Dit is een klein probleempje, maar wel iets dat niet door de beugel kan.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

Re: Dit is een klein probleempje, maar wel iets dat niet door de beugel kan.

#16 , 22 jan 2023 15:22

T.S., u kan er uw klastitularis over aanspreken. Maar hiervoor naar de politie stappen, op basis van wat? Afpersing, misschien toch eens de juridische omschrijving van afpersing lezen
https://www.elfri.be/artikel/afpersing. Trouwens de politie heeft wel andere katten te geselen. Zouden jullie het beter vinden als jullie leraar jullie een taakstraf zou opleggen zoals schrijven 500 x, ik mag bij het verlaten van ons klaslokaal het licht niet laten branden omdat dit onnodige kosten aan de gemeenschap veroorzaakt?

Laat ons een beetje realistische blijven.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#17 , 22 jan 2023 20:56

Politie heeft als taak de aangifte van strafbare feiten op papier te zetten en (eventueel) een verder onderzoek te doen.
Het is het parket en eventueel uiteindelijk de rechtbank die zal moeten beslissen.

Uiteraard kan het geen kwaad om zoals @basejumper heeft geschreven de ouders in te schakelen.

Wat er juist gezegd is weten we niet dus wat we hier schrijven is allemaal veronderstelling.

artemis
Berichten: 3294

#18 , 22 jan 2023 22:31

Ga naar de directie met die 22,22 euro van de klas. Stel daar vragen. Kan een interessant gesprek uit komen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#19 , 23 jan 2023 08:56

Ach los dit akkefietje (wat dat is het toch maar ) toch op van thuis uit.

Gewoon een mailtje naar de directie of je die 22,22 € , wegens gebrek aan eurocentjes, niet mag regelen per overschrijving. Niet meer, niet minder.

En gewoon even afwachten.

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#20 , 23 jan 2023 10:54

Alle reacties op deze topic hebben hun recht.
TS is minderjarig ( hoe oud ? ).
Misschien verstandig dit voor te leggen aan de ouderraad en de directie.
Weten niet of het voor de bedoelde leerkracht zo maar voor herhaling vatbaar zal zijn.
Minderjarigen moeten ook energiezuinig leren omgaan; maar de eindverantwoordelijkheid ligt hier bij de volwassen (?) verantwoordelijken. Een kapitein verlaat als laatste het schip.

AnNieM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 jan 2023 13:17

zeker dat het niet de manier (en bedoeling) van de leerkracht is om op de kosten van het energie verbruik te wijzen? . . .
Ze zegt van wel, maar ze geeft niet duidelijk aan waar ze het geld mee gaat gebruiken en we zijn verplicht om het te doen.
Niet echt een nette manier om ons "op de kosten te wijzen"

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#22 , 23 jan 2023 18:25

zeker dat het niet de manier (en bedoeling) van de leerkracht is om op de kosten van het energie verbruik te wijzen? . . .
Ze zegt van wel, maar ze geeft niet duidelijk aan waar ze het geld mee gaat gebruiken en we zijn verplicht om het te doen.
Niet echt een nette manier om ons "op de kosten te wijzen"
u bent tot niks verplicht in deze.

als zoiets niet opgenomen is in het schoolreglement en men kan niet verklaren waarvoor het geld zou moeten dienen, dan zou ik zeker de directie ervan op de hoogte stellen.

bij niet betaling kan men u ook niet de toegang tot bv de school of klas ontzeggen.

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#23 , 24 jan 2023 09:59

Hallo,
Ik wil anoniem blijven, want ik wil niet dat dit naar mij gelinkt wordt.
Ik ben minderjarig.
Vandaag zei een leerkracht(ik wil nog niet zeggen welke) dat we volgende week allemaal met de klas in totaal 22,22 euro moeten betalen, omdat "het licht nog aanstond twee keer" . Voordien zei die leerkracht daar totaal niets over zelfs niet na de ene keer, dus was dit totaal onverwacht.Het staat niet in het schoolreglement dat een leerkracht mag geld vragen van de leerlingen als ze een keer het licht hebben een nachtje laten branden. In het praktijklokaal blijft het licht zelfs 24/7 branden en daar wordt dus niets op gezegt. Ook al gaat het om 1.31 euro per persoon, toch is het niet verantwoordt om je leerlingen te laten opdraaien voor de energiekosten van de school die toch geen baat heeft bij die lampen die daar zelfs in het weekend in het praktijklokaal blijven branden voor niks.
Kan er juridisch opgetreden worden of de directie aangesproken worden over die leerkracht?

Dank bij voorbaat.

Een leerkracht kan volgens mij hier geen geld voor vragen. Het zijn namelijk geen kosten die hij/zij moet betalen. Dat is toch iets dat via de school zelf moet komen? En als het niet in het schoolreglement staat, is dit precies een vreemd reukend zaakje.
Daarnaast:
Kan de leerkracht bewijzen dat "jullie" het licht hebben laten branden?
Wat zijn de implicaties als jullie het niet betalen?
--> Vraag uitleg aan de directie.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”