verdacht van een zaak catergorie 4

stefaan1980644.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verdacht van een zaak catergorie 4

#1 , 06 sep 2023 22:58

beste
ik zou het proberen in kort samen te vatten.
ik was daarstraks door politie aangehouden omdat ik geseind stond van een misdrijf waarvan ik van vrijheid beroofd was.
ik mee met politie kreeg ik te horen ik schuldig was aan verzuim. ik ken dus iemand die gevangenis zit wegens slagen en verwondingen en die heeft gezegd dat bij de misdrijf ik erbij was.maar dat is belange niet het geval ik was daar helemaal niet bij.
ik werd verhoord over deze zaak .dus ik word als verdachte verhoord en ik heb daar totaal niks mee te maken,na het verhoor werd ik terug in vrijheid gesteld en dat kan allemaal zo maar
?
alvast bedankt

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 06 sep 2023 23:00

ja

als u geseind staat moet de politie u oppakken en verhoren, ook al hebt u niks met de zaak te maken.

beste dat u kan doen is een advocaat raadplegen

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 09 sep 2023 20:37

Salduz bis cat 4 verhoor is bij mijn weten steeds met advocaat.
En ja gezien u geseind was (dat is in opdracht van het parket) wordt u dan meegenomen en verhoord als u dat bedoeld als kan dat zomaar.

https://advo-recht.be/kennisbank/strafr ... d-beroofd/
"""
Categorie IV: Verhoor als verdachte die van zijn vrijheid werd beroofd
Uw rechten

Verdachten die van hun vrijheid werden beroofd, en dus gearresteerd werden voor verhoor of die reeds voordien aangehouden werden, bevinden zich in de meest kwetsbare situatie en beschikken zodoende ook over het meest uitgebreide arsenaal aan rechten.

Dezelfde rechten als voor verdachten die niet werden gearresteerd blijven gelden, maar deze worden ook uitgebreid met enkele bijkomende rechten. De rechten die reeds gelden voor verdachten die niet van hun vrijheid werden beroofd zijn:

“Vooraleer wordt overgegaan tot het verhoor van een verdachte, wordt aan de te ondervragen persoon op beknopte wijze kennis gegeven van de feiten waarover hij zal worden verhoord en wordt hem meegedeeld dat:

hij als verdachte wordt verhoord en dat hij het recht heeft om voor het verhoor een vertrouwelijk overleg te hebben met een advocaat naar keuze of een hem toegewezen advocaat, en zich door hem kan laten bijstaan tijdens het verhoor, in zoverre de feiten die hem ten laste kunnen worden gelegd een misdrijf betreffen waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd; en, in geval hij niet van zijn vrijheid is benomen, hij zelf de nodige maatregelen moet nemen om zich te laten bijstaan;
hij de keuze heeft na bekendmaking van zijn identiteit om een verklaring af te leggen, te antwoorden op de hem gestelde vragen of te zwijgen;
hij niet verplicht kan worden zichzelf te beschuldigen;
zijn verklaringen als bewijs in rechte kunnen worden gebruikt;
hij kan vragen dat alle vragen die hem worden gesteld en alle antwoorden die hij geeft, worden genoteerd in de gebruikte bewoordingen;
hij kan vragen dat een bepaalde opsporingshandeling wordt verricht of een bepaald verhoor wordt afgenomen;
hij gebruik mag maken van de documenten in zijn bezit, zonder dat daardoor het verhoor wordt uitgesteld en dat hij, tijdens de ondervraging of later, mag vragen dat deze documenten bij het proces-verbaal van het verhoor of bij het dossier worden gevoegd.”""

Reclame

LeenW
Berichten: 12843

#4 , 09 sep 2023 21:13

Wat verwacht u dan juist dat de politie doet met zo'n beschuldiging?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”