Rechten huurder tegen over verhuurder

Shir
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten huurder tegen over verhuurder

#1 , 05 jan 2023 20:00

Beste lezers,

Sinds kort heb ik problemen met mijn huurbaas omwille dat er in de appartement dat ik van haar huur is ingebroken.. zij zet me nu uithuis door te pushen door een contract te tekenen met gemeenschappelijke akkoord wat is dus geweigerd heb om dat ik niet verantwoordelijk ben voor de mensen die in mijn appartement heeft zitten inbreken. Ze benoemd hier bij voor mijn veiligheid. Ze vindt het niet kunnen dat ik mijn raam openlaat staan ze vindt dat dit schaden brengt maar ik kan niet slapen met een raam toe. Ze stalkt me nu elke dag door 3x e-mails te sturen en te bellen, als ik niet opneem dan belt ze mensen van mijn kring om privé informatie van me te krijgen.. dit kan toch niet? Ze wilt dat ik nu binnen 3 maand uit het appartement bent. Ze heeft me zelf een verklaring onderdwang laten doen bij de politie waar bij ik alleen sta met haar 2 dochters en haar zelf en 3 politie agenten die mij op dat moment als een verdachten behandelden om dat er bij mij ingebroken was en ik niet thuis heb geslapen die nacht. Wat kan ik hier aandoen? Ik mag zelf geen bezoek ontvangen.. ik mag geen vriend hebben.. ik mag geen lichten aandoen in de nacht voor naar de wc te gaan..? Aub geef me raad want ik weet het allemaal niet meer. Ze vindt het ook niet kunnen dat ik niet op al haar e-mails direct antwoord.. ze stuurt er te veel en ik heb soms ook geen tijd als ik aan het werken ben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jan 2023 20:18

Best een briefje laten schrijven door een advocaat.. Heeft meer indruk bij dergelijk soort volk.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 05 jan 2023 21:26

https://advo-recht.be/kennisbank/strafr ... -stalking/

 art. 442bis van het Strafwetboek bestaat het misdrijf belaging of stalking uit het ernstig verstoren van de rust van een persoon, terwijl men wist of had moeten weten dat zijn gedrag dit effect had kunnen veroorzaken.

De belager of stalker kan veroordeeld worden tot een gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro of met een van die straffen alleen.

Ingeval de feiten worden gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf van vijftien dagen verdubbeld.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 09 jan 2023 15:22

Wat heeft politie daar mee gedaan.of waren dat de inspecteurs die ter plaatse waren na de inbraak.
Rest is doe wat @drone heeft geschreven.
Als u een langlopend contract hebt van 9 jaar en dat is geregistreerd kan verhuurder u daar niet buiten zetten.
Is psychische en fysiek lastig vallen om het kantje van bedreigingen met voorwaarden.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#5 , 10 jan 2023 12:32

Woont u in een appartement of in een studentenkot? Al wat ze u vraagt, lijken meer regels voor studentenkoten of begeleid wonen. Maar bij begeleid wonen is het niet de verhuurder die de regels maakt.

"Ze stalkt me nu elke dag door 3x e-mails te sturen en te bellen" en "dan belt ze mensen van mijn kring om privé informatie van me te krijgen" --> begin al eens met haar te antwoorden dat stalken strafbaar is, per mail en per telefoon. Voor de rest niets anders in de mail antwoorden of het telefoongesprek beëindigen.
Als ze niet binnen de week stopt, zou ik er ook de mededeling aan toevoegen dat je verdere stappen gaat ondernemen zoals een klacht bij de politie indienen of een advocaat raadplegen. Dat zal je dan ook moeten dan als ze dan nog niet stopt.

Het enige wat u haar verschuldigt bent is de huur op tijd betalen en het appartement in orde houden.
Wie u ontvangt, of u een raam laat open staan als u slaapt, wanneer u naar het wc gaat en of u dan licht aandoet, of u een bezoek hebt of een vriend hebt zijn haar zaken NIET.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”