Huiszoeking en inbeslagname bij geluidsoverlast

Janjaap
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Huiszoeking en inbeslagname bij geluidsoverlast

#1 , 08 aug 2022 02:03

Ik heb volgende vraag:

Afgelopen weekend werd er een 2 daags privé-festival georganiseerd.

De eerste dag is alles vlot verlopen, de politie (zeer vriendelijke agenten) is langsgekomen omdat de muziek blijkbaar wat luid stond, dit was echter pas om 5 uur 's ochtends en er werd onmiddellijk besloten om de muziekinstallatie af te zetten.

De tweede dag verliep echter wat minder vlot. Er was deze dag namelijk besloten om de muziekingstalltie vanaf het begin wat stiller te zetten.

Echter kwam de politie al langs om 1:30 uur met als eerste zin "De muziek gaat af om 2 uur, is dat niet het geval dan komen we terug en dient iedereen het terrein te verlaten." De keuze werd gemaakt om de muziek nog een stuk stiller te zetten en niet om de muziek volledig af te zetten, dit omdat er nog veel mensen aanwezig waren.

Om 3:30 uur kwam de politie terug, (Om even wat context te geven: Het festival bevond zich op een privé-terrein van 2 hectare op minstens 300m afstand van de dichtstbijzijnde woning.) dit met maar liefst 3 politiewagens en in totaal 6 agenten, de agenten reden zonder toestemming het privéterrein op, gingen allen tegelijk op het podium staan en trokken de muziekinstallatie hardhandig uit. Na dergelijke vertoning maande de agenten de aanwezigen aan om het terrein onmiddellijk te verlaten. Nadat dat de agenten werd duidelijk werd gemaakt dat dit niet mogelijk was omdat de meeste gasten op meer dan 2 uur rijden van de locatie woonden en de meeste van hen teveel alcohol hadden genuttigd om nog te mogen rijden, maande de agenten iedereen aan naar zijn/haar tent te gaan.

Vervolgens namen ze het mengpaneel in beslag en vertelde ons dat we dit niet meer gingen terugzien.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Kan de geluidsovertreding een wanbedrijf vormen?
- Is het mogelijk dat de agenten een huiszoeking op heterdaad en bij nacht uitvoeren voor een overtreding, namelijk geluidshinder?
- Is het mogelijk om een vergunning van de gemeente te krijgen voor dergelijke privatieve evenementen?
- Wat gebeurd er met de inbeslaggenomene goederen, deze zijn geleend via een provinciale uitleendienst?
- Kan de inbeslagname nog worden teruggedraaid zonder tussenkomt van de politie/correctionele rechtbank?

Alvast bedank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 08 aug 2022 06:58

Zover ik kan lezen is er geen huiszoeking. Er is namelijk geen huis.
Als u iets privé wilt noemen verandert dat niets. U organiseerde blijkbaar een festival zonder de nodige vergunningen. Over hoeveel mensen spreken we hier?
Wie organiseerde het festival? Een persoon of een organisatie?
Vermoedelijk is het mengpaneel bestuurlijk in beslag genomen. Dit in opdracht van een commissaris of van de burgemeester. Een bestuurlijke inbeslagname is nadien de verantwoordelijkheid van de burgemeester. U kan zich tot hem richten voor het terugkrijgen van uw spullen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 aug 2022 10:22

Je kan best beginnen met het gemeentelijke politiereglement eens na te lezen, en kijken wat je terugvindt over

- geluidsoverlast
- niet aangevraagde evenementen
- (aanbieden) overnachtingen zonder toelating

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 08 aug 2022 10:28

Geen huis, bijgevolg geen huiszoeking. In dit geval kan de politie inderdaad de nodige stappen zetten om de hinder te beëindigen.

Wie verzorgde de organisatie van het festival? Welke vergunning hadden zij hiervoor?

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 08 aug 2022 11:32

Als daar de muziek ook nog eens met een geluidsmeter werd gecontrolerd valt u onder electronische versterkte muziek.
De ganse installatie had toen in beslag genomen kunnen worden is een correctioneel vervolgbaar feit waar ( gezien de voorgaande verwittigingen) fikse geldboeten en gevangenisstraf op staat met verbeurdverklaring van de inbeslaggenomen voorwerpen.
Trouwens als een terrein door publiek toegankelijk is ook al is het betalend dan nog kan politie door hun wettelijke opdrachten komen uitvoeren.
Een voetbalstadion of een festivalweide eigenaar / organisator moet geen toestemming geven hoor gezien er publiek wordt toegelaten heeft de politie ook toegang.

