Screenshot van privégesprek

pandaz
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Screenshot van privégesprek

#1 , 12 jul 2023 00:55

De ex van een vriendin van mij heeft screens genomen van een gesprek dat ik had met haar op instagram. Hier stond informatie in dat gevoelig is voor mij.

Waardoor ik mijn job onder andere zou kunnen verliezen... Hier dreigt hij ook mee..

Kan ik hier iets aan doen ?

KJ86
Berichten: 2664

#2 , 12 jul 2023 09:22

Als het strafbare feiten zijn die je toegeeft in dat gesprek is het de plicht van de ex om dit te melden aan de bevoegde instanties.
De werkgever kan echter niets doen met privégesprekken die een immorele context hebben. Je doet op dat vlak in je vrije tijd wat dat je wilt.

eylis
Berichten: 8845

#3 , 12 jul 2023 10:18

Maar hoe kan een derde aan screenshots van jullie privégesprek?
Dan was je toch niet erg privé bezig? Wat je zegt en doet in een publieke omgeving is publiek. Daar zou een (nieuwe) werkgever zelf ook wel kunnen rondneuzen. En dat doen ze ook!

Reclame

LeenW
Berichten: 12881

#4 , 12 jul 2023 10:20

Als het strafbare feiten zijn die je toegeeft in dat gesprek is het de plicht van de ex om dit te melden aan de bevoegde instanties.
Die plicht is er toch enkel voor overheidspersoneel?

KJ86
Berichten: 2664

#5 , 12 jul 2023 14:43

Ssst, het zou oneerbaar zijn als hij het niet doet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jul 2023 15:32

Waaraan moet een strafbaar feit voldoen?
Vier voorwaarden voor strafbaarheid

menselijke gedraging; 2. delictsomschrijving; 3. wederrechtelijkheid; 4. schuld.

Wat is het verschil tussen een melding en een aangifte?

Je hebt een probleem en hoopt dat de politie je hiermee kan helpen. De onthaalmedewerkers en/of inspecteurs bekijken of je probleem een concreet strafbaar feit inhoudt. Deze feiten zijn omschreven in het strafwetboek en voor de afhandeling ervan krijgen politiediensten richtlijnen van het parket.

Als er sprake is van een concreet strafbaar feit, zullen de inspecteurs een proces-verbaal opstellen en doe je effectief aangifte.
Als blijkt dat er geen concreet strafbaar feit heeft plaatsgevonden, zullen de onthaalmedewerkers je probleem registreren en indien nodig je doorverwijzen naar bijvoorbeeld de wijkagent, de gemeentediensten, het vredegerecht of een hulpverleningsorganisatie. Ze zullen met andere woorden melding maken van je verhaal. Zo is de lokale politie op de hoogte van je probleem.
Hou er rekening mee dat inspecteurs verplicht zijn om een proces-verbaal op te stellen als ze weet hebben van een strafbaar feit, zelfs als je enkel je hart wilde luchten of advies nodig had.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”