In bezit in wagen kilogram amfetamines

Robin23
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

In bezit in wagen kilogram amfetamines

#1 , 21 feb 2023 21:08

Hoi


Ik heb een vraag in verband met de correctionele rechtbank en het bezit of eigenlijk het vervoeren van verdovende middelen.

iemand die ik ken is bij iemand haar thuis toe gekomen met het bezit van een kilogram amfetamines. De politie was toevallig bij deze vrouw in huis (zij is leerkracht en heeft -denk ik- toegegeven dat ze verkocht om een cent bij te verdienen)
Hij was voor haar een kg speedgaan halen en kwam opgereden toen hij op bezoek was. Ze hebben de wagen gecontroleerd en dus de kg gevonden.

dat is eigenlijk voor haar, maar ik weet niet wat hij verklaard heeft. Hij moet wel sowieso naar de correctionele rechtbank.

Mijn vraag is: wat kan hierin minimum voor de persoon die het vervoerde opgeleggd worden? Ik besef dat het nogal vaag is. Ik weet dat hij enkele weken erna een negatieve bloedtest heeft afgegeven. En dat hij met advocaat moet voorkomen voor de correctionele rechtbank.

Hij is zelfstandige zonder strafblad en ik weet dat zij meewerkt om af te kicken en mede "rekening werdngehouden" omdat zij leerkracht zonder strafblad.


ik vroeg me af wat het voor de persoon van de wagen en het vervoeren ten.lastte kan worden gelegd?

Ik vermoed dat op het moment eeb positieve speekseltest plaats zal hebben genomen voor hem maar ook dit weet ik.niet zeker.

Ik ben vooral mezelf aan het afvragen wat de gevolgen kunnen zijn voor HEM. Aangezien het op correctionele rechtbank voorkomt... en wat de minimumstraf kan zijn? altijd een geldboete en met een gevangenisstraf? Of kan.men met een werkstraf hier vanaf komen? (Wat ik niet.hoop aangezien de ernstige feiten)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38669

#2 , 21 feb 2023 21:19

Heel algemeen
De algemene regel is dat men voor drugzaken een gevangenisstraf tussen drie maanden en vijf jaar en een geldboete tussen 1.000 en 100.000 euro kan krijgen (vermenigvuldigd met acht, in werkelijkheid dus van 8.000 tot 800.000 euro).
+ gerechtskosten,+ bijdrage tweede lijn rechtsbijstand
Beslag op alle voorwerpen ook de wagen waarmee de drugs zijn vervoerd.
Gaat niet over een gebruiker maar over een dealer van redelijke omvang.
Uiteraard vermelding op strafblad en eventueel ook beroepsgevolgen.

Ik vermoed dat er bj beiden dan wel een grondige huiszoeking zal gebeurd zijn.

Issued
Berichten: 1237

#3 , 21 feb 2023 22:14

Echt waar, een kilo speed, dat is al niet meer een cent bijverdienen hé.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2023 04:17

Ik weet dat hij enkele weken erna een negatieve bloedtest heeft afgegeven.
Lijkt me eerlijk gezegd weinig relevant in een zaak over verkoop.

En inderdaad: een zak speed met een waarde van verschillende duizenden euro. Dat is geen gebruiker of zelfs niet iemand die in zijn kennissenkring wat bijverdient.

Robin23
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2023 05:33

Ja zeker. Maar de huizoeking was bij haar thuis. waar toen niet veel lag.. tot hij kwam aangereden. Maar hij is het wel gaan vervoeren voor haar. Dus als zij toegeeft dat zij verkocht,. Is zijn straf voor het vervoeren en afleveren ervan toch ook niet min he? Ik vind het evengoed superdom van beide maar vooral hij omdat hij een groot risico nam zoveel op te halen voor een ander. (Liefde.maakt blind)

Ik gun hem.geen milde straf. Je komt van .zoiets toch niet met een werkstraf af he?


