Fraude Facebook

Fiets
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Fraude Facebook

#1 , 24 aug 2022 10:53

Iets aangekocht voor €40 op Facebook. Duidelijk een pro-oplichter want een reeks advertenties, vaak al verkocht enz... Vroeg om een instant overschrijving want zou ze snel opsturen. Dan niks, uitvluchten over de hitte, kinderen en dan... profiel weg, advertentie weg. Naam zal zeker vals zijn, het Belgisch rekeningnummer bij Crelan is dit niet. Is er een mogelijkheid om de houder te acheterhalen? Ik kan wel online aangifte doen maar ik heb begrepen dat ze, gezien het bedrag, daar verder niks mee doen. Dat is waarschijnlijk waar die oplichter op rekent: bedrag is te klein om in actie te komen. Welke mogelijkheden heb ik? Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 24 aug 2022 11:00

Ik zou aangifte bij de politie doen. Verwacht er niets van maar je weet maar nooit dat ze in actie schieten als er veel klachten zijn. Voorts zoals je zelf zei: “t Is maar 40€“

Blijkbaar : Meldpunt.belgie.be om de fraude te melden

Fiets
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2022 11:09

Ik zal online aangifte doen maar inderdaad, zal gewoon voor de statistiek zijn. Het is een serieoplichter, maar zal erop rekenen dat de meesten geen aangifte doen omwille van het "klein" bedrag. Kans dat de politie iets doet, ondanks meerdere aangiften, is 5% of zo.
Ik kan de oplichter natuurlijk zelf contacteren, via een 0,01 overschrijving. Is er enige manier om zijn identiteit, de rekeninghouder (katvanger of niet) te achterhalen?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”