Bemoeizuchtige buren

SharonR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bemoeizuchtige buren

#1 , 13 feb 2023 03:51

Hallo,

Als sinds een paar jaar hebben wij een te renoveren huis gekocht. We proberen veel zelf te doen, altans dat is ons plan maar onze buur volgt alles op de voet mee. met de bouwvergunning gaat hij in beroep. als er professionele werkers komen gaat hij met die in discussie zodat ze uiteindelijk weglopen en geen prijsofferte willen maken of de werken bij ons toch niet willen uitvoeren.

Ik voel mij gevizeerd, afgeluisterd en gecontroleerd in mijn eigen huis. Slapeloze nachten heb ik ervan, de gedachte dat de werken telkens zullen uitgesteld worden door het in beroep gaan en nauw opgevolgd worden zodat mogelijke fouten door hem meteen kunnen aangeklaagd worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 feb 2023 11:36

met de bouwvergunning gaat hij in beroep.
Daar kan u niets aan doen.
Buiten een goed dossier indienen, en zorgen dat u de bouwrichtlijnen correct volgt.



Maar de rest kan onder belaging (aka stalking) vallen.

Daarvoor zal u wel verklaringen van de opgestapte aannemers nodig hebben dat de buur hen lastig valt ... om op die manier u lastig te vallen.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2023 10:45

Hoe kan het dat die buur de professionaliteit in vraag kan stellen?
Zou proberen er zo confronterend mogelijk mee om te gaan en ook telkens navragen aan de betrokken aannemer of andere leverancier van diensten wat zijn werknemers ertoe hebben bewogen van het werk af te zien. Zoveel mogelijk argumenten op papier zien te krijgen en twijfel zaaien over de "buur" tenzij u natuurlijk ervoor zou vrezen dat deze gelijk heeft .... De door u gekozen professionelen moeten uw bondgenoot zijn niet die van de buur. Evtl uitlokken en politie erbij halen terwijl alle aanwezige "partijen" erbij zijn om hun versie van de feiten te geven.
Een andere manier is, als de relatie nog niet te verziekt is, met de betrokken buur een duidelijk gesprek gaan hebben en de boel uitklaren om te zien of hij steekhoudende argumenten heeft...

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 14 feb 2023 11:15

Je kunt inderdaad zo'n buur hebben die al wat je doet als deskundige/aannemer/architect beoordeelt met zijn internet visie en met zijn gedacht.
Ik had altijd de gewoonte om met zo'n ' nonkel Isidoor zoals we die hier met de collega's noemen , korte metten mee te maken.
Meestal was het voldoende om voornaam en achternaam te vragen en zeker bij de vraag : hebt u een btwnummer?
Waarom heb je dat nodig?
Omdat de factuur van de werken dan naar u komt, want u zegt wat er moet gedaan worden. Dus bent u de opdrachtgever.

Ik heb er niet veel gehad die dan nog verder gingen.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 14 feb 2023 14:05

Veel particulieren weten wel niet hoe dat ze met buren moeten omgaan bij het optrekken van een woning. In veel gevallen heeft de buurman recht van spreken. Je moet vaak funderingen graven langs bestaande afsluitingen en muren, daken aansluiten, gemeenschappelijke muren aanpakken, gemeenschappelijke schoorstenen renoveren, erfdienstbaarheden oplossen, enz.
In al die gevallen kan je in situaties terechtkomen waar dat overleg nodig is en vaak vraagt dat ook goedkeuring van de buren.
Ik snap bijvoorbeeld niet dat er zoveel Vlamingen aanvaarden dat bij het vernieuwen van een dak de aansluiting op het dak met de buren gebeurt door middel van strook plaklood terwijl dat er een esthetische oplossing bestaat in de vorm van een verholen goot.
Zo zie je veel zaken waarbij dat er eigenlijk voor goedkoop is gekozen in plaats van degelijk.
Het is dan normaal dat iemand die er iets van kent toch zijn bezwaren oppert. Je moet geen architect of ingenieur zijn om er iets van te kennen, ondanks mijn theoretische opleiding heb ik het meeste eigenlijk geleerd in de praktijk. Als het op dakwerken aankomt, kennen die oldtimers zonder hun theoretische opleiding zelfs technieken die niet terug te vinden zijn op het internet.

lukasi
Berichten: 1141

#6 , 14 feb 2023 17:10

Klopt, maar jij gaat ervan uit dat het hier gaat over een gesloten lintbebouwing.
En bij een lintbebouwing hoort het ook tot de geplogenheden om een plaatsbeschrijving bij de buren te laten maken en om in overleg de verschillende stappen van de bouw uit te leggen.


Maar het klopt wat je zegt, voorafgaandelijk duidelijke afspraken kan veel oplossen maar soms heb je zo'n nonkel isidoor die maar blijft zeggen dat er dringend een bekalking moet uitgevoerd worden op de gazon.Tot je de koe bij de horens pak en uiteindelijk voor zijn neus de PH sensor in de zandgrond ramt ....
Resultaat PH meting Hcl 6.9 wat dus 2 punten te hoog is voor zandgrond.
Had ik ' geluisterd ' naar die oldtimer dan had mijn klant nu tonnen kalk gesmeten en niets meer kunnen winnen op zijn grond.

Franciscus
Berichten: 38595

#7 , 14 feb 2023 20:59

Neem alvast alle gesprekken (zelf aan deelnemen ) met die persoon op.
Als u een raadsvrouw / heer hebt deze zeker in kennis stellen.
Buur verwijzen dat hij elke tussenkomst best schriftelijk aan u of raadsvrouw / heer overmaakt.
Het lastig vallen van personen die bij u komen om te werken of een offerte willen opstellen kan als belaging worden beschouwd.
Zorg dat u ook een verzekering hebt die dit soort zaken mee kan verdedigen. o.a. familiale en algemene rechtsbijstand.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”