Contract getekend door niet-bevoegd persoon

PRD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Contract getekend door niet-bevoegd persoon

#1 , 08 feb 2023 18:09

Beste,

Ik ben onlangs aansprakelijk gesteld door een autoverhuurfirma omdat een toenmalig vriend van mij een contract heeft getekend onder mijn naam, zonder een volmacht of dat ik er enig weet van had. Er is blijkbaar een ongeval gebeurt met dit voertuig, waardoor ik een factuur van meer dan 10.000euro krijg toegestuurd. Ik heb hen dit al een aantal keren duidelijk gemaakt dat ik hier geen weet van heb en ikzelf geen contract heb getekend maar zij blijven mij aansprakelijk stellen.
Hebben jullie enige raad wat ik zou kunnen doen.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 08 feb 2023 18:20

Vraag kopie contract op en dien klacht in voor schriftvervalsing van uw handtekening.

PRD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2023 18:47

De kopie van het contract heb ik, daar is duidelijk te zien dat hij toen het contract heeft getekend en het niet mijn handtekening is. Voor wie dient de klacht van schriftvervalsing dan? De autoverhuurfirma of die toenmalige vriend?

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 08 feb 2023 19:26

De kopie van het contract heb ik, daar is duidelijk te zien dat hij toen het contract heeft getekend en het niet mijn handtekening is. Voor wie dient de klacht van schriftvervalsing dan? De autoverhuurfirma of die toenmalige vriend?
tegen de "vriend"

de auto verhuur firma zal dan het geld bij hem moeten halen.

hoe hebt u deze firma dit al paar keer duidelijk gemaakt? via mail of telefoon heeft dit geen zin, zoiets moet via aangetekende zending gebeuren.

PRD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2023 19:33

Beste,

Heb deze momenteel al 10 mails gestuurd met vragen en bewijzen waarop staat dat ik duidelijk geen contract heb getekend, een aangetekende zending heb ik nog niet gestuurd.
Mvg.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 08 feb 2023 21:53

Beste,

Heb deze momenteel al 10 mails gestuurd met vragen en bewijzen waarop staat dat ik duidelijk geen contract heb getekend, een aangetekende zending heb ik nog niet gestuurd.
Mvg.
mails zijn van geen "nut" in zulke zaken, om zekerheid te hebben en bewijs is het beste dat u morgen een aangetekend schrijven verstuurd waarin u onder andere verwijst naar de eerdere contacten via mail.

PRD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2023 22:07

Oke,zal ik doen. Hartelijk bedankt voor de hulp. Maar ik versta wel uit de voorgaande berichten op het forum dat ik theoretisch niet aansprakelijk zou kunnen gesteld worden.

LeenW
Berichten: 12836

#8 , 08 feb 2023 22:19

Oke,zal ik doen. Hartelijk bedankt voor de hulp. Maar ik versta wel uit de voorgaande berichten op het forum dat ik theoretisch niet aansprakelijk zou kunnen gesteld worden.
Toch wel, u bent momenteel aansprakelijk, tot bewezen is dat uw handtekening vervalst werd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 feb 2023 22:50

mails zijn van geen "nut" in zulke zaken
Maar hou ze wél goed bij :!:
Als er zever van komt kan je laten zien dat je de firma in kwestie al meermaals op gewezen hebt dat JIJ geen contract met hen afgesloten hebt.

Als de "vriend" een valse naam gebruikte, ttz de jouwe, moet de verhuurfirma hem aanpakken
Niet jou ...


Je kan zelf ook klacht neerleggen tegen die "vriend" om je identiteit te misbruiken.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 08 feb 2023 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 08 feb 2023 22:51

Toch wel, u bent momenteel aansprakelijk, tot bewezen is dat uw handtekening vervalst werd.
In voorkomend geval zal de verhuurder moeten bewijzen dat het contract afgesloten is door de Vraagsteller ... niet omgedraaid :!:

LeenW
Berichten: 12836

#11 , 08 feb 2023 23:03

Toch wel, u bent momenteel aansprakelijk, tot bewezen is dat uw handtekening vervalst werd.
In voorkomend geval zal de verhuurder moeten bewijzen dat het contract afgesloten is door de Vraagsteller ... niet omgedraaid :!:
Maar het is ook niet aan de verhuurder om als amateur-kalligraaf de correctheid van de handtekening op een formulier te gaan controleren.

Wat ik mij wel afvraag hier, wordt er geen identiteitskaart/rijbewijs meer gevraagd bij het afsluiten van een huurcontract wagen? Dan moet de ex normaal toch door de mand vallen?

PRD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 feb 2023 12:02

Toch wel, u bent momenteel aansprakelijk, tot bewezen is dat uw handtekening vervalst werd.
In voorkomend geval zal de verhuurder moeten bewijzen dat het contract afgesloten is door de Vraagsteller ... niet omgedraaid :!:
Maar het is ook niet aan de verhuurder om als amateur-kalligraaf de correctheid van de handtekening op een formulier te gaan controleren.

Wat ik mij wel afvraag hier, wordt er geen identiteitskaart/rijbewijs meer gevraagd bij het afsluiten van een huurcontract wagen? Dan moet de ex normaal toch door de mand vallen?
Mijn rijbewijs en identiteitskaart hebben ze maar ook dat van de “vriend”, redenen ik heb een periode VOOR het laatst afgesloten contract de auto gehuurd. Daarna wou hij de wagen alleen huren op zijn naam. Ik heb er dan voor gezorgt dat de wagen terug aanwezig was bij de verhuurfirma, door mijn vriend te sturen, omdat ikzelf niet kon en zijn gegevens (rijbewijs en paspoort) opvoorhand doorgestuurd zodat het voor de verzekering van de wagen in orde was voor naar de verhuurfirma te rijden. Daar bleek dan een nieuw contract opgesteld (verlenging) op mijn naam zonder dat ik daar enig weet van had en hebben ze die “vriend” laten tekenen zonder enig volmacht of toestemming van mij. Terwijl er duidelijk in de algemene voorwaarden staat dat een verlenging per mail of fysiek moet worden aangevraagd door de contractuele persoon, wat dus niet is gevraagd.

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#13 , 09 feb 2023 12:26

Beste

U heeft hierboven al correct advies gehad. Indien mogelijk zou ik in uw geval ook nakijken of ik kan bewijzen dat ik die dag fysiek elders was en derhalve niet in de mogelijkheid daar te zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 09 feb 2023 19:17

Aangifte asap bij politie om dat deel van de zaak al op te starten.
Aan politie overhandigd u het ganse verhaal zoals hierboven geschreven met alle mails.

PRD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 feb 2023 23:15

Hartelijk bedankt iedereen voor de hulp. Ik ga jullie advies opvolgen.
Mvg.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”