Slagen en verwondingen

Bert123
Topic Starter
Berichten: 1

Slagen en verwondingen

#1 , 25 apr 2009 17:34

Ik was aan het fietsen in een park, dat dan de gemeente is waar men kan vissen. Opeens roept een werkman dewelke het gras aan het afrijden is iets onverstaanbaar naar mij. Ik belsuit door te rijden en opeens trekt een andere werkman mij hard van mijn fiets en zegt dat ik daar niet mag fietsen, hij begint mij te duwen en al. Hij heeft mij niet geslagen doch hard geduwd. Ten gevolge van de val ligt mij knie open. Niets ernstig. Het kader van mijn fiets is licht gekrast, mijn zadel is gescheurd. Hij zegt dat ik er niet mag fietsen enzo...Ik vraag wie hij is doch hij wilt dit niet zeggen. Iets verder is een cafetaria en daar ben ik zijn naam gaan vragen. Daarna is een verantwoordelijke afgekomen en zegt dat hij de schade zal betalen, ik moet maar een bestek binnen brengen. Bij een bestek bij de fietsenwinkel blijkt dat indien ik de krassen uit mijn fiets wil laten halen alles in totaal 332, 93 euro zal zijn. Zou ik dit binnendoen en afwachten of ze dit gaan betalen of zoiezo al klacht neerleggen bij politie want dit zijn toch slagen en verwondingen? Bij nazicht door mij blijkt inderdaad dat ik er niet mocht fietsen, ik heb dit niet opgemerkt...Geeft dit hem het recht om met geweld de overtreding te stoppen? Het betreft een gewone gemeentearbeider zonder bevoegdheid. Welke stappen kan ik best ondernemen en in welke volgorde?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FUNimations
Berichten: 3

#2 , 27 apr 2009 15:11

Ik ben geen jurist, maar denk hier eens over na.

Ik zou eerst gewoon bestek voorleggen aan die man. Je zal meer bereiken zonder veel moeilijkheden zonder juridische poespas. En de optie blijft open voor een klacht. Je kan achteraf nog klacht indienen als die man hier niet akkoord met gaat. Als je klacht gaat indienen is het goed mogelijk dat je zelf een klacht over het fietsen op je kop krijgt. (als dit door deze man al mag, en indien ja zal het alzeker gedaan worden enkel omdat je zelf een klacht indient) En als je klacht zou laten neerleggen, zeker een dokter een vaststelling laten doe van je knie. Want als je wacht met een klacht in te dienen, wordt dat later moeilijk te bewijzen.

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 27 apr 2009 19:32

het gebruik van wettelijk geweld is voorbehouden aan de politiediensten.
Werknemers van de gemeente (alle politiediensten zijn federale ambtenaren) hebben die bevoegdheid niet dus kunnen ook geen geweld gebruiken tegenover burgers.
Gas - ambtenaren ( wel gemeentelijke ambtenaren) kunnen wel een overtreding vaststellen en uw identiteitskaart vragen .

Als zijn buiten hun boekje gaan kan u klacht indienen bij de politie en alzo een strafprocedure starten.
U kan ook een brief aan burgemeester - college van B en S sturen met uw beklag en schadevergoeding vragen.
Breng zeker al uw verzekering ( familiale- rechtsbijstand) op de hoogte die zullen dan wel helpen.
Dus we hebben - dader(s) betalen gewoon de schade zonder meer
Via de gemeente is er een burgerlijke vordering en de schade wordt betaald - eventueel administratieve maatregelen tgo de personeelsleden
eventueel via de wederzijdse verzekeringen
Via strafklacht - onderzoek - afsplitsing tuchtprocedure - beslissing rechtbank met verwijzing burgerlijke EN strafrechterlijke sanctie
.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 mar 2013 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 528

#4 , 30 apr 2009 17:31

Vraagje: hoeveel fietsers gaat die man nog hardhandig van hun fiets halen? En als hij jouw verwond heeft, moet hij maar de gevolgen dragen.

Groetjes

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 30 apr 2009 18:01

Het feit dat men in een park rijdt ( inbreuk op gemeentelijke codex) overtreding maximaal 7 dagen gevangenis en 25 Euro is nog geen reden om iemand te slaan - wanbedrijf - minimum 8 dagen en 26Euro - maar opzettelijke slagen en verwondingen door een ambtenaar is zo wie zo al 6 maanden effectief en tuchtrechterlijk ontslag van ambtswege.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 mar 2013 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

anonieme persoon
Berichten: 1

#6 , 05 mar 2013 19:44

Hallo, hoewel ik nog niet zo oud ben (minderjarig nog) wil ik al een klacht neer leggen tegen een vriendin. Als iets niet naar haar zin is slaagt zij of als ze aan het babysitten is slaagt zij soms ook. Ze wil kinderverzorgster worden ma ik wil niet dan kleine kinderen door haar worden geslagen. kan ik nu al een klacht neerleggen? Ik ben bang dat ze me ga slagen (en dat kan ze hard) dus wil ik anoniem een klacht neerleggen, gaat dat ook en hoe? Ik weet zeker dat ik dit wil misschien verpest ik haar leven ma ik wil echt niet dan ze kleine kinderen ga slagen of mij en ik ben niet haar enigste 'slachtoffer' ma wel de enigste die iets wil (ene is nu 10 jaar). help me.

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 05 mar 2013 19:53

Anonieme persoon start eens een nieuw onderwerp op.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”