Wapendracht - wettige reden tot dragen

daavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wapendracht - wettige reden tot dragen

#1 , 17 dec 2022 10:22

Beste

Ik ben geinterreseerd om één vrij verkijgbaar wapen aan the schaffen. Meer bepaald heb ik interesse in een alarmpistool en deze te dragen tijdens mijn wandelingen in het bos. Namelijk woon ik in dezelfde regio waar de wolf zich vertoeft en ik heb daar schrik voor.

Probleem is echter dat wetgeving inzake wapendracht nogal vaag is. Je moet namelijk een "wettige reden" hebben en dat kunnen aantonen waarom je een vrij verkrijgbaar wapen draagt, althans volgens de politekorps Minos.

https://www.politie.be/5351/vragen/wape ... 20aantonen.

Het zou me verbazen dat ik in één scenario terechtkom dat ik voor het dragen van een alarmpistool in de problemen kom met de politie vanwege dat het niet wettig is. Echter hoor ik ter alle zekerheid de mening van mensen met meer kennis inzake dit onderwerp. :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 dec 2022 10:36

Kans dat je een (echte) wolf tegenkomt is zeer klein
Kans dat die wolf je ook aanvalt, is nog ontieglijk veel kleiner

In Vlaams bos moet je bovendien op de paden blijven
Daar ga je geen wolf zien, in beste geval misschien wat dwarsende pootafdrukken


"Om wolven af te schrikken", kan dus gerust als een ONwettige reden gezien worden om met een alarmpistool rond te lopen

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 17 dec 2022 11:16

Wolf heeft meer schrik voor u dan omgekeerd. Lijkt mij dus inderdaad geen aanvaardbare reden.

Bovendien is de wolf een beschermde diersoort, u mag dat dier dus niet gaan wegjagen met de knallen van een alarmpistool.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 17 dec 2022 11:26

Waarom zou de wolf afgeschrikt worden door een alarmpistool? Denkt u dat de wolf bang wordt als u een wapen te voorschijn haalt? Als ie al het idee zou hebben een flink stuk uit uw derriere te bijten, hangt hij vlugger aan uw keel dan dat u uw blaffer te voorschijn zou kunnen toveren.
En bovendien, een pistoolschot klinkt even eng als keihard op een fluitje blazen of hard schreeuwen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 17 dec 2022 11:45

Bij controle zal dat sowieso beschouwd worden als een onwettig wapen.
Reden om het bij u te hebben dus in een doos en of verpakt is transport.
Dragen vereist een draagvergunning en die zal je niet hebben.
Als je met een auto bent ligt dat nog steeds verpakt in uw koffer. Binnen handbereik ==> wapendracht van verboden wapen.

Straffen zijn niet mals en verbeurdverklaring van wapen en voertuig in dat geval zijn zeker en mogelijk.

Dus zeker niet doen om een veroordeling en strafblad te vermijden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”