Gevolgen winkeldiefstal bij kleptomanie?

studente25
Topic Starter

Gevolgen winkeldiefstal bij kleptomanie?

#1 , 08 okt 2022 12:22

Recent werd ik betrapt op winkeldiefstal in een shoppingcenter (4 winkels voor ongeveer 100 euro), waarna ik werd meegenomen voor verhoor, foto's en vingerafdrukken. De artikelen werden terug aan de winkeliers bezorgd.

Ik maak me nu zorgen dat ik duizenden euro's aan boetes en een gevangenisstraf moet uitzitten...
Ook ben ik bang dat ze andere diefstallen aan mij zullen linken. Het is nl. niet de eerste keer dat ik steel en dat heb ik hen ook eerlijk verteld.
Kort voorheen zat ik in de psychiatrie voor begeleiding rond kleptomanie.

Op dit forum heb ik al meermaals gelezen dat er in de meeste gevallen een minnelijke schikking tussenkomt en de zaak uiteindelijk wordt geseponeerd als je een blanco strafblad hebt (wat ik voorlopig nog heb). De agenten gaven juist aan dat ik voor de rechter moet komen en dit op mijn strafblad komt te staan.

Ik heb ongelooflijk veel spijt van mijn daden en zal nooit nog zo'n stommiteit ondernemen. Ik heb hen ook beloofd om psychiatrische hulp te hernemen.
Maar ik weet nu niet wat er mij te wachten staat.

Schakel ik best een advocaat in eens ik de dagvaarding ontvang? En kan ik hierna nog steeds in de zorgsector werken?
Ik ben erg radeloos en nog altijd ziek van het ganse gebeuren. Alle advies is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 08 okt 2022 12:37

Bespreek dit zeker met uw therapeut (vb psycholoog of psychiater).
Gezien niet de eerste keer kan het wel zijn dat parket / openbaar ministerie / Procureur des Konings u verplicht om in therapie te gaan... of u doorverwijst (stap 2) naar de onderzoeksrechter (dan zitten we al op rechter niveau) die soortgelijke maatregelen zal voorstellen.
Kunnen van de vorige feiten de goederen nog terugbezorgd worden of betaald worden.

Inderdaad op diefstal ook als is het 'maar' winkeldiefstal staan straffen al naargelang de feiten - het herhalend karakter - recidive enz enz al of niet met geweld ( een duw is voldoende) redelijk wat straffen min €26 tot 5 jaar

maar ook

Art. 71. [1 Er is geen misdrijf wanneer de beschuldigde of de beklaagde op het tijdstip van de feiten leed aan een geestesstoornis die zijn oordeelsvermogen of de controle over zijn daden heeft tenietgedaan [2 ...]2 of wanneer hij gedwongen werd door een macht die hij niet heeft kunnen weerstaan.]1

Maar ook

HOOFDSTUK I. - DIEFSTAL EN AFPERSING.

Art. 461. Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
(Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik.) <W 25-06-1964, art. 1>

Art. 462.Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot, door een weduwnaar of een weduwe wat zaken betreft die aan de overleden echtgenoot hebben toebehoord, door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen, of door aanverwanten in dezelfde graden, geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.
[1 Het eerste lid is niet van toepassing wanneer deze diefstallen zijn gepleegd ten nadele van een persoon die kwetsbaar is ten gevolge van zijn leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid.]1
Ieder ander persoon die aan deze diefstallen deelneemt of die de gestolen voorwerpen of een gedeelte ervan heeft, wordt gestraft alsof [1 het eerste lid]1 niet bestond.
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 37, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>

AFDELING I. - DIEFSTAL ZONDER GEWELD OF BEDREIGING.

