hacking diverse accounts

Dokterdokter
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

hacking diverse accounts

#1 , 07 jul 2022 09:49

Beste allen,

Als "antwoord" op een verzoek tot verzoening (voor familierechtbank om geld terug te krijgen) die ik heb gestart heeft mijn ex diverse accounts gehacked. Ze heeft er vernietigd en ik heb er tevens moeten laten vernietigen omdat het niet anders kon. Momenteel zijn er ook nog bij waar digitale goederen (e-books, games, films) op staan en waar facturen op staan die aankopen van mij bewijzen die in het verzoeningsschrift staan. Ik herkende het email-account van waaruit ze is beginnen hacken en mijn accounts naar heeft laten veranderen (is niet direct haar naam, maar wel een account dat ik ken).

De bedrijven bezorgen mij momenteel mails dat mijn account inderdaad gehacked is en zullen info verschaffen aan de politie indien gevraagd. Ik vermoed IP-adressen etc.

Haar actie kadert in een lange reeks agressie pleegingen naar mij toe (bedreigingen, rekeningen plunderen, leningen weigeren terug te betalen, fysieke agressie) en nu dit...

Ik zou graag weten of een rechtszaak nut heeft in zo een zaak. Ik ben dit kotsbeu en vind dit niet alleen hacking (en diefstal), maar ook een belemmering van een toekomstig onderzoek (in mijn verzoeningsbrief geef ik aan dat bij niet verzoening er sowieso een rechtszaak volgt). Ze poogt actief bewijsmateriaal met rekeningen (drie kwart van de accounts zijn webshop accounts) te hacken en te verwijderen.

Komt er nog eens bij dat zij een overheidsambtenaar is die een controlerende functie (inspecties) uitoefent en van wie je zeker zo een acties niet zou mogen verwachten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 07 jul 2022 10:08

Tegenwoordig hecht het parket veel belang aan intra-familiaal geweld (IFG). De zaken die u beschrijft kaderen hierin.
Strafwetboek van 8 juni 1867
Artikel 550bis
§ 1

Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintig duizend [euro] of met een van die straffen alleen.
Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar.
§ 2

Hij die, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, zijn toegangsbevoegdheid tot een informaticasysteem overschrijdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintigduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
§ 3

Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en:

hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt;

hetzij enig gebruik maakt van een informaticasysteem van een derde of zich bedient van het informaticasysteem om toegang te verkrijgen tot een informaticasysteem van een derde;

hetzij enige schade, zelfs onopzettelijk, veroorzaakt aan het informaticasysteem of aan de gegevens die door middel van het informaticasysteem worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen of aan een informaticasysteem van een derde of aan de gegevens die door middel van het laatstgenoemde informaticasysteem worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen;
wordt gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijftigduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
U kan hiervan aangifte doen bij de politie. Ook van de andere feiten die u beschrijft. Ik zou dit doen. Wees bij de aangifte eerlijk indien u zelf niet vrij van zonden bent. Het staat immers niet goed als u bij de aangifte zaken verzwijgt maar u bent niet verplicht uzelf te beschuldigen.

Gezien de resem feiten kan men zeggen dat uw ex u belaagt.
Art. 442bis.Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen.

Dokterdokter
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2022 10:20

Tegenwoordig hecht het parket veel belang aan intra-familiaal geweld (IFG). De zaken die u beschrijft kaderen hierin.
Strafwetboek van 8 juni 1867
Artikel 550bis
§ 1

Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintig duizend [euro] of met een van die straffen alleen.
Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar.
§ 2

Hij die, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, zijn toegangsbevoegdheid tot een informaticasysteem overschrijdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintigduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
§ 3

Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en:

hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt;

hetzij enig gebruik maakt van een informaticasysteem van een derde of zich bedient van het informaticasysteem om toegang te verkrijgen tot een informaticasysteem van een derde;

hetzij enige schade, zelfs onopzettelijk, veroorzaakt aan het informaticasysteem of aan de gegevens die door middel van het informaticasysteem worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen of aan een informaticasysteem van een derde of aan de gegevens die door middel van het laatstgenoemde informaticasysteem worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen;
wordt gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijftigduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
U kan hiervan aangifte doen bij de politie. Ook van de andere feiten die u beschrijft. Ik zou dit doen. Wees bij de aangifte eerlijk indien u zelf niet vrij van zonden bent. Het staat immers niet goed als u bij de aangifte zaken verzwijgt maar u bent niet verplicht uzelf te beschuldigen.

