Betekenis "hoofdgevangenisstraf"

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

Betekenis "hoofdgevangenisstraf"

#1 , 29 apr 2023 23:49

wetboek strafvordering :
Art. 88bis Wanneer er ernstige aanwijzingen zijn dat de strafbare feiten een correctionele hoofdgevangenisstraf van één jaar of een zwaardere straf tot gevolg kunnen hebben en de onderzoeksrechter van oordeel is dat er omstandigheden zijn die het doen opsporen van elektronische communicatie.....

art 210bis (valsheid informatica) : strafmaat = 6 maanden tot 5 jaar

Mag een onderzoeksrechter art. 88bis gebruiken "vanaf een jaar of zwaarder" bij art. 210bis waar de strafmaat minimum "vanaf 6 maanden" is ?

Alvast dank

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2023 08:33

Bij een mogelijke strafmaat van 6 maanden tot 5 jaar is een gevangenisstraf van 1 jaar toch perfect mogelijk?

Ja dus.

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 30 apr 2023 17:37

OR zal bepaalde strafbare feiten weerhouden voor zijn beslissing. Kan aanhouding zijn met verwijzing naar gevangenis over enkelband tot voorwaarden.

Daarna gaat (in de meeste gevallen) de zaak naar de raadkamer en bij verwijzing naar een rechtbank ten gronde.
Het is deze laatste die bepaald voor welke feiten men zal vervolgt worden en voor welke feiten vermeld in strafwetboek men uiteindelijk zal veroordeeld worden en zij bepalen ook de straf van vrijspraak tot effectief en alles daartussen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 30 apr 2023 19:15

Gezien er een straf op staat van 6 mdn tot 5 jaar en 1 jaar bij mijn weten in die termijn valt - wat is het probleem.
Trouwens een OR wordt gevorderd door het OM .. en die bepaald welke onderzoekselementen dienen onderzocht te worden.

En zoals reeds geschreven wat het juist is bepaald de rechter ten gronde en of de Or iets mag onderzoeken bepaald het OM. Wanneer tijdens dit onderzoek de OR op nieuwe feiten ontdekt ( meestal zal dat via het onderzoek politie zijn) zal hij mogelijk ook voor die nieuwe feiten gevorderd worden.

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

#5 , 01 mei 2023 23:12

Gezien er een straf op staat van 6 mdn tot 5 jaar en 1 jaar bij mijn weten in die termijn valt
Duidelijk ! mijn fout...

er staat "van één jaar of een zwaardere straf tot gevolg kunnen"

Dank voor de duiding

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”