Huiszoeking en inbeslagname bij geluidsoverlast

artemis
Berichten: 3294

Re: Huiszoeking en inbeslagname bij geluidsoverlast

#16 , 11 aug 2022 22:07

Check je plaatselijk politiereglement. In de meeste steden en gemeentes mag je sowieso geen versterkt geluid maken buiten, ook niet in je eigen tuin tenzij je dat aanvraagt als evenement.
evenement.
- Is het mogelijk om een vergunning van de gemeente te krijgen voor dergelijke privatieve evenementen?
Awel, dat moet ge nu juist eens aan uw gemeente vragen. Alvorens te handelen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 11 aug 2022 23:46

Jaren geleden een BV die in B woonde . gaf en groot tuinfeest. Politie ter plaatse met een OGP. Ook al stonden de camera's mee te draaien )- feestje werd stilgelegd en politie stond binnen .Ook zonder huiszoekingsbevel hoor.

Rapture
Berichten: 124

#18 , 12 aug 2022 14:37

https://www.elfri.be/artikel/huisvredeb ... stschennis

Van dezelfde bron.

En er dient abstractie te worden gemaskt tussen een huiszoekingsbevel en een visitatiebevel.

De politie mag niet zomaar in je tuin komen. Enkel bij heterdaad, met visitatiebevel, met toestemming of bij nood.

Moest de onschendbaarheid van de woning niet tot de tuin strekken dan zou mijn job veel gemakkelijker zijn. Maar zowat al onze rechtsgeleerden, inclusief procureur zijn duidelijk: zonder toestemming iemands tuin betreden (en daar vaststellingen verrichten) kunnen leiden tot nietigheid van de vaststelling, en nog erger asnklacht voor huisvredebreuk.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 aug 2022 22:33

#18
In het artikel waar u naar verwijst kunnen wij ook lezen:

Kan niet aanzien worden als een door de grondwet en de strafwet beschermde woning:
akkerlanden en weilanden aanpalend aan een woning
Verder kunnen wij ook lezen dat er sprake is van binnen de algemene omheining.

Het is dan ook belangrijk dat TS meer duiding geeft of er sprake is van een aanpalende weide of akker en of het omheinde omgeving gaat.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rapture
Berichten: 124

#20 , 13 aug 2022 09:46

In geval van topic ging het om heterdaad dus volgens mij weinig discussie mogelijk dan over het feit dat de politie de tuin mocht betreden.

Ik reageerde enkel op een stelling waarvan ik zo goed als zeker was dat ze onwaar is.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#21 , 13 aug 2022 16:43

#20, Rapture, mijn reactie is geen verwijt aan u, au contraire, het ging enkel maar om een verfijning om te vermijden dat het een oeverloze discussie wordt en alle inlichtingswaarde verliest.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#22 , 14 aug 2022 12:40

Er zijn wel klagers die in de buurt wonen anders treed de politie niet op. Zij zijn slachtoffer van de geluidsoverlast. Lees dat de politie de eerste dag eerst op 5 uur is opgetreden,dus de buurt was wel verdraagzaam .Blijft toch een prive initiatief,er zijn grenzen aan verdraagzaamheid. Dus de tweede dag hadden de prive initiatiefnemers daar rekening mee moeten houden. Verder is het steeds hetzelfde de politie heeft het nadien weer gedaan. Er zijn genoeg wetteksten om dit te stil te leggen zoals franciscus in zijn commentaar weergeeft. Proficiat aan de politie dat zij initiatief hebben genomen .

Rapture
Berichten: 124

#23 , 16 aug 2022 13:31

#20, Rapture, mijn reactie is geen verwijt aan u, au contraire, het ging enkel maar om een verfijning om te vermijden dat het een oeverloze discussie wordt en alle inlichtingswaarde verliest.
Geen probleem.

Het lijkt mij duidelijk dat in deze casus de politie wel gewettigd was om de tuin te betreden aangezien er sprake was van heterdaad.

Mijn post was enkel een reactie op de stelling dat de tuin niet zou vallen onder de onschendbaarheid van de woonst.
Maar zoals gesteld is dit niet relevant in deze topic.

eylis
Berichten: 8840

#24 , 16 aug 2022 14:47

In deze case heb ik wel een vraagje. Wanneer gaat het over een tuin (behoort bij de woning) die onschendbaar is? En wanneer is een weide (die dus niet persé onder de onschendbaarheid van de woning valt. Om een voorbeeld te noemen: een woning heeft een tuin en die tuin loopt verder (zonder omheining) in een weide. Op het kadasterplan staat er duidelijk dat het 2 verschillende percelen zijn: tuin van de woning en "landbouwgrond". Is dat landbouwperceel dan in principe wel betreedbaar?

Rapture
Berichten: 124

#25 , 16 aug 2022 15:00

In deze case heb ik wel een vraagje. Wanneer gaat het over een tuin (behoort bij de woning) die onschendbaar is? En wanneer is een weide (die dus niet persé onder de onschendbaarheid van de woning valt. Om een voorbeeld te noemen: een woning heeft een tuin en die tuin loopt verder (zonder omheining) in een weide. Op het kadasterplan staat er duidelijk dat het 2 verschillende percelen zijn: tuin van de woning en "landbouwgrond". Is dat landbouwperceel dan in principe wel betreedbaar?
Als ik mij baseer op de link dan dient het te gaan om besloten erven. In bovenstaand voorbeeld denk ik dat de weide niet meer te beschouwen valt als een aanhorigheid van de woning. Ze spreken expliciet over "een omheinde tuin die aansluit bij de woning".

Beroepshalve weet ik dat er veel grijze zones zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”