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 38, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>

Art. 464. De gevangenisstraf is ten minste drie maanden, indien de dief een dienstbode of een loondienaar is, zelfs wanneer hij de diefstal gepleegd heeft ten nadele van andere personen dan die welke hij diende, maar die zich bevonden hetzij in het huis van de meester, hetzij in het huis waar hij hem vergezelde, of indien de dief een werkman, gezel of leerling is, die de diefstal heeft gepleegd in het huis, het werkhuis of het magazijn van zijn meester, of ook indien de dief een persoon is die gewoonlijk arbeid verricht in de woning waar hij gestolen heeft.

Art. 465. In de gevallen van de vorige artikelen kunnen de schuldigen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33 (...). <W 09-04-1930, art. 32>

Art. 466. Poging tot een van de diefstallen, in de vorige artikelen vermeld, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot driehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 467. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Diefstal wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) : <W 2003-01-23/42, art. 75, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Indien hij gepleegd wordt door middel van braak, inklimming of valse sleutels;
Indien hij gepleegd wordt door een openbaar ambtenaar door middel van zijn ambtsbediening;
Indien de schuldigen of een van hen de titel of de kentekens van een openbaar ambtenaar aannemen of een vals bevel van het openbaar gezag inroepen.

AFDELING II. - DIEFSTAL DOOR MIDDEL VAN GEWELD OF BEDREIGING GEPLEEGD EN AFPERSING.

Art. 468. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Hij die een diefstal pleegt door middel van geweld of bedreiging, wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar). <W 2003-01-23/42, art. 75, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Art. 469. Met diefstal gepleegd door middel van geweld of bedreiging wordt gelijkgesteld het geval waarin de dief op heterdaad betrapt wordt en geweld of bedreigingen gebruikt hetzij om in het bezit van de weggenomen voorwerpen te kunnen blijven, hetzij om zijn vlucht te verzekeren.

Art. 470. Met de straffen, bij het artikel 468 bepaald, wordt gestraft alsof hij een diefstal met geweld of bedreiging had gepleegd, bij die met behulp van geweld of bedreiging afperst, hetzij gelden, waarden, roerende voorwerpen, schuldbrieven, biljetten, promessen, kwijtingen, hetzij de ondertekening of de afgifte van enig stuk dat een verbintenis, beschikking of schuldbevrijding inhoudt of teweegbrengt.

Art. 471.(Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 2001-12-11/50, art. 3, 033; Inwerkingtreding : 17-02-2002> In de gevallen van de artikelen 468, 469 en 470 is de straf de ops luiting van tien jaar tot vijftien jaar :
indien het misdrijf wordt gepleegd door middel van braak, inklimming of valse sleutels;
indien het misdrijf wordt gepleegd door een openbaar ambtenaar door middel van zijn ambtsbediening;
indien de schuldigen of een van hen de titel of de kentekens van een openbaar ambtenaar aannemen of een vals bevel van het openbaar gezag inroepen;
indien het misdrijf gepleegd wordt bij nacht;
indien het misdrijf gepleegd wordt door twee of meer personen;
indien de schuldige, om het misdrijf te vergemakkelijken of zijn vlucht te verzekeren, gebruik maakt van een voertuig of enig ander al of niet met een motor aangedreven tuig;
[1 indien het misdrijf gepleegd wordt ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was.]1
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 39, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>

Art. 472. (Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 2001-12-11/50, art. 4, 033; Inwerkingtreding : 17-02-2002> In de gevallen van de artikelen 468, 469 en 470 is de straf de opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar :
indien het misdrijf wordt gepleegd onder twee van de in artikel 471 vermelde omstandigheden;
indien wapens of op wapens gelijkende voorwerpen worden gebruikt of getoond, of indien de schuldige doet geloven dat hij gewapend is;
indien de schuldige, om het misdrijf te plegen of zijn vlucht te verzekeren, gebruik maakt van weerloos makende of giftige stoffen;
indien de schuldige, om het misdrijf te vergemakkelijken of zijn vlucht te verzekeren, gebruik maakt van een voertuig of enig ander al of niet met een motor aangedreven tuig, dat verkregen is door een misdaad of een wanbedrijf;
indien de schuldige, om het misdrijf te vergemakkelijken of zijn vlucht te verzekeren, gebruik maakt van een motorvoertuig of enig ander met een motor aangedreven tuig voorzien van kentekens of toestellen waardoor verwarring kan ontstaan met een motorvoertuig of enig ander met een motor aangedreven tuig van de ordediensten.

