Scheiding

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

Scheiding

#1 , 02 nov 2022 20:59

Dag allen,

Kan men na een gewelddadige relatie (dader bracht niets in, ook al verdiende deze occasioneel geld), waarbij de dader later schriftelijk aangeeft enkel samen te zijn geweest voor het onderhouden worden (en te kunnen studeren), geld terugeisen van deze dader? Niet direct de helft, maar wel de meerkost van het onderhouden van deze persoon?

Verder, is het mogelijk -en geaccepteerd door rechters- om bij rechtszaken voor de familierechtbank geen advocaat te nemen en jezelf te verdedigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2022 06:33

Scheiding als in huwelijk of andere vorm van relatie?

Om geld terug te vorderen voor iets dat niet expliciet schriftelijk die intentie had (document voor lening, beschreven eigen inbreng, …), zou ik me geen illusies maken.

Gegeven blijft gegeven in het geval van cadeaus. Wie tijdens een relatie geld inbrengt en wie bv. andere taken op zich neemt, gaat een rechtbank zich niet mee bemoeien.

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2022 10:17

Scheiding als in huwelijk of andere vorm van relatie?

Om geld terug te vorderen voor iets dat niet expliciet schriftelijk die intentie had (document voor lening, beschreven eigen inbreng, …), zou ik me geen illusies maken.

Gegeven blijft gegeven in het geval van cadeaus. Wie tijdens een relatie geld inbrengt en wie bv. andere taken op zich neemt, gaat een rechtbank zich niet mee bemoeien.
Ook als de relatie heel scheef zat en bol stond van druk en geweld? Ik heb hiervan schriftelijke bewijzen.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 03 nov 2022 10:44

Ook als de relatie heel scheef zat en bol stond van druk en geweld? Ik heb hiervan schriftelijke bewijzen.
Ook dan niet. U bent een handelingsbekwame volwassene en had kunnen beslissen de tegenpartij niet meer te onderhouden, de relatie eerder te beëindigen, klacht in te dienen wegens mishandeling...

iota
Berichten: 830

#5 , 03 nov 2022 10:54

Sterker nog: met iemand samen zijn voor het geld, is op zich niet strafbaar. De rechtbank noemt zoiets een zakelijk huwelijk/zakelijke relatie.

iota
Berichten: 830

#6 , 03 nov 2022 10:57

Als u spreekt van geweld, zijn er mogelijk zaken gebeurd die wel strafbaar zijn. Als u ze kan bewijzen, is vervolging voor die feiten mogelijk. Maar daarmee krijgt u uw geld niet terug.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 03 nov 2022 11:21

Is er aantoonbaar bewijsmateriaal waaruit blijkt dat het geld onder bedreiging van geweld werd gegeven?

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 nov 2022 12:02

Is er aantoonbaar bewijsmateriaal waaruit blijkt dat het geld onder bedreiging van geweld werd gegeven?
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Dit is niet het antwoord waarop ik had gehoopt, maar zo is het nu eenmaal.

Er zijn een aantal zaken. Ik heb één keer aantoonbaar bewijs dat ik met een wapen werd bedreigd in de relatie (niet voor geld maar andere zaken). Verder werd er constant gedreigd met lasterlijke mails en beledigd. Verder kan ik aantonen dat zij geweld gebruikte in de relatie. Ik verliet de relatie pas laat omwille van de vrees dat er erge zaken zouden gebeuren (ik werd ook na mijn vertrek bedreigd en gechanteerd) en omdat ze mij wijs maakte dat ze bij mij was uit liefde en zichzelf wou verbeteren. Er werd tijdens uitbarstingen wel geëist dat ik voor haar moest zorgen: ook op mail. Echter tijdens de relatie is de link geld en bedreiging moeilijk te trekken.

Na de relatie werd ik wel verder afgeperst voor geld (oa door het dreigen en effectief beschadigen van mijn bezit). Dit kan ik uiteraard wel eenvoudig aantonen.

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 nov 2022 12:03

Is er aantoonbaar bewijsmateriaal waaruit blijkt dat het geld onder bedreiging van geweld werd gegeven?
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Dit is niet het antwoord waarop ik had gehoopt, maar zo is het nu eenmaal. Ik waardeer dat in elk geval.

Er zijn een aantal zaken. Ik heb één keer aantoonbaar bewijs dat ik met een wapen werd bedreigd in de relatie (niet voor geld maar andere zaken). Verder werd er constant gedreigd met lasterlijke mails en beledigd. Verder kan ik aantonen dat zij geweld gebruikte in de relatie. Ik verliet de relatie pas laat omwille van de vrees dat er erge zaken zouden gebeuren (ik werd ook na mijn vertrek bedreigd en gechanteerd) en omdat ze mij wijs maakte dat ze bij mij was uit liefde en zichzelf wou verbeteren. Er werd tijdens uitbarstingen wel geëist dat ik voor haar moest zorgen: ook op mail. Echter tijdens de relatie is de link geld en bedreiging moeilijk te trekken.

Na de relatie werd ik wel verder afgeperst voor geld (oa door het dreigen en effectief beschadigen van mijn bezit). Dit kan ik uiteraard wel eenvoudig aantonen.

iota
Berichten: 830

#10 , 03 nov 2022 14:11

Hou goed voor ogen dat moreel laakbaar nog niet hetzelfde is als strafbaar. Voor de rechtbank moet kunnen worden aangetoond dat er een strafbaar feit is gepleegd.
Iemand met een wapen bedreigen, afpersen, beschadigen van bezit, enz. is uiteraard strafbaar. Maar het hangt er van af wat u daar concreet onder verstaat en of een rechter dat dan ook zo kwalificeert.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 05 nov 2022 20:03

Zoals hierboven al is uitgelegd. Het is niet omdat u iets bedreigend vindt dat het ook een strafbare bedreiging is.
Deze moet vb een voorwaarde inhouden.
Art 327 e.v. van strafwetboek
https://www.slachtofferzorg.be/bedreiging

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”