geruchten/roddels

drg.at
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geruchten/roddels

#1 , 23 aug 2023 16:18

Beste,

Ik ben als artiest uitgenodigd geweest op een kunstenfestival. Als verliep vlot tot iemand contact op nam met de curator en vertelde dat ik een proces voor verkrachting heb gehad. De precieze details weet ik niet. Waarop de organisator, via telefoon, mij vertelde dat dit bij alle curatoren terecht is gekomen en ik uitgesloten wordt van het festival.
Ik ben inderdaad aangeklaagd geweest voor verkrachting maar bij de raadkamer is dit van tafel geveegd. Gelukkig kon ik de nodige bewijzen leveren waardoor dit geen staartje kreeg.
Nu zit ik jammer genoeg met twee problemen: ik weet niet wie de persoon is die contact opnam met de curator en de curator weigert ook te spreken met mij. Waardoor het onmogelijk is mijn kant van het verhaal te vertellen.
Wat kan ik zelf doen om mij te beschermen of zodat mensen snappen wat er mij overkomen is?

Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 23 aug 2023 16:51

Als u een adres hebt van de 'curator' deze per AS met antwoord /reponse kaart de nodige documentatie doorsturen (uiteraard geanonimiseerd).
Dat u 'eerherstel ' wenst melding bij de organisatie van bovenstaande.
Dat u bij weigering niet zal aarzelen aangifte te doen wegens laster en eerroof bij de bevoegde gerechtelijke instanties. Aangifte bij politie of via brief aan Parket met vermelding van onbekende aangever en de namen en gegevens van de curatoren die bericht verder verspreid hebben.

LeenW
Berichten: 12843

#3 , 23 aug 2023 16:52

U kan een uittreksel uit het strafregister (het vroegere attest van goed gedrag en zeden) opvragen en voorleggen.

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister


Klacht neerleggen wegens laster en eerroof tegen onbekenden is ook een optie, kans is echter groot dat dit niet-prioritair behandeld gaat worden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 aug 2023 16:42

Klacht neerleggen wegens laster

Stond u al op de affiche ofzo, want iemand die deze geschiedenis kent, moet op één of andere manier weten dat u uitgenodigd werd ... en is dan best mogelijk niet aan proefstuk toe.

U hoeft helemaal geen documenten naar de curatoren te sturen
Als dit een betalende performantie was, stuurt u hen uw factuur voor wat ze u zouden betalen

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 24 aug 2023 18:57

In het kort

Wat is nu het verschil tussen laster en eerroof? Bij laster kan hetgeen iemand ten laste gelegd wordt niet bewezen worden (bv. u beschuldigt iemand dat hij vorig jaar uw auto gestolen heeft maar u levert het bewijs hier niet van). Bij eerroof kan hetgeen u iemand ten laste legt onmogelijk bewezen worden
Is wanbedrijf ... prioriteit voor parket zal laag zijn maar wel strafbaar.
Kan daarna met het PV en verhoor van verdachte gebruikt worden in een burgerlijke rechtbank.
Case die ik ken heeft de verspreider een krantengroep ongeveer 800.000 Bfr gekost werden zowel in eerste aanleg als in beroep veroordeeld met bevel alle exemplaren van het geschrift en de foto's + negatieven te vernietigen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2023 21:22

De cruciale vraag in dit geheel is of de artiest een contractuele verbintenis had met de organisatoren. Is dit het geval, dan kan hij desgevallend een schadeclaim inleiden wegens contractbreuk. Is dit niet het geval, dan zie ik het niet zo gunstig in voor betrokkene.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”