Art. 473.(Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 02-07-1975, art. 4> In de gevallen van de artikelen 468, 469, 470 en 471 is de straf (opsluiting) van vijftien jaar tot twintig jaar, indien het geweld of de bedreiging, hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij een [1 ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid van meer dan vier maanden]1, hetzij het volledig verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij een zware verminking ten gevolge heeft. <W 2002-06-14/42, art. 8, 036; Inwerkingtreding : 24-08-2002>
Dezelfde straf wordt toegepast, indien de boosdoeners de personen (hebben onderworpen aan de handelingen bedoeld in artikel 417ter, eerste lid.) <W 2002-06-14/42, art. 8, 036; Inwerkingtreding : 24-08-2002>
In de gevallen van artikel 472 wordt de straf op (opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar) gebracht. <W 2002-06-14/42, art. 8, 036; Inwerkingtreding : 24-08-2002>
----------
(1)<W 2016-02-05/11, art. 23, 114; Inwerkingtreding : 29-02-2016>

Art. 474. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Indien het geweld of de bedreiging gepleegd wordt zonder het oogmerk om te doden, en toch de dood veroorzaakt, worden de schuldigen veroordeeld tot (opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar). <W 2003-01-23/42, art. 76, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
(Lid 2 opgeheven) <W 02-07-1975, art. 6>

Art. 475. Doodslag, gepleegd om diefstal of afpersing te vergemakkelijken of om de straffeloosheid ervan te verzekeren, wordt gestraft met (levenslange opsluiting). <W 1996-07-10/42, art. 15, 018; Inwerkingtreding : 11-08-1996>

Art. 476.De straffen, bij de [1 artikelen 473 tot 475]1 bepaald, worden zelfs dan toegepast wanneer de voltooiing van de diefstal of van de afpersing wordt verhinderd door omstandigheden, onafhankelijk van de wil van de schuldigen.
----------
(1)<W 2016-02-05/11, art. 28, 114; Inwerkingtreding : 29-02-2016>

studente25
Topic Starter

#3 , 08 okt 2022 14:31

Heel wat informatie hierboven, wow. Bedankt.
Ja alle goederen werden na mijn arrestatie onmiddellijk teruggebracht naar de winkeliers.
Ik begrijp niet waarom een minnelijke schikking op dat moment niet werd voorgesteld. Al denk ik dat het niet in mijn voordeel speelt dat ik in vier verschillende winkels was gegaan, duidt niet echt van impulsiviteit.
Misschien had ik dat ook niet moeten zeggen dat het niet mijn eerste keer was, maar ik was doodsbang en durfde niet liegen voor oog van de security en agenten. Ik denk niet dat ze vorige incidenten nog kunnen bewijzen, zelf weet ik er ook nog maar weinig van.
Wel kan ik mijn 'probleem' staven op papier, al weet ik niet of dat veel verschil maakt.
Alleszins een harde levensles die ik nooit zal vergeten...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 09 okt 2022 21:08

Kan de politie niet is een taak van het parket.
Die kijken eerst of er 'voorgaanden' zijn en afhankelijk van die info... gaan er in een of andere richting verder gewerkt worden.
Feit dat u therapie volgt zal zeker in uw voordeel spreken.
Ik vermoed zelfs dat u nog niet gehoord bent want anders had men een advocaat van de wachtlijst of een door u gekozen advocaat moeten oproepen.
Verhoor zal dus later gebeuren op uitnodiging en dan kan u voorafgaand een advocaat raadplegen of zelf meebrengen op uw kosten dus een Saluz bis cat 3 verhoor.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”