lening

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

lening

#1 , 09 jun 2006 14:28

Beste,

ik zit momenteel met een probleem en zou eventuele raad heel goed kunnen gebruiken.

Enkele maanden geleden heb ik mijn ex vriendin geld geleend. De bedoeling was dat ze mij dat geleende bedrag maandelijks zou aflossen.
Het probleem is dat we samen geen overeenkomst hebben getekend. En ze beloofdt me nu dat ze het wel zal terug betalen maar ik heb ondertussen (3 maanden nadat de afbetaling normaal gezien zou beginnen) nog geen geld gezien.
De vraag is luidt nu: waar sta ik?Geldt een mondelinge overeenkomst?En een getuige?

Ik hoop snel iets van jullie te horen, want ik ben radeloos.

Alvast bedankt.

mvg,
M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pieter
Berichten: 5

#2 , 09 jun 2006 14:39

Over welk bedrag gaat het? Boven de 375? is steeds schriftelijk bewijs vereist... Getuigen kan indien het bedrag lager ligt dan 375?. Vermoedens kunnen ook in gevallen waar getuigen toegestaan zijn maar moeten ernstig en overeenstemmend zijn.

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 09 jun 2006 14:42

Pieter ,

het gaat om een bedrag van 2500 euro...

Reclame

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#4 , 09 jun 2006 15:42

En als ik er nu in slaag om een dokument te laten ondertekenen, wat moet ik dan verder doen indien ik nog steeds mijn geld niet te zien krijg.

Wat zijn de belangrijkste dingen die op dergelijk document moeten staan?
Zijn het bedrag en handtekening van beide partijen voldoende?

Fresh
Berichten: 167

#5 , 09 jun 2006 17:05

Beste,

De voor U gunstigste oplossing bestaat er uiteraard in dat U door uw vriendin een document laat ondertekenen met minstens volgende vermeldingen:

- in hoofdletters: SCHULDERKENTENIS
- naam partijen
- verschuldigd bedrag
- oorzaak van de verbintenis=lening
- erkenning dat tot op heden nog geen betaling door uw vriendin heeft plaatsgehad
- desgevallend betalingsmodaliteiten en interestvoet (bv wettelijke rente: 7%)
- datum en plaats ondertekening
- opgesteld in 2 exemplaren waarvan ieder partij verklaart 1 ex. te hebben ontvangen

Mocht Uw vriendin geen dergelijke schulderkentenis willen tekenen, kan ik u adviseren brieven te sturen naar Uw vriendin waarin u duidelijk melding maakt van de lening en dat u op terugbetaling staat. Dit komt uw dossierbuilding in een latere procedure voor de rechtbank zeker ten goede.

Mocht het tot een procedure moeten komen, weet dan dat dit soort betwistingen zeer talrijk zijn en dat uw kansen in het eventuele geding vrij hoog moeten worden ingeschat. Schenkingen worden immers niet vermoed (de animus donandi moet worden bewezen) wat nogmaals het belang van voormelde brieven aantoont.

3399AAaa
Berichten: 818

#6 , 09 jun 2006 17:13

heeft u misschien geen bankbewijs van een overschrijving waar ??n en ander kan uit worden opgemaakt?

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#7 , 09 jun 2006 17:20

beste Fresh,

moest ze het niet willen ondertekenen dan is het dus aangeraden om regelmatig herinneringsbrieven naar haar te sturen. Ik ga er vanuit dat dit steeds aangetekend moet gebeuren en dat ik steeds in het bezit moet zijn van een kopie van de verstuurde herinneringen?

En hoe zit het met de eventuele advokaatkosten?

bedankt.

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#8 , 09 jun 2006 17:25

aan 3399AAaa,

het bedrag werd geleend in schijven (2000 euro).
en een deeltje heb ik gewoon cash gegeven.

kan dat ook als bewijs gelden ,die bankuitreksels?

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#9 , 10 jun 2006 20:29

aan 3399Aa,

bedankt voor je mail en info.
Ik zal je de volgende weken zeker nodig hebben want ze wou de schulderkenning niet tekenen.
We waren niet samenwonend,dus dat is al goed nieuws.
Het probleem is wel dat ik volgens mij geen mededeling heb geschreven die verwijst naar een lening.
Ze heeft ook schulden bij Cofidis en Berlitz. Zou ik dat ook tegen haar kunnen gebruiken?

Alvast bedankt.

3399AAaa
Berichten: 818

#10 , 10 jun 2006 21:41

sorry,

ben geen jurist, maar wat denk je daarmee te bereiken? Voor zover ik op de hoogte ben kan je daar voor jezelf geen voordeel uit halen. Misschien iemand op het forum een andere mening?

Bovendien uzelf niet te veel zorgen maken: zoals Fresh boven reeds schreef wordt een schenking niet vermoed, en je hebt een begin van bewijs. Alleen zorgen dat je geen jaren wacht om je geld terug te vragen, da's het belangrijkste.

Fresh
Berichten: 167

#11 , 12 jun 2006 10:30

Ik kan de mening van bovenstaande poster enkel bijtreden: snel handelen is hier de boodschap.

Concreet betekent dit: aanmaningen sturen - aangetekend met ontvangstbewijs- waaruit duidelijk blijkt dat je op datum X een bedrag X hebt geleend en dat je terugbetaling hiervan wenst.

De rekeninguittreksels gelden als bewijs van betaling, niet als bewijs van lening, doch zoals reeds gesteld: uw vriendin dient te bewijzen dat het ging om een schenking, voor u volstaat het aan te voeren dat het een lening betrof.

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#12 , 14 jul 2006 11:50

Besten,

even een update van de hele situatie.

ik heb dus 2 maal een aangetekende brief geschreven waarin vermeld staat het bedrag,datum van lening,...

nog steeds geen geld gezien.

dus is het tijd om het dossier door te geven aan een advocaat.

Ik heb nog nooit een advocaat gecontacteerd.
Kunnen jullie me vertellen wat ik juist moet doen?
Kan iemand me een advocaat aanraden in Antwerpen?
Hoe moet ik hem benaderen?
hoeveel gaat het mij kosten?

Hopende snel iets van jullie te mogen horen.

Alvast bedankt.

mvg,
Mochoukri

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#13 , 27 jul 2006 14:29

besten,

volgens een member moet ik een klacht neerleggen bij de politie.

waarom is dit?wat kan de politie eraan doen?

En wat is na de klacht de volgende stap?

groeten,

Mochoukri

3399AAaa
Berichten: 818

#14 , 27 jul 2006 22:09

besten,

volgens een member moet ik een klacht neerleggen bij de politie.

waarom is dit?wat kan de politie eraan doen?

En wat is na de klacht de volgende stap?

groeten,

Mochoukri
Nogmaals: raadpleeg een advocaat. De eerste raadpleging moet steeds gratis gebeuren. Dan kan u nog zien wat u ermee doet.


Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”