Bij een bestuurlijke inbeslagname dient deze gevalideerd (bevolen) te worden of gedaan door een OBP een officier van bestuurlijke politie (commissarissen en hoger zijn dat sowieso). Het is echter de burgemeester bij lokale politie en de directeur bij federale politie die na 6 maanden kunnen beslissen.....als de zaak dan al geen gerechtelijke is geworden wat zie boven het mogelijk al is.
Organisator zal dan voor een Salduz bus cat 3 verhoor worden uitgenodigd.
wet van 1973/07/18.

Janjaap
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 aug 2022 11:59

Dus de politie mag zomaar de tuin van mijn woning betreden zonder mijn toestemming?

Het festival werd georganiseerd voor een 100tal personen. Vergunningen zijn echter niet mogelijk omdat het om een privaat evenement gaat. De mondelinge toestemming van de burgemeester was er echter wel. Ook hebben we alle buren verwittigd.

Het privé-terrein was enkel toegankelijk voor genodigde.

Het gemeentelijk politiereglement zegt helemaal niets over privatieve evenementen maar enkel over publieke evenementen, hierdoor is dit reglement bijgevolg niet van toepassing. Daarnaast laat het reglement ook geen huiszoeking toe.

Ook is er geen meting met geluidsmeter gebeurd.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 aug 2022 15:20

De tweede dag verliep echter wat minder vlot. Er was deze dag namelijk besloten om de muziekingstalltie vanaf het begin wat stiller te zetten.

Echter kwam de politie al langs om 1:30 uur met als eerste zin "De muziek gaat af om 2 uur, is dat niet het geval dan komen we terug en dient iedereen het terrein te verlaten." De keuze werd gemaakt om de muziek nog een stuk stiller te zetten en niet om de muziek volledig af te zetten, dit omdat er nog veel mensen aanwezig waren.

Om 3:30 uur kwam de politie terug, (Om even wat context te geven: Het festival bevond zich op een privé-terrein van 2 hectare op minstens 300m afstand van de dichtstbijzijnde woning.) dit met maar liefst 3 politiewagens en in totaal 6 agenten, de agenten reden zonder toestemming het privéterrein op, gingen allen tegelijk op het podium staan en trokken de muziekinstallatie hardhandig uit.
Ondanks geluidsoverlast de dag ervoor, geeft de politie de tweede dag na nieuwe meldingen nog de mogelijkheid om aan te kondigen dat de muziek binnen een half uur zal stoppen.

U negeert dit echter en blijft toch muziek draaien. En dan bent u verbaasd dat de muziek met meer machtsvertoon direct wordt stopgezet.

Zoals al gezegd: huiszoeking is hier niet nodig om tal van redenen: niet in een woning, openbaar toegankelijk en stopzetting overtreding.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 aug 2022 16:50

Dus de politie mag zomaar de tuin van mijn woning betreden zonder mijn toestemming?
Ze doen dat zelfs niet zonder reden
Ze doen dat om uw inbreuken te stoppen

De woning is onschendbaar
De tuin niet

Issued
Berichten: 1227

#9 , 08 aug 2022 20:01

Vergunningen zijn echter niet mogelijk omdat het om een privaat evenement gaat.
Ik denk dat sabam daar een andere opinie op na houdt.

Hebben de mensen inkom betaald of was alles gratis?

Rapture
Berichten: 124

#10 , 09 aug 2022 15:56

Dus de politie mag zomaar de tuin van mijn woning betreden zonder mijn toestemming?
Ze doen dat zelfs niet zonder reden
Ze doen dat om uw inbreuken te stoppen

De woning is onschendbaar
De tuin niet
Fout, de tuin valt ook onder de onschendbaarheid van de woning. De onschendbaarheid van de woning reikt ook tot de fysieke aanhorigheden van de woning, zoals de tuin. Dus kort gezegd, nee de politie mag niet zomaar andermans (achter)tuin betreden. En ik werk als handhaver in een bepaalde sector al meer dan 10 jaar met deze regels.

