laster en eerroof

kevin34
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

laster en eerroof

#1 , 07 jul 2022 02:16

hallo,

de ex partner van mijn huidige vriendin heeft mij van enkele dingen vals beschuldigd, hiervoor ben ik enekel keren verhoord, nu heeft het openbare ministerie beslist dat het inderdaad om valse beschuldigingen gaat en dat ik voor geen enkele klacht zal vervolgd worden.

Kan ik nu een klacht indienen voor laster en eerroof? Wat kan ik hiermee winnen? Hoeveel zou een eventuele financiële tegemoedkoming mij kunnen opleveren?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 07 jul 2022 08:49

Beste een vordering wegens tergend en roekeloos geding kan ingesteld worden wanneer die vordering werd ingesteld met een grote lichtzinnigheid en de bedoeling om te schaden.
Ergo is het NIET zo dat omdat het parket de vordering ongegrond vindt, dat deze per definitie tergend en roekeloos is.
Uw redenering van het parket verklaart beschuldigingen ongegrond dus ik kan automatisch een tegeneis indienen klopt dus niet.
Een bedrag plakken op uw vraag is eveneens onmogelijk. Het gaat dikwijls om een effectieve schadebepaling. hoeveel schade kan u kwantificeerbaar bewijzen? Heeft u veel kosten advocaat gehad? Of is het enkel morele schade die u claimt? U gaat zelden meer krijgen dan u betaalt aan kosten advocaat tenzij de bewijsbare schade effectief groter is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 jul 2022 12:18

Als ze die zaken in het openbaar heeft verteld, dus aan derden, dan kan het laster , eerroof , lasterlijke aantijgingen enz zijn. Maar indien alleen bij politie .. eerder tergend en roekeloos.
Zie verder bij Basejumper.

Reclame

Dokterdokter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2022 21:51

Zelfs al is laster en eerroof verschrikkelijk het is een hele dure procedure, die vaak heel moeilijk te winnen is.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 07 jul 2022 22:07

??? Snap ik niet goed. Daar heeft men zelfs geen advocaat voor nodig als men de feiten kan bewijzen . OM vervolgt ( of niet).
Men moet alleen aangifte doen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”