Gevangenisbriefje.

Girly1995!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gevangenisbriefje.

#1 , 09 sep 2023 16:43

Aankomende Dinsdag moet ik op het bureau mijn gevangenisbriefje ophalen.
Het gaat om een zaak uit 2015 waarin ik als jong meisje (19) naïef ben geweest en er geld op mijn rekening gestort is geweest, dit heb ik afgehaald en aan iemand anders overhandigd. (Soort van piramidesysteem) Ik had alleen maar de voornaam van deze persoon dus slim gespeeld, besef ik nu bijna 10 jaar later.
Ik ben toen verhoord geweest, heb het bedrag op termijn volledig terugbetaald aan de persoon van wie het gerechtigd was. Dit werd bekeken als fraude/oplichting wat ik nu ik ouder ben zeker begrijp. De straf op zich vond ik vrij hoog zeker omdat dit zonder intentie was en gewoon een hele domme fout maar goed, gebeurd is gebeurd! Dit was mijn eerste veroordeeling en ook de laatste. Deze zaak is uitgesproken in 2019 tot 1 jaar gevangenisstraf, dit met een werkstraf van 120 uur en bij niet uitvoering de vervangende gevangenisstraf. Ik ben helaas heel lange tijd ziek geweest waardoor het zo lang heeft aangesleept. Ik heb mijn 120 uren niet uitgevoerd wegens privé redenen. Ik had ook een gesprek bij de probatiecommisie maar hier heb ik nooit een brief van toegekregen, ik werd pas op de hoogte gebracht als het gesprek al voorbij was terwijl ik hier uitdrukkelijk op aan het wachten was want ik zou zelf melden dat de werkstraf toch niet gaat lukken ondanks het plannen en ik me wel moest melden voor de vervangende straf. Nu is mijn vraag, ik ga me volgende week aanmelden met een gevangenisbriefje, word dit effectief een gevangenisstraf? De wet veranderd zo vaak en ik wil me toch nog kunnen voorbereiden op het ergste met het werk en aangezien ik ondertussen ook al mama ben van 2 kapoenen die ik alleen groot breng. Ik heb ook verder helemaal niemand, dat is ook de hoofdreden dat ik de werkstraf niet heb kunnen uitvoeren. Het is echt ik en mijn kinderen tegen de wereld! Een heel bang hartje maar ik wil wel voorbereid zijn voor de kids.

Iemand dat me meer informatie kan geven? Waar kan ik het best contact mee opnemen voor mijn kinderen in geval van?
Bedankt!

LeenW
Berichten: 12844

#2 , 09 sep 2023 16:53

Een werkstraf is ter vervanging van een gevangenisstraf. Als u deze - om welke reden dan ook - weigert uit te voeren, valt men terug op de gevangenisstraf.

Voor hulp met uw kinderen zie bv.
https://www.pleegzorg.be/als-je-even-ni ... kan-zorgen

Girly1995!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2023 17:25

Een werkstraf is ter vervanging van een gevangenisstraf. Als u deze - om welke reden dan ook - weigert uit te voeren, valt men terug op de gevangenisstraf.

Voor hulp met uw kinderen zie bv.
https://www.pleegzorg.be/als-je-even-ni ... kan-zorgen
Dit snap ik! Maar de wijkagent sprak bij overhandiging van het briefje en alsook de advocaat spreekt over Elektronisch Toezicht aangezien er 2 mogelijkheden blijken te zijn waaronder een werkstraf kan vallen. Er valt eigenlijk niet te garanderen of ik effectief de gevangenis in moet of toch op een andere manier detentie kan krijgen buiten wanneer ik me aanmeld? Ik wil gewoon goed voorbereid zijn.

Ik ga zeker de link eens bekijken! Dikke merci daarvoor!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 09 sep 2023 18:09

Dan is er na de uitspraak toch veel misgelopen. Wat heeft uw advocaat gedaan?
Welke stappen hebt u niet gedaan of bent u niet ingegaan op de uitnodigingen.

https://www.tribunaux-rechtbanken.be/nl ... srechtbank?

Girly1995!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2023 01:07

Dan is er na de uitspraak toch veel misgelopen. Wat heeft uw advocaat gedaan?
Welke stappen hebt u niet gedaan of bent u niet ingegaan op de uitnodigingen.

https://www.tribunaux-rechtbanken.be/nl ... srechtbank?
Mijn advocaat toen was 'aangenomen' door mijn moeder omdat ik zelf nog zeer jong was en er absoluut geen kennis over heb en nog steeds niet.
Hij is aanwezig geweest op de momenten dat het nodig was maar er is nooit veel communicatie geweest naar mij toe.
Na de uitspraak in 2019 heb ik meer als anderhalf jaar op ziekte gestaan en dan werd er vrijstelling gegeven van de straf op dat moment.
Zodra het beter was heb ik het normale verloop gevolgd met een justitieassistente en een werkplaats, ik was ook gaan tekenen en had in de tijd iemand voor de kinderen zodat ik enkele uren in het weekend zou kunnen uitvoeren iedere maal.
Helaas werd al snel duidelijk dat ik niet op deze persoon kon rekenen en verder heb ik nog steeds niemand, ik had dit meteen gemeld. Bij de probatiecommisie ben ik helaas niet geraakt doordat ik geen brief ontvangen heb zoals vermeld maar mijn advocaat heeft me hier nooit wat over vermeld. Ik viel uit de lucht toen ik gemerkt had dat het al gepasseerd was, de advocaat was op verlof kreeg ik als antwoord. Sindsdien heb ik eigenlijk gewoon gewacht op deze dag omdat ik wist dat het er sowieso zou aankomen. Ik kom niet in aanmerking voor een pro deo maar al die kosten liepen ook hoog op en als alleenstaande is het nu eenmaal niet gemakkelijk. Ik ben hier ook absoluut niet wegwijs in. Nog steeds niet.
Ik heb wel een afspraak voor juridisch advies bij een andere advocaat Dinsdag maar lost niets meer op uiteindelijk.

Ik ben dom geweest in mijn jonge jaren en het blijft uiteraard wel een misdrijf maar ik denk dat dit voorkomen had kunnen worden. Ik neem de straf omdat ik het ergens wel begrijp maar zit met zo een bang hart voor mijn kinderen.
Met elektronisch toezicht zou ik ergens nog mee kunnen leven al word dat ook een grote impact.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”