Alvast bedankt voor de info

Robin23
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2023 05:35

Hij verkocht niet maar was de "supplier" die zo dom was het voor haar te halen. Zij zal eerlijk gezegd hebben dat hij niet dealt wat ook niet zo is..

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2023 06:31

Franciscus heeft heel algemene de straffen geschetst in drugszaken.

Aangezien u blijkbaar niet 1 van de betrokken partijen bent, gaat u niet weten wie wat verklaard heeft en ook niet wie voor wat exact gaat vervolgd worden.

Een juistere inschatting is echt gewoon nattevingerwerk.

iota
Berichten: 830

#8 , 22 feb 2023 08:35

Maar de huizoeking was bij haar thuis. waar toen niet veel lag.. tot hij kwam aangereden. Maar hij is het wel gaan vervoeren voor haar. Dus als zij toegeeft dat zij verkocht,.
Leg maar uit dat je niet dealt als je met een kg speed komt aangereden.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 22 feb 2023 09:16

Zonder de specifieke tenlastelegging kan je daar weinig over zeggen
Drugkoeriers komen doorgaan (nog) gemakkelijker weg dan de opdrachtgevers/dealers zelf

Feit dat het een lerares is kan ook in haar nadeel werken


Altijd zorgen voor een kluis en een nonkel als zwart schaap

Franciscus
Berichten: 38669

#10 , 22 feb 2023 20:02

Als het methamfetamine of een precursor ervoor is kan de eindprijs iets van 50 tot 150 € per gram.
Reken zelf ... Dan is er een vermoeden van 'winst' in die orde van grote...en belastingontduiking.

Robin23
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 feb 2023 22:41

Ok. Ja.. ik was nieuwsgierig en vond er zoveel over. Bedankt voor te reageren iig!

eylis
Berichten: 8849

#12 , 27 feb 2023 10:43

Even in de marge: ik maak me wel ernstige zorgen als leerkrachten nu al centjes bijverdienen door harddrugs te dealen... Ik vermoed met grote zekerheid dat ze ernstig bestraft zal worden voor ook maar het geringste aandeel in deze zaak. De redenering van het gerecht zal zijn: dat kleine/grote criminelen of personen met een kwetsbare achtergrond (beginnen) dealen ligt enigszins in de lijn der verwachtingen: daar bestaan die straffen ook voor. Maar dat een leerkracht (een persoon met een voorbeeldfunctie) dealt (met héél makkelijk toegang tot haar mogelijk verbruikerspubliek)? dat is helemaal uit den boze.
Dat wordt de strengst mogelijke bestraffing.

LYNX XX
Berichten: 2553
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 feb 2023 11:38

Even in de marge: ik maak me wel ernstige zorgen als leerkrachten nu al centjes bijverdienen door harddrugs te dealen... Ik vermoed met grote zekerheid dat ze ernstig bestraft zal worden voor ook maar het geringste aandeel in deze zaak. De redenering van het gerecht zal zijn: dat kleine/grote criminelen of personen met een kwetsbare achtergrond (beginnen) dealen ligt enigszins in de lijn der verwachtingen: daar bestaan die straffen ook voor. Maar dat een leerkracht (een persoon met een voorbeeldfunctie) dealt (met héél makkelijk toegang tot haar mogelijk verbruikerspubliek)? dat is helemaal uit den boze.
Dat wordt de strengst mogelijke bestraffing.
@ EYLIS

Ik volg deze reactie zeker. Erger kan bijna niet : leerkracht en vriend die weet dat ze leerkracht is = schandalig van beide partijen. Bovendien denkelijk niet de eerste keer. En dan maar klagen dat de jeugd aan de drugs is.
Zware straf zal zeker op zijn plaats zijn, en waarschijnlijk in beslagname voertuig.

Robin23
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 feb 2023 15:02

Jullie mening is niet echt van juridisch belang.

eylis
Berichten: 8849

#15 , 28 feb 2023 16:59

@Robin: toch wel: lees mijn post nog eens aandachtig: ik heb het over de mogelijke redenering van de rechter, niet de mijne..

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”