Vraag over effectief uitzitten van straf

VisserNL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vraag over effectief uitzitten van straf

#1 , 17 aug 2023 13:36

Goedemiddag allen.

Ik heb als Nederlander de voorbije jaren kennis mogen maken met het Belgisch strafrecht, in de Franse taal.

In het kort de casus:

In 2016 verkocht ik vanuit Nederland een goed aan een Belg, woonachtig in het Franstalige gedeelte. Aldus de ontvanger heeft de zending hem nooit bereikt. Hij heeft vervolgens aangifte van oplichting gedaan.

Uiteindelijk ben ik bij verstek veroordeeld en werd mij verteld dat er vanwege onderschrijding van de beroepstermijn geen rechtsmiddel meer open stond.

Ik ben absoluut onschuldig en als er in 2016(!) een pakket is kwijtgeraakt bij de vervoerder dan betekent dit nog niet dat ik mij schuldig heb gemaakt aan oplichting. Nu hoor ik jullie denken: hoe is de bewezenverklaring dan tot stand gekomen? Welnu; ik ben gehoord bij de Nederlandse politie. Mijn verklaring opgemaakt in de Nederlandse taal is evident foutief vertaald naar de Franse taal. Waardoor de rechter heeft gelezen dat ik het feit heb bekend, terwijl dit er in de originele versie niet staat. Wat er allemaal is misgegaan is omvangrijk en zal ik hier omwille van de leesbaarheid weglaten en mij richten tot de kern van mijn vraag.

Ik ben veroordeeld tot 8 maanden gevangenisstraf en een boete van €10.000,-, te vervangen door 3 maanden extra gevangenisstraf. De boete ben ik inmiddels aan het aflossen. Ik wil namelijk helemaal niet het gevang in. Zeker niet als onschuldige!

Nu lees ik over ontwikkelingen in het Belgisch recht ten aanzien van de tenuitvoerlegging van korte straffen. Als ik het goed begrijp kan men bij een korte straf na 6 maanden om een enkelbandje vragen. En hooguit 1/3 van de straf zou men bij goed gedrag effectief moeten uitzitten.

Kom ik hier als Nederlander, tevens woonachtig in Nederland, ook voor in aanmerking?

Ik heb overigens nog niks van justitie mogen vernemen, maar zodra het gevangenisbriefje komt wil ik graag weten waar ik aan toe ben. Geld voor een advocaat heb ik niet. Dit en het feit dat ik geen Frans spreek is ook de reden dat het allemaal zo ver heeft kunnen komen.

Ik hoor graag van jullie.

Mijn dank is groot!

Abstract
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2023 22:34

Zekfs als onschuldige bent u veroordeeld in België tot verstek waartegen geen rechtsmiddel meer mogelijk is.

U dient een verzoek naar de Nederlandse ovrheid te richten.

U kan uw gevangenisstrat uitzitten in Nederland indien u aan de voorwaarden voldoet. Nederland past de straf niet aan.

VisserNL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2023 23:23

Dank voor uw inbreng.

De straf in Nederland uitzitten geniet niet de voorkeur. Je zit dan altijd minimaal 2/3 van je straf uit. In België is dit - als ik het goed begrijp - 1/3.

Maar wat is nu het nut van iemand straffen die overduidelijk onschuldig is? In dit soort gevallen moet er toch altijd nog ergens een rechter zijn die ernaar kijkt?

Reclame

Issued
Berichten: 1233

#4 , 20 aug 2023 01:11

Ik ruik een half verhaal. In België worden normaal dergelijke feiten geklasseerd, zonder meer. Tenzij er herhaling is. En om er dan nog 8 maanden en een boete van 10.000 voor te krijgen heb jij toch goed je best gedaan.
Zeker al te weten dat een buitenlander laten verhoren in zijn eigen land al helemaal geen dagdagelijkse handeling is.

VisserNL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2023 09:49

Het is absoluut een half verhaal, dit ruik je goed. Ik wil mijn hulpvraag goed afbakenen en hier zijn alle feiten niet voor nodig.

Maar om je een beter idee te geven:

- Geen strafblad
- Het betreft de verkoop van een motor voor €9.000,-.
-Transporteur geeft op schrift aan geleverd te hebben.
- Ontvanger ontkent en stelt opgelicht te zijn.

Vervolgens wordt ik door de politie in NL gehoord en wordt dit stuk op essentiële onderdelen evident verkeerd vertaald.

Iemand van de juridische hulplijn die ik destijds sprak, vertelde mij dat hier alles is mis gegaan wat mis kon gaan en dat het wel goed zou komen. Nou mooi niet dus. De Belgische rechter had niet eens jurisdictie want de feiten zouden zich in NL hebben afgespeeld. Maar of dit zo is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het in deze zaak heel erg mis is gegaan. En dat je eigenlijk verwacht dat dit in Europa onmogelijk is.

VisserNL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2023 09:54

Kan iemand mij antwoord geven op de vraag hoe lang ik effectief zou moeten zitten? Ik lees op internet dat je in België 1/3 dient uit te zitten maar dat je ook 6 maanden daarvoor om een enkelband kan verzoeken. Dit zou betekenen dat ik helemaal niet het gevang in zou hoeven. Kan iemand mij bevestigen of deze zienswijze al dan niet juist is? Alvast bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 aug 2023 10:57

Enkelband is sowieso niet mogelijk als u buiten België woont.

VisserNL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 aug 2023 19:50

Dan zal ik dus deze week een kamer huren in Antwerpen en mij gaan melden.

Franciscus
Berichten: 38616

#9 , 20 aug 2023 20:00

Ik vind het raar - maar u hebt blijkbaar geen advocaat geraadpleegd - dat u de zaak niet hebt laten verplaatsen naar de Nederlandstalige taalrol.
Gebeurd voortdurend met Franstaligen die vervolgt worden in Vlaanderen==> zaak verplaatst naar Franse taalrol waar 'verdachte' woont.

Langs de andere kant als we niet het ganse verhaal te horen krijgen krijgt u uiteraard niet direct een correct(er) antwoord. Wetende dat het verplaatsen van een balpen in een case het verschil heeft uitgemaakt tussen levenslang of (indertijd) de doodstraf voor de daders. Werd roofmoord en dus de zwaarste straf.

8 maanden is redelijk 'specifiek '(om boven de 6 maanden te komen) en hoogte van boete van €10.000. En daar zullen dan nog de gerechtskosten - slachtofferfonds en tweede lijn juridische bijstand bij. Los van de RPV ofte de rechtsplegingsvergoeding voor advocaat tegenpartij .. kan ook oplopen gezien bedrag boete
Standaard Minimum Maximum
Van € 5.000,01 tot € 10.000,00 € 1.350,00 € 750,00 € 3.000,00
Van € 10.000,01 tot € 20.000,00 € 1.650,00 € 937,50 € 3.750,00

En daarboven dan nog de schadevergoeding te betalen aan slachtoffer vermoed ik?

PS u zal toch moeten wachten tot u een gevangenisbriefje ontvangt van de Belgische justitie - in uw zaak zal dat in het Frans zijn.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 21 aug 2023 09:39

Berichten verwijderd niets ter zake doende - JurecaBE - moderator

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 aug 2023 11:58

Berichten verwijderd niets ter zake doende - JurecaBE - moderator

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”