Voertuig afgebrand, vlak NA een chiptuning...

carbuilt
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

Voertuig afgebrand, vlak NA een chiptuning...

#1 , 09 jul 2023 19:25

https://www.facebook.com/hetbelangvanli ... &ref=notif

Feit ; ingeschreven voertuig (BMW 4, F36, Grand Coupe, 11-2015) vliegt in brand (motorruimte) tijdens een TESTRIT, net na een chiptuning (= meer vermogen via programmatie van de motor-ecu).
VERMOEDELIJK is het vuur ontstaan door slechte, amateuristische software, toevallig vlak na de programmatie.

Bestuurder (eigenaar) en tjoener (uitvoerder verbouwing) kunnen levend het voertuig verlaten !
Beide personen erkennen dat het voertuig werd voorzien van een (wettelijk verboden) verbouwing, in casu chiptuning.

Vraag : zal een verzekering de schade dekken ? Zo ja, tjoener zijn uitbatingsverzekering (ofschoon verboden activiteit), of verzekering voertuig (ofschoon verboden verbouwing en feitelijk niet toegelaten tot verkeer) ?

Lijkt mij een interessant vraagstuk :mrgreen:

Issued
Berichten: 1236

#2 , 09 jul 2023 21:55

Verzekeringen trekken sowieso hun handen ervan af.
Ik denk niet dat de eigenaar de tuner dwingen te betalen. Een illegale verbouwing heeft mijns inziens geen garantie

Inazuma
Berichten: 9793
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 jul 2023 13:21

Ik verwacht eerder dar de verzekering zijn uitbatingsverzekering stopzet, als ze te horen krijgt dat die onwettige motorverbouwingen uitvoert, dan dat ze uitbetaalt ...

BMW gaat er ook de pollekes aftrekken ...

Reclame

carbuilt
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2023 13:59

Ik verwacht eerder dar de verzekering zijn uitbatingsverzekering stopzet, als ze te horen krijgt dat die onwettige motorverbouwingen uitvoert, dan dat ze uitbetaalt ...

BMW gaat er ook de pollekes aftrekken ...
Is voor een buitenstaander mogelijk om te weten bij wélke uitbatingsverzekering/maatschappij deze verzekert is ?

basejumper
Berichten: 4645
Locatie: Diest

#5 , 10 jul 2023 19:50

Beste

In elk geval aangeven aan uw verzekering (alsjeblieft omnium of beperkte omnium heeft).
Een expertise zal mogelijk uitwijzen wat de oorzaak was. Maar het is onzeker dat men dit bewijsbaar op de tuning kan steken.
Indien u denktrant de tuner aansprakelijk is zal u ookmoeten bewijzen wat u claimt.
… En na uw in gebreke stelling zal u snel weten wel,e verzekering tegenpartij heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”