Winkeldiefstal gepleegd. Wat gebeurt er nu na het verhoor?

iota
Berichten: 830

Re: Winkeldiefstal gepleegd. Wat gebeurd er nu na het verhoor?

#16 , 13 sep 2023 14:16

De politie stuurt de gegevens door naar het parket en is dan te zien welk gevolg zij er aan geven.


Parket betekent dus ook niet automatisch rechtbank. Het kan ook seponeren, een minnelijke schikking voorstellen of nog andere maatregelen.

elsblocks
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 sep 2023 14:19

Komt een huiszoeking aangekondigd of niet want ik zou niet willen dat mijn echtgenoot van deze feiten op de hoogte wordt gesteld om dit dan in de aankomende scheiding tegen mij te gebruiken.

LeenW
Berichten: 12844

#18 , 13 sep 2023 14:25

U bent inderdaad niet wettelijk verplicht spontaan te vergoeden, maar de kans is groot dat de winkel het hier niet bij laat als u dat niet gedaan heeft. Anders krijgen andere criminelen vrij spel.

Echtgenoot heeft alle recht om dit tegen u te gebruiken. U hebt uw oudste dochter aangezet tot diefstal en mogelijk heling, en u schrijft dat u nog 3 andere (vermoedelijk minderjarige) kinderen heeft. Ik heb hier toch enige bedenkingen rond het welzijn van deze kinderen.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 sep 2023 14:30

Mijn dochter had de labels van merkkleding in het pashok met behulp van een magneet ( aangekocht op bol.com) eraf gedaan en deze in haar tas gestopt.
In de eerste plaats stoort het mij de vermelding waar de magneet werd aangekocht.
En de aankoop van de magneet op voorhand duidt zeker niet op een impulsieve daad maar op voorbedachtheid.
Hopelijk niet bezwarend bij het relaas aan de politie.


Ik was toen in hetzelfde verdiep van de winkel. Zij is toen naar buiten gegaan. Ik ben toen naar de parfum afdeling gegaan en heb toen parfum meegenomen in het pashok en de labelstickers eraf gehaald. Bij het naar buiten gaan van de winkel is eeen winkeldetective mij gevolg tot bij mijn dochter aan de uitgang. Beiden moesten wij tonen wat er in onze handtassen zat en hebben zij alles onbeschadigd terug genomen en de politie is ter plaatste gekomen. Wij hebben alles eerlijk verteld zoals het is verlopen. Het was de eerste keer en we beseffen dat dit niet de oplossing was. 2 maanden geleden hadden wij zelf een man gezien in dezelfde winkel die twee tassen bij zich had en hier spullen van de winkel in stopte, hij wandelde gewoon buiten terwijl het alarm afging en niemand keek om. Toen kregen wij het idee om dit ook eens te proberen… alles leek zo vanzelf te gaan en voordat we het beseften hadden we voor veel geld gestolen. Het totale bedrag kwam neer op 3000 euro.
Ik praat het ook totaal niet goed maar ik zou wel graag een tweede kans krijgen in mijn leven om te tonen dat ik en mijn dochter eigenlijk wel een goed mens ben. Ik heb momenteel een erg zwaar jaar achter de rug, financieel heb ik het moeilijk en ook in mijn relatie met mijn echtgenoot zit het in een zwaar dieptepunt want natuurlijk niet goed praat aan wat wij gedaan hebben.
Ik ben enorm bang om een gevangenisstraf te krijgen zowel mijn dochter als ik. Dat het zou uitkomen naar mijn vrienden en familie, mijn werk… ik schaam mij zo diep over mijn daden.

elsblocks
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 sep 2023 14:33

1 kind van 16 jaar heb ik nog.
Zij is hier niet van op de hoogte.
Mijn oudste dochter van 18 jaar ( bijna 19) had de magneet zelf aangekocht bij bol. Com maar idd ik had dit volledig moeten afkeuren als ouder.

iota
Berichten: 830

#21 , 13 sep 2023 14:35

Als er al een huiszoeking bij u zou plaatsvinden, denk ik dat het hoogstens een huiszoeking met uw eigen toestemming zal zijn. Dus afgesproken met u en niet onverwacht.

elsblocks
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#22 , 13 sep 2023 14:38

Kan u ons informeren wat de mogelijke strafoplegging zou kunnen zijn?