In geval van het topic was het dan wrs. ook gebeurd op basis van betrapping op heterdaad.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2022 17:55

Dus de politie mag zomaar de tuin van mijn woning betreden zonder mijn toestemming?
Ze doen dat zelfs niet zonder reden
Ze doen dat om uw inbreuken te stoppen

De woning is onschendbaar
De tuin niet
Fout, de tuin valt ook onder de onschendbaarheid van de woning. De onschendbaarheid van de woning reikt ook tot de fysieke aanhorigheden van de woning, zoals de tuin. Dus kort gezegd, nee de politie mag niet zomaar andermans (achter)tuin betreden. En ik werk als handhaver in een bepaalde sector al meer dan 10 jaar met deze regels.

In geval van het topic was het dan wrs. ook gebeurd op basis van betrapping op heterdaad.
Zie bijvoorbeeld Elfri:

https://www.elfri.be/rechtspraak/onsche ... rip-woning

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 09 aug 2022 18:33

Discussie lijkt mij hier niet relevant? TS spreekt van een terrein ver weg van de bebouwing waar blijkbaar zomaar opgereden kan worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 10 aug 2022 17:17

Discussie lijkt mij hier niet relevant? TS spreekt van een terrein ver weg van de bebouwing waar blijkbaar zomaar opgereden kan worden.
Vraagsteller stelt zelf de vraag ivm de tuin:
Dus de politie mag zomaar de tuin van mijn woning betreden zonder mijn toestemming?

Link van Elfri stelt duidelijk dat de onschendbaarheid gaat over bewoonde gebouwen

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 aug 2022 08:01

Vergunningen zijn echter niet mogelijk omdat het om een privaat evenement gaat.
Ik denk dat sabam daar een andere opinie op na houdt.

Hebben de mensen inkom betaald of was alles gratis?
Ik denk dat Vraagsteller hier de redenering heeft omgedraaid.

"Er is geen vergunning mogelijk" --> Ik ben niet onderhevig aan die vergunningsplicht en mag doen wat ik wil. Terwijl het meest waarschijnlijke is dat hij gewoon geen afwijking KON krijgen en zich dus aan de generieke limiet van 85 dB(a) moest houden.

Franciscus
Berichten: 38594

#15 , 11 aug 2022 18:29

Politie hoeft geen huiszoekingsbevel te hebben. Vermoedelijk was daar een OGP bij of had die toestemming gegeven. Hangt van politiezone af.
Bij heterdaad en dit is heterdaad mag een officier van gerechtelijke politie sowieso ergens binnen gaan zonder bevel - gezien zijn bevoegdheden IS deze ambtenaar op dat ogenblik het bevel. (Heeft op dat ogenblik quasi alle bevoegdheden van een onderzoeksrechter) Indertijd bij de rijkswacht kregen die toestemming van hun officier met wachtdienst. Ze hadden niet altijd een OGP die ook 's nachts mee werkte.
Dus politie kan perfect op plaatsen waar ook andere mensen binnen mogen al of niet tegen betaling bij wanbedrijven ( en dit is een correctioneel vervolgbaar feit) binnenkomen.
Zal wel in PV staan en verantwoordelijke zullen uitgenodigd worden voor een Salduz bis cat 3 verhoor waar ze dan voorafgaandelijk een advocaat kunnen raadplegen of zelfs meenemen naar het verhoor.

Als tweede mogelijkheid kan een officier van bestuurlijke politie ((hoofd)commissaris) per direct alle nodige maatregelen nemen in kader van openbare orde rust veiligheid en gezondheid. Als die rust vanuit een orivate plaats de openbaarheid schade toebrengt kan er dus ook opgetreden worden. Hier ook kan de commissaris dit laten uitvoeren door zijn medewerkers. Op het administratief document staat echter wel zijn handtekening.
Lokale politie heeft die bevoegdheid via de bevoegdheden van de burgemeester ( die geen toelating kan geven voor iets dat strafbaar is)
Federale politie heeft die bevoegdeid via hun directeur-generaal en aangestelden directeurs coördinatie of juridische (Dirco of Dirju) of gerechtelijk directeur (FGP)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”