Beschuldigd van data stelen bij vorige werkgever

_Sabine_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beschuldigd van data stelen bij vorige werkgever

#1 , 26 okt 2022 13:50

Bij mijn vorige werkgever werd gebruik gemaakt van externe software om data van stakeholders (pers, professionele contacten,...) te bewaren.
Je kon die data ook downloaden, wat ik bij voorbereiding van een project en bij het 'spelen met het systeem' 2x onmiddellijk na mekaar gedaan heb. Ik heb buiten dat downloaden er niets mee gedaan. Drie weken later ben ik bij het bedrijf weggegaan door zelf ontslag te nemen. In het systeem staat ook heel duidelijk wie wat wanneer heeft gedownload, dus het is heel zichtbaar.

Omwille van de timing van mijn ontslag en de download, beschuldigt het legal department van mijn vorige werkgever mij nu van het stelen van data en persoonsgegevens. Volgende week krijg ik een brief in de bus met de exacte beschuldiging, maar men heeft mij hier nu al per telefoon van op de hoogte gebracht.

Ik kan op de brief reageren dat ik deze data niet meer heb, de download al 'spelenderwijs met het systeem' heb gedaan en dat de download ook erg zichtbaar was, dus niet als doel had stiekem bepaalde zaken te doen. Waar sta ik juridisch; wat zijn de potentiële gevolgen voor mij en wat zijn mijn rechten? Moet ik zeker bepaalde zaken in de brief opnemen om mezelf veilig te stellen?

Help, please!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 26 okt 2022 13:55

In deze situatie zou ik toch een advocaat zoeken.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 26 okt 2022 14:14

Hopelijk hebt u ook een vakbond.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 26 okt 2022 14:26

Dat departement zou toch beter moeten weten

Ze moeten hun beschuldigingen staven met bewijzen, vraag daar ook achter

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 26 okt 2022 18:19

Ze geven de mogelijkheid tot downloaden dus de systeemsecurity kraakt. Mi zullen ze moeten bewijzen dat je de data misbruikt hebt. Verwijder wel alles als dat nog niet gebeurd is.

Reactie op basis van hoe t op mijn werk geregeld was: zelfs hoger kader kon enkel aan data die voor hem/haar relevant was

k Zou de brief afwachten: legal weet ook dat dergelijke dossiers supermoeilijk zijn. Zorg wel dat je niets (bewijsbaar) doorgespeeld hebt naar derden.

Reactie onder voorbehoud.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 26 okt 2022 19:01

Wat bedoelt u eigenlijk met "spelenderwijs met het systeem"? Dat u die downloads puur deed om maar eens iets it-creatiefs uit te proberen zonder dat u daar ook maar iets hoort mee aan te vangen? Neem best een advocaat onder de arm. Zelfs al staat de voordeur van de buren op een tochtkiertje, dan nog loop ik toch niet naar binnen en kijk ik in de kasten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”