Moeder belt kwaadwillig ambulance/politie

MicheleProbleem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Moeder belt kwaadwillig ambulance/politie

#1 , 16 dec 2022 12:33

Mijn moeder is mentaal onstabiel en heeft een zwaar alcoholprobleem.
Voor deze redenen heb ik dan ook contact met haar verbroken.
Ze belt nu regelmatig de politie, zogezegd omdat er iets is. Ze verzint dan verhalen ("opa gaat sterven en ze weet van niks!") zodat de politie op late uren voor mijn duur komt te staan. Deze zijn natuurlijk wel begripvol, maar het is iedere keer ontzettend stressvol.

Ze heeft ook eens de ambulance gebeld (zogezegd omdat ze dacht dat ik was flauwgevallen) terwijl ze WIST dat ik niet thuis was. De ambulanciers hebben dan samen met de brandweer mijn deur opengebroken. Dit heeft me 200 euro gekost, en ik heb een nacht met een kapotte deur moeten slapen.

Iedere keer als ik mijn huis verlaat heb ik schrik dat mijn deur weer zal worden opengebroken, is er een manier om ergens aan te geven dat als zij belt het NOOIT kan kloppen omdat we geen contact hebben? kan ik dit bij de politie of gerechtelijk aangeven? ik heb geen zin om mijn eigen moeder aan te klagen, ik wil gewoon niet dat ze mij zo kan treiteren met hulpdiensten. Zelfs verhuizen is geen oplossing, aangezien ze gewoon zegt 'ze is thuis' en dan halen de hulpdiensten deze informatie op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 16 dec 2022 12:51

Misschien zoekt ze wat genegenheid, hulp en steun?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 dec 2022 13:16

Lijkt me tijd voor gedwongen opname ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38595

#4 , 16 dec 2022 19:41

Inderdaad. Mogelijk al het syndroom van Korsakov ...daar is een 'collocatie' zeker mogelijk en zelfs per dringende vraag door politie (officier) aan parket.

https://www.druglijn.be/drugs-abc/alcoh ... n-korsakov

Kosten aan uw verzekering doorgeven ... in principe ook verzekering van BW - (politie -) ziekenwagen.
In principe moet toelating door een officier gegeven worden dus laat uw verzekering BW aanspreken voor de kosten.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 16 dec 2022 20:02

Ongeacht het feit dat de moeder nood heeft aan psychische begeleiding vrees ik dat een gedwongen opname moeilijk wordt.
Alle plaatsen van gedwongen opname zitten voller dan vol met echt suïcidale of gewelddadige psychiatrische patiënten.
De gemiddelde politiezone heeft op elk ogenblik wel een aantal van dergelijke gevallen. Het is ietwat de verantwoordelijkheid van calltakers en hulpverleners om voorgaande oproepen na te kijken.
Ik heb weet van een dan die altijd belde omdat haar buren een stralingsgeweer op haar private delen richtte of eentje die altijd belde omdat ze haar man niet meer herkende en dacht dat het een indringer was.

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 16 dec 2022 20:08

Maar dat wil niet zeggen dat de procedure dan ook kan gebruikt worden en sneller via gewone procedure...eenieder kan dat aanvragen in een aangepaste instelling te komen.
http://www.google.be/search?client=ubun ... hAfUpIHoCw
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”