Cadeaubon

Olems
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Cadeaubon

#1 , 05 nov 2022 23:08

Wat zijn de gevolgen als je per ongeluk een verkeerde code van een cadeaubon ingeeft en deze blijkt toch te werken?
Mag je deze code gebruiken? Ik zou denken van wel, het is het systeem van de verkoper die niet deugd zou ik dan denken? Het zou toch niet mogen zijn dat codes zo gemakkelijk te vinden zijn? Kan ik de verkoper hiervoor in gebreke stellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 05 nov 2022 23:14

U maakt bewust misbruik van een fout in het systeem om er een geldelijk voordeel uit te halen. Zegt het woord "fraude" u iets?

CityBird
Berichten: 792

#3 , 06 nov 2022 01:56

Kan ik de verkoper hiervoor in gebreke stellen?
Dat is wel helemaal de omgekeerde wereld, de verkoper ondervindt een nadeel en jij als koper wil hem daarvoor in gebreke stellen.

Denk je niet eerder dat het omgekeerd gaat zijn?

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 06 nov 2022 11:29

Wordt hier niet vooral de persoon die de cadeaubon in zijn bezit heeft benadeeld? De code zal immers geen tweede keer werken..

CityBird
Berichten: 792

#5 , 06 nov 2022 14:26

Hangt ervan af denk ik. Als de rechtmatige eigenaar van die bon die korting komt opeisen dan is alsnog de verkoper het slachtoffer, niet?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2022 00:56

U maakt bewust misbruik van een fout in het systeem om er een geldelijk voordeel uit te halen. Zegt het woord "fraude" u iets?
Hoezo bewust? TS stelt zeer duidelijk dat het per ongeluk gebeurt. Ik zie ook niet echt in hoe je zelf door gaat hebben dat je een verkeerde code hebt ingegeven als die toch werkt. Als het zo eenvoudig fout kan lopen, schort er iets aan het systeem en is de uitgever verantwoordelijk.

CityBird
Berichten: 792

#7 , 07 nov 2022 07:31

Als het zo eenvoudig fout kan lopen, schort er iets aan het systeem en is de uitgever verantwoordelijk.
Ja, voor de fout wel.

Maar de vraag van de TS is of hij de verkoper in gebreke kan stellen. Met welk doel? Het is hier wel de TS die voordeel uit deze fout heeft gehaald, niet omgekeerd.

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 07 nov 2022 08:00

U maakt bewust misbruik van een fout in het systeem om er een geldelijk voordeel uit te halen. Zegt het woord "fraude" u iets?
Hoezo bewust? TS stelt zeer duidelijk dat het per ongeluk gebeurt. Ik zie ook niet echt in hoe je zelf door gaat hebben dat je een verkeerde code hebt ingegeven als die toch werkt. Als het zo eenvoudig fout kan lopen, schort er iets aan het systeem en is de uitgever verantwoordelijk.
TS heeft de fout en de uitbuiting ervan opgemerkt, dan is hij er zich van bewust. Of het nu per ongeluk is of niet.

lukasi
Berichten: 1138

#9 , 07 nov 2022 09:11

Bel of stuur een mailtje naar die verkoper en leg uit wat je hebt gemerkt.
Verkoper content en gegarandeerd als je wat slijmt krijg je een extra cadeaubon.
Krijg je niets dan is dat ook zo maar dan kan je tenminste smorgens in de spiegel zien dat JIJ wel hebt gedaan wel correct was.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 nov 2022 10:48

U maakt bewust misbruik van een fout in het systeem om er een geldelijk voordeel uit te halen. Zegt het woord "fraude" u iets?
Hoezo bewust? TS stelt zeer duidelijk dat het per ongeluk gebeurt. Ik zie ook niet echt in hoe je zelf door gaat hebben dat je een verkeerde code hebt ingegeven als die toch werkt. Als het zo eenvoudig fout kan lopen, schort er iets aan het systeem en is de uitgever verantwoordelijk.
TS heeft de fout en de uitbuiting ervan opgemerkt, dan is hij er zich van bewust. Of het nu per ongeluk is of niet.
TS vermeldt nergens hoe en wanneer hij de fout opgemerkt heeft. Voor het verzilveren van de bon of na gebruik en eventuele ingebrekestelling door benadeelde is een wereld van verschil.

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 07 nov 2022 10:57


Hoezo bewust? TS stelt zeer duidelijk dat het per ongeluk gebeurt. Ik zie ook niet echt in hoe je zelf door gaat hebben dat je een verkeerde code hebt ingegeven als die toch werkt. Als het zo eenvoudig fout kan lopen, schort er iets aan het systeem en is de uitgever verantwoordelijk.
TS heeft de fout en de uitbuiting ervan opgemerkt, dan is hij er zich van bewust. Of het nu per ongeluk is of niet.
TS vermeldt nergens hoe en wanneer hij de fout opgemerkt heeft. Voor het verzilveren van de bon of na gebruik en eventuele ingebrekestelling door benadeelde is een wereld van verschil.
TS denkt dat hij die bon mag verzilveren, dan heeft hij de fout toch al ontdekt?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 nov 2022 11:02

Wat zijn de gevolgen als je per ongeluk een verkeerde code van een cadeaubon ingeeft en deze blijkt toch te werken?
Mag je deze code gebruiken? Ik zou denken van wel, het is het systeem van de verkoper die niet deugd zou ik dan denken? Het zou toch niet mogen zijn dat codes zo gemakkelijk te vinden zijn? Kan ik de verkoper hiervoor in gebreke stellen?

art 1376 , bw 21/3/1804
Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 12 nov 2022 11:24

Of oplichting - misbruik van vertrouwen????

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”