Mishandeling in de jeugdzorg.

Loriana
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mishandeling in de jeugdzorg.

#1 , 04 nov 2022 11:12

Hallo allemaal!
Ik heb best een moeilijk vraagje:
Als jong kind (nu ben ik meerderjarig) ben ik mentaal en fysiek mishandelt geweest in mijn instelling (kinderdorp molenberg, wat al niet meer bestaat). Met het ouder worden heeft dit ernstige psychische en lichaamlijke problemen veroorzaakt.
Ik las een tijdje geleden dat je in nederland een 'schadevergoeding' kunt opvragen via de schadefons. Dit zal nooit goed maken wat er allemaal is gebeurd, maar het zou wel helpen om verder te kunnen gaan met mijn leven. Nu is mijn vraag of dit ook bestaat in België, want de schadefons is enkel voor inwoners in Nederland.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en dat andere misschien ook zo steun kunnen vinden!!
Groetjes!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 04 nov 2022 11:36

hoe lang is dit geleden en zijn er ooit vaststellingen gebeurd van de psychische en lichamelijke problemen?

zonder enig bewijs zal het moeilijk worden om iets te eisen

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 04 nov 2022 11:37

Ik heb geen weet van een dergelijk schadefonds in België. Ik voorzie hier toch ook enige problemen met bewijslast.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 04 nov 2022 17:56

Is daar bij uw weten ooit een aangifte geweest - bestaat er dus een gerechtelijk dossier?
Van wanneer dateren de feiten?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2022 20:23

https://www.nupraatikerover.be/mishande ... handeling/
Ik raad u aan om contact op te nemen met het CAW. Zij kunnen u begeleiden in een oplossing van uw probleem.
Een financiële oplossing lijkt me van een heel andere orde. Persoonlijk geef ik u niet veel kans als er geen indiciën zijn die uw beschuldiging staven. Afhankelijk van de aard zijn er ook nog de verjaringstermijnen. Het zou m.i. een zeer lange en kostelijke procedure kunnen worden die u mogelijk meer leed dan soelaas kan berokkenen en het mogelijk voor u nog erger kan maken. Samen met het CAW kan u werken aan het afsluiten van dit hoofdstuk en verder begeleiding krijgen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”