapens en replicawapens als het over blanke wapens gaat

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 13 sep 2023 18:25

ik vermoed een iets te overijverige ambtenaar die het verschil niet kent tussen een "replica" zwaard en een echt wapen (zwaard).

replica's zijn op zich niet verboden in Belgie, het artikel dat men aanhaalt is dan ook niet van toepassing, replica's zijn niet hetzelfde als (echte) wapens.

verzoek de vrijgave van u replica zwaard en stuur hun alle nodige gegevens om aan te tonen dat het niet om een echt wapen gaat maar om een replica
De wapenwet maakt geen onderscheid tussen 'echte' wapens en replicawapens als het over blanke wapens gaat
het is (afgaand) op de uitleg een decoratief voorwerp dat er uitziet als een (replica)wapen en dat is bij mijn weten niet 'verboden' zoals bij eerdere bestellingen blijkbaar werd "vastgesteld" als men er de nodige bewijzen van voorlegt.

dan zou men modelbouw munitie op ware grote (ja dat bestaat) ook illegaal moeten zijn terwijl het alleen maar uit plastic bestaat . . .

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”