aanklagen van iemand onrechtstreekse slagen aan ongeboren kindje

oakley75
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

aanklagen van iemand onrechtstreekse slagen aan ongeboren kindje

#1 , 27 jun 2022 19:00

Kan ik iemand aanklagen voor opzettelijke slagen en verwondingen aan een ongeboren kind?
Situatie :
mijn vriendin is in vechtscheiding en is nu juist zwanger van mijn ongeboren kind.
Nu haar ex heeft eerst uitvoerig proficiat gewenst en vandaag kregen we een deurwaarder over de vloer om achterstallig geld te laten innen , terwijl hij wist dat ze zwanger was , nu deze actie kan leiden tot een complicatie van mijn ongeboren kindje .



Dus mijn vraag nu is : kan ik meneer aanklagen voor die complicatie eventueel , hopelijk gebeurt dat niet maar het kan wel want stress is nu zeker niet goed . Ook moet je weten dat hij eigenlijk niet kan verkroppen dat er een nieuw kindje komt .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jun 2022 19:53

Ik denk niet dat je iemand kan aanklagen VOOR er een probleem is.

oakley75
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2022 20:14

ook niet met medische getuigschrift dat het daardoor is dat ze niet kan slapen , harde buik krijgt enz ...
en dat hij niet wil dat het kind geboren word ?

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2022 20:34

Gewoon even voor de duidelijkheid (bij gebrek aan meer info). Je komt op een juridisch forum vragen of je iemand kan aanklagen als hij zijn rechten uitoefent voor een probleem dat je (partner) zelf heeft gecreëerd? Als ik het verkeerd begrepen heb hoor ik het graag.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2022 20:47

Het gebeurt regelmatig dat TS verontwaardigd zijn over iets waar ze zelf schuld aan hebben. Deze is toch wel echt hors catégorie…

Iemand aanklagen omdat hij zijn eigen geld wil terugkrijgen, enkel omdat de schuldenaar zwanger is. Ongelooflijk.

Dan zwijgen we nog over het feit dat degene die de vraag stelt de getrouwde dame in kwestie heeft zwanger gemaakt. Soit, daar gaat de vraag niet over.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 27 jun 2022 20:55

Beste

Hij die iets beweert moet dat ook bewijzen.
U stelt dat het sturen van een deurwaarder kan leiden tot complicaties bij een baby.
Waarop baseert u die stelling? Is daar medische literatuur over?
Heeft u al eens de betekenis van ‘opzettelijke slagen en verwondingen’ opgezocht? En welke handeling bedoelt u daar dan mee?
Elke zwangere vrouw krijgt harde buiken. Ook zonder deurwaarder…
Geen enkele gynaecoloog is zo gek om mee te gaan in uw waanideeën
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

oakley75
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jun 2022 20:58

de dokter gaat hierin wel mee , morgen gaan we naar daar , maar heb al telefonisch contact gehad .

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 27 jun 2022 21:13

Een oorzakelijk verband gaat nooit aangetoond kunnen worden, elke neutraal aangestelde arts gaat brandhout maken van die stelling.

Maar stel dat we die redenering even serieus nemen en volgen, dan moet ze ook doorgetrokken worden en moet men uw partner aanklagen voor opzettelijke slagen en verwondingen aan een ongeboren kind. Het zijn immers haar wanbetalingen die een deurwaarder noodzakelijk gemaakt hebben.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 27 jun 2022 21:14

De dokter kan zeker diagnosticeren en een attest schrijven dat de zwangere vrouw overmatige harde buiken krijgt die nadelig zijn voor de ontwikkeling van de foetus. De dokter kan ook objectief vaststellen dat deze complicaties veroorzaakt worden door stress. Maar een dokter kan niet concluderen dat dit veroorzaakt wordt door een bezoek van een schuldeiser. Dan zou hij evengoed kunnen besluiten dat de stress veroorzaakt wordt door de openstaande schulden. Dus hij zal zich daar niet ver uitspreken, want dat is zijn job niet.

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 27 jun 2022 21:31

Wie moet men aanklagen...kan zijn dat de persoon al een tijdje geleden een GDW heeft aabgesteld maar die nu pas (per toeval) langskomt.
Of de GDW ... of de postbode als het een AS zou zijn of de politie die meekomt met deurwaarder om vb het vonnis uit te voeren?

Oorzaak en causaal verband tussen feit en gevolg zal toch zeker een begin moeten zijn.
Huisarts kan enkel vaststellen dat op datum X dame een harde buik heeft ... reden ?????
Of een onderzoeksrechter zal een wetsgeneesheer moeten aanstellen ...dat kan u altijd als dame zich persoonlijk burgerlijke partij stelt bij onderzoeksrechter na betalen van een som gerechtskosten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 28 jun 2022 09:41

En als TS al tot bij een rechtbank raakt, zal die uiteraard een gerechtsdeskundige aanstellen, waarvan TS dan het voorschot zal dienen te betalen. Dat zal hem waarschijnlijk meer kosten dan een paar maandlonen, en nog steeds zonder garantie op een gunstig vonnis. En buiten de kosten, zal dat kind waarschijnlijk al bijna meerderjarig zijn voor er een definitief vonnis is.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#12 , 28 jun 2022 11:11

de dokter gaat hierin wel mee , morgen gaan we naar daar , maar heb al telefonisch contact gehad .
Gefeliciteerd met de zwangerschap!
De dokter heeft makkelijk spreken dat hij/zij een attest wil schrijven. Dan is zijn/haar werk gedaan...
Wat wilt u eigenlijk bereiken met haar ex aan te klagen? Wilt u geld of hem in de gevangenis zien?
Wat gaat het u kosten als hij de veroordeling krijgt? Wat gaat het u kosten als hij de veroordeling niet krijgt?
Wat zijn de kansen dat hij deze veroordeling gaat krijgen?
- zijn er geen andere factoren die uw vriendin stress kunnen bezorgen? Gaat een rechtszaak de stress bij uw vriendin niet nog verhoogd worden?
- zij had een openstaande schuld bij haar ex --> zonder dit was er geen deurwaarder nodig

Ik ben geen jurist maar ik zou u adviseren uw energie te steken in de zwangerschap ipv in een rechtszaak die niet goed is voor de zwangerschap en veel kans heeft niet de uitkomst te geven die u wilt.

Franciscus
Berichten: 38590

#13 , 03 jul 2022 00:38

Er is nog een scheiding lopende ...dus nog gehuwd?
Dan is het kind wettelijk nog van haar echtgenoot.....mits nog de termijnen nog niet vertreken zijn .
Daar al aan gedacht?
Dus nog niet zo zeker dat het wettelijk uw kind zal zijn... Iets van een periode van 300 dagen na feitelijke scheiding. art 315BW

Dokterdokter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jul 2022 21:50

de dokter gaat hierin wel mee , morgen gaan we naar daar , maar heb al telefonisch contact gehad .
Los van het feit dat dit mij onbewijsbaar lijkt en niet eens de fout van die man;
Dokters (zeker huisartsen) gaan wel vaker mee in de verhalen van hun patiënten. Uiteindelijk gaan die ook maar vaak af op wat er hun aan klachten en oorzaken vermeld wordt. Daarnaast zijn de meeste dokters geen juristen...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”