Gezien de resem feiten kan men zeggen dat uw ex u belaagt.
Art. 442bis.Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen.
Hartelijk dank voor uw antwoord. Hoe moet ik dit dan aangeven (heb reeds een afspraak bij de politie gemaakt)? Als IFG, belaging of hacking? Of obstructie van de rechtsgang, gezien ze bewijsmateriaal voor een rechtsprocedure wil doen verdwijnen. Of gaat de politie/het parket over zo een zaken?

Ik ben uiteraard altijd eerlijk geweest tegen de politie hoor. Ikzelf heb nooit iets uitgespookt tegen haar. Zijzelf staat al jaren van alles uit te steken dat echt niet meer door de beugel kan. Laat mij evenwel wel zeggen dat mijn geduld serieus aan het opgeraken is. Dit zijn gewoon pesterijen en vernederingen en waarom? Om mij te raken omdat ik zoals het in een normale rechtsstaat betaamt een juridische procedure start als ik een probleem heb met iemand.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 07 jul 2022 11:16

Obstructie van de rechtsgang bestaat niet als strafbaar feit in België.

U doet het beste uw verhaal bij de politie en zij kwalificeren de feiten (het parket kan ook nog herkwalificeren)
Gezien het hier over een lange periode met meerdere feiten gaat, raad ik u aan om op voorhand een duidelijk en overzichtelijk verhaal te schrijven. Dit gaat veel vlotter aangezien u dan netjes chronologisch alles rustig kan op lijsten. Tijdens een verhoor kan je het moeilijk vinden een net en duidelijk verhaal te brengen als je dit niet voorbereid.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 07 jul 2022 12:03

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Inderdaad zorg dat u al een chronologisch verhaal hebt.Gebruik hiervoor eventueel een rekenvel waar u zelf alle mogelijke zaken op een rijtje kan zetten. Datum - uur - plaats feiten- omschrijving feiten - reactie - wijze van contactname - bijlage die u kan toevoegen - soort van bijlage enz enz .
U zal merken dat u nog een nieuwe kolom kan toevoegen met een nieuw onderwerp en hier en daar een regel met nog iets vergeten kan bijvoegen.
Gebruik ook enkele kolommen waarmee u gewoon nummert dan kan u zo steeds terug sorteren op wat u wil.
Van de genummerde bijlage geeft u telkens een kopie aan de politie - het origineel houdt u zelf bij maar toen het wel aan politie. Die kunnen dan vermelden dat ze de originele factuur - brief - mailbericht (neem dus uw laptop mee) hebben gezien.

Hoe u dat moet aangeven ttz wat het juist als 'crimineel' bestanddeel is ...niet wakker van liggen uiteindelijk bepaald de rechter ten gronde wat het juist is.
Een aantal feiten hebben een ander artikel -- in eerste instantie zal politie een aanwijzer geven (vb 37 = zeden) maar uiteindelijk beslist de rechtbank.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jul 2022 08:59

Ik zou graag weten of een rechtszaak nut heeft in zo een zaak. Ik ben dit kotsbeu en vind dit niet alleen hacking (en diefstal), maar ook een belemmering van een toekomstig onderzoek (in mijn verzoeningsbrief geef ik aan dat bij niet verzoening er sowieso een rechtszaak volgt). Ze poogt actief bewijsmateriaal met rekeningen (drie kwart van de accounts zijn webshop accounts) te hacken en te verwijderen.
Ga dat aangeven bij politie

Inbreken in "informatica" accounts is gewoonweg strafbaar op zich

Of dat tot rechtszaak komt, beslist parket - tenzij je zelf je ex rechtstreeks laat dagvaarden indien parket het niet doet (best in overleg met je advocaat)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”