Franciscus
Berichten: 38607

#23 , 13 sep 2023 15:26

Salduz bis cat 4 verhoor want daders op heterdaad betrapt.
Normaliter is de PDK dan verwittigd door de inspecteurs of de officier van gerechtelijke politie. Dat wil zeggen dat men u dient te verhoren met een advocaat waar u via procedure beroep kan op doen.
Is dat gebeurd?

Meeboohh
Berichten: 50

#24 , 13 sep 2023 15:46


In de eerste plaats stoort het mij de vermelding waar de magneet werd aangekocht.
En de aankoop van de magneet op voorhand duidt zeker niet op een impulsieve daad maar op voorbedachtheid.
Hopelijk niet bezwarend bij het relaas aan de politie.

Ben uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken en zo een magneet kost al gauw 100 euro. als er financiële problemen zijn toch geen klein bedrag.
Is de magneet in beslag genomen?

Franciscus
Berichten: 38607

#25 , 13 sep 2023 15:53

Niet alleen de magneet ook de gestolen goederen dienen met beslag te worden gelegd.
Zijn afkomstig van diefstal.

elsblocks
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#26 , 13 sep 2023 16:07

Ja, de magneet werd in beslag genomen. De gestolen goederen zijn terug genomen door de winkelketen.
Voor het verhoor kregen wij informatie op papier betreffende onze rechten, dat wij recht hadden op een advocaat indien we dat wensten. Tijdens het verhoor door de politie inspecteur hebben wij ervoor gekozen om dit zonder advocaat te doen omdat het anders nog allemaal veel langer zou duren.

Franciscus
Berichten: 38607

#27 , 13 sep 2023 16:10

Inderdaad, had fout gelezen ... goederen terug bij winkel zonder schade.
Dat veranderd weinig aan het feit alleen zal er 'minder' schadevergoeding mogelijk zijn.
En bedrag kan idd wijzen op verdere stappen via PDK of rechtbank ( o.a. gezien uw beroep).
Bij mijn weten volgt Parket Limburg de richtlijnen.

Franciscus
Berichten: 38607

#28 , 13 sep 2023 17:42

En als u niet naar het gerechtshof bent gebracht of opgesloten in een politiecel in afwachting van overbrenging de volgende dag zal u niet voor de onderzoeksrechter gebracht worden.
Die had jullie kunnen aanhouden - huiszoeking bevelen en u voor 5 dagen vasthouden..dan had de raadkamer verder over jullie moeten beslissen vrijlaten of verdere verblijf in een arresthuis in afwachting van verdere beslissing van RK.

Maar gezien nog niet geantwoord of het verhoor cat 4 was met mogelijkheid van advocaat..
Is het verder koffiedik kijken om de verdere mogelijkheden te beperken

elsblocks
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#29 , 13 sep 2023 20:09

Wij hebben wel na de foto’s en vingerafdrukken in een cel moeten wachten ( ongeveer 5 tot 6 uur) voor het verhoor. Na het verhoor was het een kwartiert wachten en toen mochten we naar huis. Maar ik maak me zorgen over wat er nu kog gaat volgen. Ik ben vooral bang voor een gevangenisstraf/ opsluiting , mijn werk te verliezen en een strafblad voor mijn dochter ( en mezelf) te krijgen. Waar was ons verstand toch. Ik ben ondanks alles wel meer beginnen te beseffen dat ik blij mag zijn met wat ik heb en dat ik verblind was door wat ik niet had. Het is een levensles geweest maar het had helaas nooit zover mogen komen.

Franciscus
Berichten: 38607

#30 , 13 sep 2023 21:11

Was daar een advocaat bij aanwezig?
Had u de gelegenheid om een advocaat te raadplegen voorafgaandelijk aan het verhoor?
Bent u in kennis gesteld van uw rechten enz enz
Bij mijn weten dient dat document ondertekend te worden en krijgt u een exemplaar mee.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”