al dan niet verplicht toegang te geven in smartphone

Dylanastra
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

al dan niet verplicht toegang te geven in smartphone

#1 , 14 nov 2022 06:47

hallo, laatst werd iemand in een FPC (forensisch psychiatrische instelling) betrapt met een gsm. daar is de regel dat je geen gsm in bezit mag hebben. Nu word er gevraagd aan de betreffende persoon die betrapt is met een gsm om daar ook toegang toe te geven. is deze persoon verplicht om toegang te geven tot de gsm? Er zijn geen feiten of andere zaken mee gebeurt. in het verleden is de persoon ook nooit veroordeeld voor feiten op het net. Kan het alsnog verplicht gevraagd worden? Kan een advocaat bijstand bieden in deze vraag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 14 nov 2022 08:43

Je kunt nooit iemand "dwingen" om die gsm te ontgrendelen. Als ze schrik hebben voor iets, moeten ze het maar door een deskundige laten uitlezen.

Uiteraard kan men wel een sanctie geven voor deze overtreding tegen de regels, bv. activiteiten beperken.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 15 nov 2022 13:02

FPC dat is of in Gent of in Antwerpen.
Bij mijn weten mogen de 'cliënten' geen eigen GSM hebben - verboden net zoals in een gevangenis. Er is tenslotte een gerechtelijk vonnis waarin voorwaarden zijn opgesomd wat mag en wat niet mag.
Zij kunnen wel gebruik maken van een systeem in het FPC waar ze kunnen bellen via de instelling.
De personen die daar verblijven staan onder toezicht van de" kamer ter bescherming van de maatschappij" een kamer van de strafuitvoeringsrechtbank (SURB).
Een gsm in bezit wil zeggen dat die illegaal is binnengebracht kan anders niet.
Uiteraard is de staf niet bevoegd om de GSM uit te lezen maar kunnen het wel vragen op last van de rechtbank( zal worden overgedragen aan - ik vermoed griffie van bevoegde rechtbank - PdK kan dan een strafvervolging opstarten vermoed ik en maatregelen voorstellen aan de rechtbank)

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”