Iemand had mij bedreigt om mij fysiek aan te vallen, is dit wettelijk strafbaar?

Epicurus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Iemand had mij bedreigt om mij fysiek aan te vallen, is dit wettelijk strafbaar?

#1 , 15 jul 2023 19:51

Een aantal maanden gelden had iemand mij bedreigd om mij fysiek aan te vallen tijdens ik aan het werken was in de supermarkt aan de kassa.

De klant is letterlijk uit het niets heel agressief geworden en hij begon mij te uitschelden.
Daarna heeft hij letterlijk gezegd dat hij mij een klap ging geven op mijn gezicht.
Ik heb het professioneel gehouden en hij is weg gegaan na dat hij mij nog een paar keer heeft uitgescholden.
Deze meneer was blijkbaar de echtgenoot van een van mijn collega's in de winkel.
En alles is natuurlijk opgenomen via de camera's in de supermarkt.

Ik had direct een afspraak gemaakt bij de politiekantoor. Ik heb alles goed uitgelegd.
Maar de politie heeft gezegd dat ze er niets aan kunnen doen. Ze hebben mij alleen maar een "Attest van aangifte (geen misdrijf)" gegeven en dat ik naar de politie moest bellen als dit nog een keer zou gebeuren.
Ik had uitdrukkelijk gevraagd aan de politie of dat het wettelijk strafbaar was om iemand te bedreigen voor fysiek aanval. En ze hebben gezegd dat het niet strafbaar was. En dat ze niet verplicht waren om de opnames van beveiligingscamera's te onderzoeken. Ik wou vragen of dat dit juist is.

Daarna ben ik gaan spreken met de manager van de supermarkt en ik vroeg of dat ik de opnames van beveiligingscamera's mogen nemen om ze te doorgeven aan de politie. Maar mijn manager heeft gezegd dat zij geen toegang heeft om camera opnames te bekijken. Ik vond dit uiteraard heel vreemd.
Ik wou vragen of dat ik hier een wettelijke recht heb om de camera opnames te vragen van de supermarkt want zij willen het niet geven!

Ik heb recent mensen gehad op straat die mij zomaar begonnen zwaar te uitschelden en mij lastig vallen. Uit dode hoek?! Daarmee dat ik deze vreemde en onaangename gebeurtenissen nu goed wilt onderzoeken.

Dank u voor uw inzicht en tijd!

Franciscus
Berichten: 38669

#2 , 15 jul 2023 19:59

Hangt er allemaal van af wat persoon ' juist' gezegd en eventueel gedaan heeft.
Kan dat manager daar niet aankan.
Best uw HR en uw vakbondsafgevaardigde in kennis stellen met vraag dat dat 'incident' wordt bijgehouden als het werkelijk zo erg was.
Een aangifte ...wordt gebruikt voor strafbare feiten ...anders is het een meldingsverslag.
Bedreigingen moeten specifiek zijn en zoals in SW omschreven kunnen worden.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 jul 2023 14:12

Een aantal maanden gelden ...
Dan moeten de camera-opnamen reeds vernietigd zijn (wet bewakingscamera's) en heeft u dus geen opnames meer

Bewaringstermijn is 1 maand


Bij filiaal van een keten, zal u via de politie of de Data Protection Officer (DPO) van bedrijf moeten gaan.

"kleine zelfstandige" gaat doorgaans wél zelf aan die gegevens kunnen, al dan niet legaal.

Reclame


Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”