Lasterlijke aangifte

Chn86
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Lasterlijke aangifte

#1 , 08 mar 2023 13:33

Beste leden,

Ik kreeg zonet een uitnodiging tot verhoor in de brievenbus waarin staat: “U zal gehoord worden over feiten die u ten laste kunnen worden gelegd en die een misdrijf betreffen waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd, meer bepaald: Lasterlijke aantijgingen”

Omdat men mij bij de politie geen verdere informatie over het dossier kan geven en ik eigenlijk geen idee heb over wat dit zou kunnen gaan vroeg ik me af of dit betekent dat iemand een klacht tegen mij heeft ingediend wegens laster of dat ik verdacht word van een lasterlijke aangifte?

Aangezien de uitnodiging tot verhoor nog 8 dagen wachten is zou het mij wat gemoedsrust geven te weten wat me juist ten laste wordt gelegd.

Alvast bedankt voor uw antwoord

X

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 mar 2023 13:59

heeft u de afgelopen tijd een klacht of melding gemaakt van iets tegenover iemand?

Chn86
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2023 14:10

Beste,

Bedankt voor uw antwoord.

Eind 2020 heb ik een klacht ingediend tegen een groep jagers die actief waren in het veld achter onze tuin. De hagel van 1 van de schoten heeft een barst in ons raam gemaakt. De hagelbolletjes zijn teruggevonden door de politie op ons terras, de huls hebben ze echter niet teruggevonden in het veld en hierdoor is er geen verder gevolg aan gegeven door het parket en is het dossier afgesloten in juli 2022.

Indien de omschrijving in de uitnodiging tot verhoor impliceert dat ik verdacht word van lasterlijke aangifte, is dit het enige wat ik zou kunnen bedenken. Indien de omschrijving echter impliceert dat ik verdacht wordt van laster jegens iemand heb ik helemaal geen idee waar het over zou kunnen gaan.

Chn86

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 mar 2023 14:22

Kan perfect een intimidatie-klacht door die jagers zijn ...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 08 mar 2023 14:43

het zal helaas zoiets wel zijn

eind 2020, verwerking in 2021, door corona (nog meer) vertraging bij het parket etc . . .


beste is dat u gewoon verwijst naar u aangifte van eind 2020, met de vermelding dat er vaststellingen zijn gebeurt door de politie van hagelinslag door een wapen, dat u sindsdien geen klacht tegen een persoon of groep hebt ingediend en dat u anders geen weet heeft dan die groep jagers die een motief hebben om een klacht in te dienen wegens lasterlijke aangifte.

Issued
Berichten: 1230

#6 , 08 mar 2023 17:47

De beknopte mededeling van uw uitnodiging is niet in orde. Uw dient kennis te nemen van uw hoedanigheid (verdachte of getuige) , de feiten, de plaats van de feiten, tijdsstip van de feiten.
Zeker de vermelding van uw hoedanigheid is belangrijk. Neem contact op met de politie en dring aan op een correcte beknopte mededeling van de feiten. Dan weet u ineens of het over de jagers gaat.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 08 mar 2023 21:50

Kijk ook eens op geopunt vlaanderen.be
Hier al eens lezen
https://www.vlaanderen.be/een-jachtplan ... -aanpassen
https://natuurenbos.vlaanderen.be/
via
http://www.geopunt.be/
juiste gegevens opzoeken van uw stuk grond. rechts kan u naar lagen gaan vb landinrichting - bos - landbouw enz
Mogelijk is uw stuk ingekleurd als jachtgebied zonder dat u dat zelf weet.
Is en was bij ons het geval.
Wat zegt gemeente of wil u daar nog niet naartoe?
Zijn er gebieden rond uw stuk in beheer door Natuurpunt.
Inkleuren van uw tuin tot jachtgebied zonder uw toestemming is een wanbedrijf.
In het Gentse zijn daar al een paar pittige veroordelingen uit voortgekomen.

Denk zelfs dat men kan bekijken welke 'jachtvereniging' het beheer heeft over dat gebied.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 mar 2023 22:44

Als het de jagers waren: niet teveel van aantrekken

De hagel lag op uw terras, uw raam is gebarsten, en dat staat normaal allemaal in het PV.

Feiten worden geen laster omdat Parket niet kan bewijzen wie er geschoten heeft.
Dat het niet de kaboutertjes waren is ook wel duidelijk.
Hagel vliegt ook geen kilometers ... en al helemaal niet vanzelf

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2023 10:19

De beknopte mededeling van uw uitnodiging is niet in orde. Uw dient kennis te nemen van uw hoedanigheid (verdachte of getuige) , de feiten, de plaats van de feiten, tijdsstip van de feiten.
Als dit er staat is het toch duidelijk dat TS de verdachte is.
“U zal gehoord worden over feiten die u ten laste kunnen worden gelegd en die een misdrijf betreffen waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd


Dit is de standaard formulering van een uitnodiging Salduz categorie 3. Is dus duidelijk voor een verdachte.

De vermelding van het feit is inderdaad verplicht, tijd en plaats niet

Chn86
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 mar 2023 13:03

Allen,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik word inderdaad uitgenodigd als verdachte. Ik vraag me enkel af waarvan ik verdacht wordt, wat ‘lasterlijke aantijgingen’ betekent.

Wil dit zeggen dat iemand tegen mij klacht heeft ingediend wegens laster of dat iemand klacht heeft ingediend tegen mij omdat ik een klacht bij de politie heb ingediend die achteraf niet gegrond bleek te zijn? Of valt dit helemaal niet af te leiden uit ‘lasterlijke aantijgingen’?

Ik heb inderdaad eind 2020 een klacht ingediend die in juni 2022 zonder gevolg gelaten is dus dan zou ik met zekerheid weten dat het daarover gaat, in het andere geval heb ik geen idee.

Alvast bedankt,
Chn86

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 mar 2023 13:33

Men vwijst u aan als verdachte van een aangifte gedaan te hebben waarvan u wist dat ze niet waar was, met de bedoeling een ander te schaden.

Chn86
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 mar 2023 14:00

Beste,

Hartelijk dank voor uw duidelijk antwoord, nu kan ik toch wat geruster slapen.

Met vriendelijke groeten,
Chn

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 12 mar 2023 18:53

En als dat idd de aangevers zijn van het feit 'lasterlijke aantijgingen' hebt u mogelijk ook ineens de vermoedelijke daders (jachtgroep) en kan u die gegevens doorgeven aan uw verzekering.
Al zeker dit PV nr en zo uw aangifte PV wegens schade terug activeren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”