Mag wijkagent eisen woning te betreden indien ik voorwaardelijk vrij ben?

LaenenK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Mag wijkagent eisen woning te betreden indien ik voorwaardelijk vrij ben?

#1 , 29 mar 2023 22:21

Hallo iedereen,

Ik ben vrij onder voorwaarden en woon te Leuven.

Nu heeft bij de woonscontrole voor mijn domicilie, de wijkagent mij verteld dat zij elke 3 maanden mijn voorwaarden opvolgen EN dat dit verplicht bij mij thuis moet gebeuren.

Ik heb eerlijk gezegd geen zin om elke 3 maanden de politie bij mij binnen te laten (buren...). Ik vroeg of dit niet op het commissariaat kon gebeuren. Blijkbaar heeft de stad Leuven beslist dat iemand onder voorwaarden, de politie toegang moet geven tot de woning.

Is dit wel wettelijk? Ik dacht dat er toch maar onder bepaalde voorwaarden en/of omstandigheden toegang moet verleend worden aan de politie?

Kenny

LeenW
Berichten: 12841

#2 , 29 mar 2023 22:32

De woning blijft inderdaad onschendbaar, maar als u niet meewerkt met het opvolgen van uw voorwaarden, vliegt u uiteraard gewoon terug naar de gevangenis.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 30 mar 2023 10:45

Vrij onder voorwaarden wil vermoedelijk ook zeggen dat u op uw thuisadres kan gecontroleerd worden.
Was vaste prik in LPA dat wijkinspecteur of recherche of jeugddienst of andere politiediensten nazicht deden bij personen VOV.
En zoals @LeenW heeft geschreven grote kans van enkeltje terug naar gevangenis...eventueel via SURB of andere rechtbank ...

Zal ook niet de stad Leuven zijn die dat beslist wel de rechtbank die u VOV heeft gegeven.

Reclame

lukasi
Berichten: 1147

#4 , 30 mar 2023 11:09

sorry maar dit vind ik nu van de pot gerukt.
Simpel gesteld Uw slachtoffers hadden in uw handelingen ook echt geen zin in.
U hebt een straf gekregen, draag daar de consequenties van en leer eruit.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 30 mar 2023 11:52

Kleine verduidelijking:

U bent dus veroordeeld tot een vrijheidsstraf door een rechtbank en dus bij nader inzien mogelijk ook voor een SURB gekomen.
De controle daarop gebeurd niet op een politiekantoor - ook al kan het zijn dat u daar wordt uitgenodigd voor gesprekken of verdere verhoren - maar gebeurd dus op de plaats waar u dient te verblijven. Hopelijk hebt u de wijkinspecteur de toegang al niet geweigerd.....

Normaal wordt u toch opgevolgd door een justitie assistent ?


"vrijheidsstraf waardoor de veroordeelde zijn straf ondergaat buiten de gevangenis, mits naleving van de voorwaarden die hem gedurende een bepaalde proeftijd worden opgelegd. Deze materie wordt geregeld door de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten. Die wet maakte van voorwaardelijke invrijheidstelling een recht, toe te passen door de strafuitvoeringsrechtbanken.

De voorwaardelijke invrijheidstelling mag niet verward worden met de voorlopige invrijheidstelling die wordt toegestaan door de minister van Justitie of door de directeur van de gevangenis. "

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”