Identiteitsdiefstal & schulden

Turnav
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Identiteitsdiefstal & schulden

#1 , 22 aug 2023 15:45

Beste,

Er werd op mijn naam een lening geopend bij Arteveldehogeschool door iwmand anders. (een renteloze lening). Ik heb mij nooit ingeschreven in de school zelf.

De politie weet al dat mijn identiteit werd misbruikt trouwens en er is daar een aangifte van.

Een lening aanvragen duurt niet lang, geen fysieke afspraak voor nodig en er moet gewoon een simpele PDF formulier ingevuld worden en via mail doorrgestuurd worden naar Artevelde, dan betalen ze bijna onmiddelijk.

Ik heb het factuur van 3800 eur van Artevelde betwist via email, maar ik kreeg dit als reactie van de deurwaarder:

https://imgur.com/a/pRMQEpS

(Screenshot van de brief)

Hoe in vredesnaam verwachten ze dat ik het bewijs dat ik het niet was? Hun systeem van een lening aanvragen is enorm simpel en iedereen kan het.

Het geld werd op een buitenlandse rekening gestort.

Je moet gewoon een PDF formulier invullen, je wordt niet opgebeld, niks. Niks! Artevelde betaalt bijna onmiddelijk de som en doet geen fysieke identiteitscontroles.

Wat moet ik doen, hoe moet ik reageren hierop?

Alvast erg bedankt voor de informatie en nog een fijne dag.

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2023 18:29

Zoals in hun communicatie staat is dit hun voorstel tot minnelijke schikking.

U kan dus weigeren.

Als zij hiermee naar de rechtbank stappen, is het aan hen om bewijzen voor te leggen. Wie beweert moet bewijzen.

Dan zal dan dat pdf-formulier zijn en hun overschrijving naar een buitenlandse rekening. U kan voorleggen dat u klacht hebt ingediend bij de politie.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 aug 2023 19:33

Een lening bij een hogeschool ? :shock:

En dan nog meteen uitbetalen op buitenlandse rekening ook na ontvangst van een PDFje
Dit land is compleet geschift geworden :!:


Best ook klacht aan toezichthoudende overheid (Vlaams ministerie van Onderwijs) richten, en hen inlichten hoe simpel deze hogeschool met belastingsgeld strooit en nietsvermoedende burgers in problemen brengt.

Probleem langs een paar kanten aankaarten kan nooit kwaad.

Reclame

Turnav
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2023 00:20

Zoals in hun communicatie staat is dit hun voorstel tot minnelijke schikking.

U kan dus weigeren.

Als zij hiermee naar de rechtbank stappen, is het aan hen om bewijzen voor te leggen. Wie beweert moet bewijzen.

Dan zal dan dat pdf-formulier zijn en hun overschrijving naar een buitenlandse rekening. U kan voorleggen dat u klacht hebt ingediend bij de politie.
Hallo,

De procedure van een lening aanvragen is blijkbaar zo:

1. Een leningsaanvraag formulier invullen met jou gegevens (PDF) en via mail terugsturen.

2. Contract ondertekenen (ook PDF) en via mail terugsturen.

Maar is een getekende handtekening in een PDF document zelfs wel geldig en legaal?

Ik vrees ervoor dat Artevelde mij stevig en hard zal aanvallen met hun advocaten en dat ik gewoon zal verliezen. Die hebben hoogstwaarschijnlijk toegang tot de beste advocaten die er bestaan..

Als ik de rechtzaak verlies, dan moet ik waarschijnlijk ook alle gemaakte kosten betalen.

lukasi
Berichten: 1158

#5 , 23 aug 2023 10:39

Als ze geen handtekening van je hebben dan zal zelfs geen topadvocaat dit kunnen veranderen.

Jo23
Berichten: 386
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 aug 2023 10:46

Raar verhaal, volgens mij ontbreken er enkele voorafgaande schakels.

Geef eens het volledige relaas weer: voor er een deurwaarder werd aangesteld zal de Artevelde hogeschool toch ook bij je aangeklopt hebben. De werkwijze van de dienst studiefinanciering / studentenadministratie kan je makkelijk zelf terugvinden op internet. Ik begrijp niet dat een factuur van 3800 EUR van Artevelde nu plots opduikt en dat je nooit enige voorafgaande communicatie hebt ontvangen.

https://www.arteveldehogeschool.be/nl/b ... iele-steun

Waarom heb je niet onmiddellijk via aangetekende brief met ontvangstmelding de factuur geprotesteerd en klacht ingediend wegens identiteitsdiefstal bij de politie?

Als je recht in je schoenen staat zou je deze zaak via aangetekend schrijven alsnog kunnen aankaarten bij de algemeen directeur van Artevelde hogeschool Tomas Legrand en bij de betrokken dienst studentenadministratie@arteveldehs.be.

Uit ervaring weet ik dat (zeker rond deze periode, net voor de start van het academiejaar) hogescholen liefst niet met dergelijke verhalen in de pers komen...

Zoals Inazuma schrijft: "Het probleem langs een paar kanten aankaarten kan nooit kwaad."
In casu kan je ook de bevoegde regeringscommissaris van de Artevelde hogeschool en de minister van onderwijs Ben Weyts vragen om dit dossier grondig te onderzoeken.

Mail minister van onderwijs = kabinet.weyts@vlaanderen.be

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/dire ... issarissen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”