Weigering betaling dierenartskosten

Frederick Ooms
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Weigering betaling dierenartskosten

#1 , 23 aug 2022 22:05

Enkele weken geleden is onze hond aangevallen door een andere hond, beide honden waren aangelijnd. De eigenaar van de andere hond gaf onmiddellijk toe dat het haar fout was ... haar hond is agressief naar andere honden als hij aangelijnd is en is hiervoor in behandeling bij een dierenpsycholoog. Ze rade ons aan naar de dierenarts te gaan, welke zij ging betalen. Vermits onze hond gewond was aan het oog zijn we onmiddellijk op consultatie bij de dierenarts geweest ... kostprijs 153€ (viel gelukkig mee en er waren geen blijvende letsels).

Toen we de rekening presenteerden ging ze het plots regelen via de verzekering ... enkele dagen later kregen we te horen dat de verzekering weigerde te betalen omdat het bedrag minder was dan 500€ (vrijstelling) ... zelf betalen wou ze ondertussen ook niet meer doen. We wilden klacht neerleggen op het politiebureau maar de politie wou van het voorval geen pv opmaken (we hadden nochtans een getuige die heel het gebeuren heeft gezien).

Via mijn eigen rechtsbijstand zijn er enkele brieven naar haar geschreven om toch maar tot betaling over te gaan .... Het enige dat zij nu zegt is "Zie maar dat ge aan u centen geraakt". Ze maakt gewoon misbruik van het feit dat niemand voor 153€ een advocaat onder de arm neemt en naar de rechtbank stapt.

Zijn er nog andere middelen die wij kunnen aanwenden om onze onkosten te recupereren ? Wij gaan niet dood van 153€ maar voor mij is het gewoon het principe en ik huiver van mensen die hun verplichtingen trachten te ontlopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 24 aug 2022 07:50

Oproepen in verzoening bij de vrederechter
Kan je zelf doen zonder advocaat, bereid je wel degelijk goed voor en documenteer je beweringen met getuigenissen of schriftelijke verklaringen of dokumenten

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 25 aug 2022 13:59

Enkele weken geleden is onze hond aangevallen door een andere hond, beide honden waren aangelijnd. De eigenaar van de andere hond gaf onmiddellijk toe dat het haar fout was ... haar hond is agressief naar andere honden als hij aangelijnd is en is hiervoor in behandeling bij een dierenpsycholoog. Ze rade ons aan naar de dierenarts te gaan, welke zij ging betalen. Vermits onze hond gewond was aan het oog zijn we onmiddellijk op consultatie bij de dierenarts geweest ... kostprijs 153€ (viel gelukkig mee en er waren geen blijvende letsels).

Toen we de rekening presenteerden ging ze het plots regelen via de verzekering ... enkele dagen later kregen we te horen dat de verzekering weigerde te betalen omdat het bedrag minder was dan 500€ (vrijstelling) ... zelf betalen wou ze ondertussen ook niet meer doen. We wilden klacht neerleggen op het politiebureau maar de politie wou van het voorval geen pv opmaken (we hadden nochtans een getuige die heel het gebeuren heeft gezien).

Via mijn eigen rechtsbijstand zijn er enkele brieven naar haar geschreven om toch maar tot betaling over te gaan .... Het enige dat zij nu zegt is "Zie maar dat ge aan u centen geraakt". Ze maakt gewoon misbruik van het feit dat niemand voor 153€ een advocaat onder de arm neemt en naar de rechtbank stapt.

Zijn er nog andere middelen die wij kunnen aanwenden om onze onkosten te recupereren ? Wij gaan niet dood van 153€ maar voor mij is het gewoon het principe en ik huiver van mensen die hun verplichtingen trachten te ontlopen.

Er is geen strafbaar feit en dus kan de politie geen PV opstellen. Een hond is in de ogen van de wet een "goed", m.a.w. er is sprake van onopzettelijke beschadigingen. Hiervoor dient u bij de vrederechter te zijn, helaas niet bij de politie.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 25 aug 2022 14:10

@bloodnight; ik ben daar niet zo zeker van dat dit geen strafbaar feit is. Elke hondeigenaar moet zijn dier onder controle houden zodat die geen schade kan toebrengen. Een hond met een agressieprobleem doe je een muilkorf aan op wandel in publieke plaatsen. Het niet zorgen voor de veiligheid en controle over je hond is wel degelijk een misdrijf. Of die nu je hond bijt, je broek aan flarden bijt of een kind. Zo'n eigenaar moet officieel gewaarschuwd worden dat de hond alleen gemuilkorfd op wandel mag. En dat kan alleen als er PV's opgesteld worden over deze bijtincidenten.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 26 aug 2022 00:28

inderdaad

de openbare veiligheid komt in het gedrang met zo een hond.

nu is het "maar" een hond die een beet krijgt, de volgende keer een kind die in z'n jeudige enthousiasme een hond wilt aaien en gebeten word met alle nodige lichamelijke en mentale gevolgen van dien.

het is ook niet aan een agent om al dan niet te zeggen "ik stel daar geen pv voor op", zij stellen op en het parket beslist wat er mee gebeurt.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 26 aug 2022 21:00

Openbare veiligheid is bestuurlijke materie. Voor de bestuurlijke overheden en dus niet voor de gerechtelijke overheden.
Politie kan geen pv's opstellen voor zaken die niet tot de jurisdictie van het parket horen. Geen strafbaar feit is geen pv. Daar zijn slechts enkele uitzonderingen op zoals VOS pv's

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 29 aug 2022 12:06

@bloodnight; ik ben daar niet zo zeker van dat dit geen strafbaar feit is. Elke hondeigenaar moet zijn dier onder controle houden zodat die geen schade kan toebrengen. Een hond met een agressieprobleem doe je een muilkorf aan op wandel in publieke plaatsen. Het niet zorgen voor de veiligheid en controle over je hond is wel degelijk een misdrijf. Of die nu je hond bijt, je broek aan flarden bijt of een kind. Zo'n eigenaar moet officieel gewaarschuwd worden dat de hond alleen gemuilkorfd op wandel mag. En dat kan alleen als er PV's opgesteld worden over deze bijtincidenten.
Benoem mij het strafbaar feit...


"Elke hondeigenaar moet zijn dier onder controle houden zodat die geen schade kan toebrengen."

Klopt, terug te vinden in het....

"Een hond met een agressieprobleem doe je een muilkorf aan op wandel in publieke plaatsen."

Geen wettelijke verplichting hiertoe. Slim, maar niet verplicht.

"Of die nu je hond bijt, je broek aan flarden bijt of een kind."

Hier is er wel degelijk door de wetgever een verschil gemaakt! Namelijk onopzettelijke slagen en verwondingen waarvoor de politie wel een pv kan opstellen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”