Dit is een klein probleempje, maar wel iets dat niet door de beugel kan.

AnNieM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dit is een klein probleempje, maar wel iets dat niet door de beugel kan.

#1 , 19 jan 2023 18:19

Hallo,
Ik wil anoniem blijven, want ik wil niet dat dit naar mij gelinkt wordt.
Ik ben minderjarig.
Vandaag zei een leerkracht(ik wil nog niet zeggen welke) dat we volgende week allemaal met de klas in totaal 22,22 euro moeten betalen, omdat "het licht nog aanstond twee keer" . Voordien zei die leerkracht daar totaal niets over zelfs niet na de ene keer, dus was dit totaal onverwacht.Het staat niet in het schoolreglement dat een leerkracht mag geld vragen van de leerlingen als ze een keer het licht hebben een nachtje laten branden. In het praktijklokaal blijft het licht zelfs 24/7 branden en daar wordt dus niets op gezegt. Ook al gaat het om 1.31 euro per persoon, toch is het niet verantwoordt om je leerlingen te laten opdraaien voor de energiekosten van de school die toch geen baat heeft bij die lampen die daar zelfs in het weekend in het praktijklokaal blijven branden voor niks.
Kan er juridisch opgetreden worden of de directie aangesproken worden over die leerkracht?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 jan 2023 18:29

Dit lijkt mij afpersing, u kan hiermee naar de directie en politie stappen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2023 18:44

Correct van LeenW
Een leerkracht heeft niet de bevoegdheid om boetes toe te passen.
Natuurlijk is het in deze tijd een beetje omzichtig omgaan met energie, maar volgens mij is het de taak van de school of de conciërge om toe te zien of alles na de lessen en schooltijd als ordentelijk is afgesloten.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2023 18:46

Laat één van de ouders contact opnemen met de schooldirectie of zij hier achter staan en op welk artikel in het schoolreglement dit gebaseerd is.

Het is trouwens in alle scholen die ik ken de leerkracht die verantwoordelijk is dat het lokaal veilig wordt achtergelaten: licht uit, ramen dicht, soms deur op slot.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 19 jan 2023 20:56

zeker dat het niet de manier (en bedoeling) van de leerkracht is om op de kosten van het energie verbruik te wijzen? . . .

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2023 21:00

zeker dat het niet de manier (en bedoeling) van de leerkracht is om op de kosten van het energie verbruik te wijzen? . . .
Uiteraard, maar dat wil nog niet zeggen dat het mag.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 19 jan 2023 21:40

zeker dat het niet de manier (en bedoeling) van de leerkracht is om op de kosten van het energie verbruik te wijzen? . . .
Uiteraard, maar dat wil nog niet zeggen dat het mag.
neen, dat misschien niet

maar ik kan mij wel ergens voorstellen dat in samenspraak met de directie(?) men een soort van "shock and awe" wilt creëren omdat "kinderen" er zich gewoon niet van bewust zijn wat energie tegenwoordig kost voor de ouders.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#8 , 19 jan 2023 21:52

Beste

U kan vragen dat de school dat bedrag via een officiële factuur opvraagt. Niet in het handje. Die factuur zal niet komen hoor…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jef007
Berichten: 1681

#9 , 21 jan 2023 11:32

als deze afpersing op papier staat, dan ziet het er niet goed uit voor de leraar.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jan 2023 11:57

https://www.kinderrechten.be/sites/defa ... ngeren.pdf

Vind nergens terug : financiële boetes of handje contantje
Wel bij beschadiging van goederen van school of infrastructuur. Maar dat zal dan wel officieel door de directie zijn met bewijslast en rekening.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 21 jan 2023 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 21 jan 2023 12:00

djezus
afpersing ... wat nog allemaal .
Leerkracht heeft gewoon de puntjes op de i gezet om leerlingen bewust te maken van wat ZIJ zelf kunnen doen.
Toegeven niet op de beste manier en zeker niet de wijze die navolging verdient.
Vroeger moesten we 10 keer pompen als we licht vergaten uit de doen in de klas.
Als ze dat nu moeten doen, dan rammelen ze dat er lijfstraffen worden gegeven.

Neem zelf eens een beetje het initiatief als student en doe bij het verlaten van de klas dat licht uit en zorg dat de ramen dicht zijn.
Krijg het ervan dat iedereen zit te zeggen wat andere moeten doen en dan zeker als dit in een leidinggevende functie is van leerkracht tot politieker. Vertrek eens van wat je zelf kunt doen.

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 21 jan 2023 12:15

als deze afpersing op papier staat, dan ziet het er niet goed uit voor de leraar.
Hoe geraken die pipo's aan een bedrag van 22,22 euro voor de verlichting. Daar kan je een heel school mee verlichten
Laat de leraar wiskunde maar eens op papier zetten hoe ze aan dat getal tot 2 cijfers na de komma komen.

Men zou ook een naamloze brief in de bus van de school kunnen steken met de melding dat de vtm wel eens zal kunnen langs komen om hun fratsen in prime-time op het journaal uit te zenden

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jan 2023 01:42

als deze afpersing op papier staat, dan ziet het er niet goed uit voor de leraar.
Hoe geraken die pipo's aan een bedrag van 22,22 euro voor de verlichting. Daar kan je een heel school mee verlichten
Laat de leraar wiskunde maar eens op papier zetten hoe ze aan dat getal tot 2 cijfers na de komma komen.

Men zou ook een naamloze brief in de bus van de school kunnen steken met de melding dat de vtm wel eens zal kunnen langs komen om hun fratsen in prime-time op het journaal uit te zenden
Dat bedrag zal wel met een reden gekozen zijn.. context is alles in dit verhaal en dat missen we hier.. er wordt nogal snel geoordeeld, terwijl het wel duidelijk is dat hier nog niet alles is vermeld. Om dan meteen grote woorden als afpersing in de mond te nemen?? Ik volg lukasi

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 22 jan 2023 12:46

""De juridische term “afpersing” slaat op het met behulp van geweld of bedreiging zaken te doen overhandigen. Onder "geweld" verstaat de wet daden van fysieke dwang gepleegd op personen. Onder "bedreiging" verstaat de wet alle middelen van morele dwang door het verwekken van vrees voor een dreigend kwaad.""
o.a. art 470 strafwetboek

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 22 jan 2023 13:08

In een relatie leerkracht - (minderjarige) leerling is dit zeker van toepassing. Dus ik blijf bij afpersing.

Als het inderdaad een grap/bewustmaking was, is deze zeer ongepast en duidelijk niet zo begrepen. De leerkracht moet het dan maar zo gaan uitleggen bij politie of directie.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”