Slagen en verwondingen bij mijn zoon

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 522

Slagen en verwondingen bij mijn zoon

#1 , 30 mar 2009 10:19

Iets meer dan een jaar geleden heeft een jongen uit een groepje dat mijn zoon belaagd, een klap verkocht. Het gebeurde aan school dus hebben we de school erbij betrokken maar die stopte het in de doofpot.
Een paar maanden geleden hebben een minderjarige en meerderjarige uit datzelfde groepje mijn zoon wederom geslagen. Buiten een blauw oog en een lichte hersenschudding, viel de schade nogal mee. Daar dit de 2de keer was op een jaar tijd, ben ik gaan klacht indienen bij de politie.
Nu hebben wij morgen een bemiddelingsgesprek met de minderjarige, voorgesteld door de jeugdrechtbank.
Voor de meerderjarige ligt het blijkbaar anders en zou het voor een andere rechtbank komen, doch heb ik hier nog niets van gehoord.
Ons gaat het niet zozeer om wraak te nemen doch willen wij dat deze jongens met hun agressie stoppen en hopen dat ze nu wel zullen snappen dat er consequencies zijn aan hun acties.
Mijn zoon is maar 2 keer naar de dokter geweest en die rekeningen wil ik wel door hun betaald zien. Ik vraag me echter af of ik geen bijkomend bedrag kan vragen voor de andere schade? Zo 2 keer met een blauw oog rondlopen (terwijl je gaat solliciteren?) en een lichte hersenschudding (waarvan dus een week hoofdpijn) vind ik toch ook wel niet negeerbaar.
Het straffe van al is dat die jongens mijn zoon nu bedreigen hem iets aan te doen als de klacht niet intrekt...Hij ziet ze elke week daar ze naar dezelfde school gaan.
Mijn vragen:
- Die bijkomende vergoeding vragen?
- Kan de rechtbank zelf onze klacht behandelen zonder dat wij of een advocaat aanwezig zijn?

Dank u voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 31 mar 2009 12:09

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De rechtsvordering tot schadevergoeding voor morele schade heeft tot doel de pijn,de smart of enig ander moreel leed te lenigen‘(Cass. 3 februari 1987,R.W. 1987-88,220,noot).

U kan dus vorderen,naast de lichamelijke,ook de morele schade te vergoeden.

“Art.4.De burgerlijke rechtsvordering kan tezelfdertijd en voor dezelfde rechters vervolgd worden als de strafvordering. Zij kan ook afzonderlijk vervolgd worden; in dat geval is zij geschorst, zolang niet definitief is beslist over de strafvordering die vóór of gedurende de burgerlijke rechtsvordering is ingesteld.De rechter bij wie de strafvordering aanhangig is gemaakt, houdt ambtshalve de burgerlijke belangen aan, zelfs bij ontstentenis van burgerlijke-partijstelling, wanneer de zaak wat die belangen betreft niet in staat van wijzen is.Onverminderd het recht om de zaak, conform de artikelen 1034bis tot 1034sexies van het Gerechtelijk Wetboek, bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken, kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden, nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, kosteloos verkrijgen dat het gerecht dat uitspraak heeft gedaan over de strafvordering, uitspraak doet over de burgerlijke belangen. Dat verzoekschrift geldt als burgerlijke-partijstelling...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

Leg opnieuw strafklacht neer bij de politie wegens ‘dat die jongens mijn zoon nu bedreigen hem iets aan te doen als de klacht niet intrekt‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38665

#3 , 02 apr 2009 18:46

Van die nieuwe bedreigingen aangifte gaan doen.
In Antwerpen zijn er tussen parket- politie en scholen afspraken gemaakt.
Men spreekt daar van protocolscholen.

Elk feit waarbij leerlingen betrokken zijn wordt dadelijk aangegeven via een procedure aan parket en politie en daar wordt zeer kort op de bal gespeeld.
En door de scholen - tijdelijke of definitieve schorsing - maatregelen door parket - bij meerderjarigen op zeer korte termijn gedagvaard (binnen enkele maanden)

U kan altijd met PV nr - u als slachtoffer laten registreren bij het parket - een onderhoud vragen met de parketmagistraat bevoegd voor de politiezone waarin het feit gebeurd is.

Reclame

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 522

#4 , 03 apr 2009 11:18

Bedankt voor jullie advies.
Ik heb nog geen aangifte gedaan ivm die bedreigingen.
We geven hun een 2de kans en als ze niets meer misdoen tot de rechtbanken een beslissing genomen hebben, komen ze er misschien gewoon met een waarschuwing vanaf. (= zaak geseponeerd)
Ze zijn al genoeg verschoten en gestraft, hopelijk genoeg om voortaan handen thuis te houden.

Ik wil nog wel een opmerking maken ivm die protocolscholen: zowel mijn zoon als die jongens voelen zich niet correct behandeld door de school. Wat ze willen zeggen is het volgende: na het incident heeft de school aan mijn zoon voorgesteld om wat thuis te blijven om de gemoederen wat te bedaren maar... die jongens hebben totaal geen straf van de school gehad. Geen strafstudie noch een tijdelijke schorsing...Het enige wat de school deed was de mededeling: 'Als er nog zo iets gebeurd (alhoewel dit al de 2de keer was dat die jongens op mijn zoon mepten) dan vliegen jullie allemaal van school af'. En die jongens zijn mét medeweten van de school mijn zoon blijven bedreigen zonder daarop acties van de school...

Tja, als scholen en/of ouders hun kinderen niet 'begeleiden' of 'bijsturen', dan kan het niet anders dan dat kinderen ontsporen.

Groetjes

Franciscus
Berichten: 38665

#5 , 03 apr 2009 12:16

een 2de kans ??

er is geslagen --- procedure lopende en tijdens die procedure zijn er alweer bedreigingen ---

aub doe opnieuw aangifte

---

waar is dat ergens --- de reactie van de school is niet conform een goed zorgbeleid.

Als ik u was zou ik dat zeker mits een schrijven aan de jeugdprocureur melden.

-----

en inderdaad een zaak kan (voorlopig) zonder verder gevolg gehouden worden ( sepo) maar er moet ook zeer duidelijk gemaakt worden aan die jongeren dat bedreigingen ook strafrechtelijke gevolgen hebben.
Dus aangifte zodat ze weten dat en de politie en het parket en jeugdrechter van hun activiteiten op de hoogte zijn.
----

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”