Misbruik van vertrouwen

justme5
Topic Starter
Berichten: 11

Misbruik van vertrouwen

#1 , 14 jun 2009 12:04

Misbruik van vertrouwen: wat houdt dit precies in? En vooral welke bewijzen moet je kunnen voorleggen.

Sommige personen liegen dat het een lieve lust is om te profiteren van de ander, om te teren op andermans goedheid,...

Wat kan je eraan doen als je daar slachtoffer van bent en is het de moiete waard, want wat kan je daarvan bewijzen...woorden blijven woorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#2 , 14 jun 2009 15:36

Misbruik veronderstelt

- een materiële daad van verduistering of verspilling
- bedrieglijk inzicht
- bestaan van (mogelijke) benadeling
- m.b.t. alle zaken die het voorwerp van diefstal kunnen uitmaken
- afgifte door de eigenaar wanneer de betrokkene nog te goeder trouw was
- overhandigd door de eigenaar onder verplichting ze terug te geven.

Zie artikel 491 e.v. Sw.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

justme5
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 14 jun 2009 17:12

Dus er dient steeds een materieel bestanddeel aanwezig te zijn.

Stel nu iemand die homofiel(evt bisexueel) van aard zou zijn, maar zich voordoet als een hetero man, dit enkel met bedrieglijke bedoelingen (bvb iemand in huis hebben voor het huishouden bvb) ,...
waaronder valt dit dan.

Dit kan toch bvb echt niet.

Ik vrees dat we naar een maatschappij evolueren waarbij de traditionele waarden (huwelijk bvb) in vraag worden gesteld, en dat bepaalde (niet iedereen) daar handig gebruik van maakt om op relationele gronden misbruik te maken van een ander individu, die te goeder trouw handelt.
Valt dan niks te doen tegen dergelijke profiteurs die meestal 'zwakke ' personen uitzoeken om uit te buiten (bvb mensen zonder werk, ..)??

Ik word ongelooflijk nijdig van dergelijke onrechtvaardigheden. En je kan niet zomaar iemand gaan beschuldigen van 'sociopatische neigingen' of je kan zelf nog problemen krijgen. :x

Reclame

sloeber
Berichten: 29

#4 , 14 jun 2009 20:26

Los van de ethische kwestie, denk ik dat hier weinig strafrechtelijks aan de hand is. Als je elke man/vrouw die enkel voor het geld trouwt, die trouwt om een verblijfsvergunning te verkrijgen, etc zou justitie goed af zijn.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#5 , 14 jun 2009 20:43

Burgerrechtelijk zou er een schadeclaim kunnen worden ingediend, MAAR hoe ga je in 's hemelsnaam bepaalde zaken gaan bewijzen?

Strafrechtelijk heb ik mijn twijfels of iets dergelijks zou kunnen worden vervolgd wegens inbreuk op weet-ik-veel-wat...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

justme5
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 15 jun 2009 10:07

Vinden jullie dan dat dit zomaar kan????

Het is misschien een puur ethische/morele kwestie maar wel één met serieuze gevolgen voor de mensen die 'erin lopen',als ik het cru stel. En dan denk ik nog maar aan de psychologische gevolgen.

Ik vind dat er nog serieuze lacunes zijn in onze wetgeving en in deze 'losse' maatschappij, zullen steeds meer dergelijke zaken voorvallen,vrees ik. En ik ben beslist geen extreme moraalridder hoor.

sloeber
Berichten: 29

#7 , 15 jun 2009 18:16

Als je jouw redenering doortrekt, zou overspel terug strafbaar moeten zijn en zou elke (feitelijke) scheiding reeds gerrechtvaardigd moeten worden of je bent strafbaar.

Volgende keer misschien de persoon die je in huis pakt, aan een grondiger onderzoek onderwerpen :wink:

Franciscus
Berichten: 38723

#8 , 15 jun 2009 18:46

idd voor misbruik van vertrouwen is er een zaak- goed bij betrokken -
een van de elementen ... dat er vb een spaarboekje of zo is overgemaakt of gedeeld - dan zou men mogelijk iets kunnen doen...

Dat wil dan zeggen dat men EERST partij in gebrek zal moeten stellen en vragen gelden goederen terug te geven omdat ze niet gebruikt worden voor doel enz enz..
(PS Gebeurt zo dikwijls staat men bij politie om aangifte te doen wegens diefstal van wagen - bij koppel dat uiteengaat al of niet gehuwd) - mijn wagen gestolen enz enz...
Als dan wordt gezegd gaat niet - want ... wonen samen enz enz - dan is het plots misbruik ... dat gaat ook zo maar niet - gezien niet voldoen aan voorwaarden.)


Wat het mogelijk dat het feit als een grove belediging wordt beschouwd bij een echtscheiding of samenlevingscontract ...maar dat is bij deze burgerlijk en NIET strafrechterlijk.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”