Is het strafbaar om een online profiel of advertentie te markeren als 'mogelijk fraude' ?

HansGH
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is het strafbaar om een online profiel of advertentie te markeren als 'mogelijk fraude' ?

#1 , 26 aug 2022 00:15

Hallo allemaal,

Er zijn steeds meer studenten die worden opgelicht door neppe advertenties op het internet wat betreft huisvesting. Er bestaat een Facebook groep met meer dan 9200 leden waarin mensen elkaar waarschuwen voor nep verhuurders. Ook het nieuws is dit niet ontgaan en is het dus een feit dat dit een groot probleem is, zie https://nos.nl/artikel/2441000-1620-eur ... -kamernood. Ik wil studenten hierin helpen om een webapplicatie te ontwikkelen waar je een link van een advertentie of verhuurder kan opzoeken en kijken of andere mensen dezelfde link hebben opgezocht en eventueel controleren of deze advertentie of verhuurder mogelijk nep is. Deze webapplicatie werkt dus precies hetzelfde als de Facebook groep maar dan overzichtelijker en makkelijker aangezien het makkelijk opzoeken is. Ik vroeg mij af of het strafbaar is om een link van een advertentie of verhuurder als 'mogelijk fraude' te bestempelen. Ik heb rond gezocht op internet maar ik vind het een lastig verhaal. Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie kan geven.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 aug 2022 08:00

Zowel de Facebook groep als de voorgestelde applicatie lijken mij zeer gevoelig voor laster en eerroof.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”