Ziektebriefje vervalst voor examen

Buringe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziektebriefje vervalst voor examen

#1 , 25 jun 2022 17:30

Hallo allen,

Ik heb 2 weken geleden een fout gemaakt.
Voor een examen waaraan ik niet kon deelnemen heb ik een oud doktersattest genomen en deze gephotoshopped om 'gewettigd' afwezig te kunnen zijn voor desbetreffend examen.
De faculteit is erachter gekomen en hebben mij reeds uitgenodigd voor een verklaring, waarbij ik toegaf dat de datum op het doktersattest inderdaad gephotoshopped is.
Ze zouden dit intern bespreken met het juridisch departement van de KU Leuven.

Nu ben ik erg angstig over de mogelijke gevolgen voor mijn situatie.
Ik heb een blanco strafblad en heb deze domme fout gemaakt in een moment van stress en impulsiviteit.
Is er iemand die ervaring heeft met gelijkaardige zaken of die mij kan vertellen welke juridische straf ik kan verwachten?

Indien dit relevant is: ik ben een 22-jarige student aan de KU Leuven en heb nog nooit een gelijkaardige situatie voorgehad. Ik weet niet of ik sowieso voor de rechtbank zal moeten verschijnen, of ik een (effectieve) celstraf zal krijgen of hoe ernstig er naar deze situatie zal worden gekeken.
Ik ben momenteel enorm angstig aangezien ik mij niet bewust was van de ernst van mijn handelingen en plots een heleboel lifechanging gevolgen voor mijn neus heb staan enkel en alleen omdat ik dacht dat ik een inhaalexamen kon verkrijgen. Heel domme fout langs mijn kant, en ik stond totaal niet stil bij wat ik aan het doen was in een juridische context.

Hoe bang moet ik zijn voor de gevolgen en welke straf moet ik verwachten? Zal dit uberhaupt voor de rechtbank moeten verschijnen of kan dat voorkomen worden?

In ieder geval veel dank aan de respondenten. Ik heb mijn lesje alvast geleerd..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 jun 2022 18:16

Ik verwacht dat ze u onwettig afwezig gaan verklaren met een nul voor het kwesteuze examen. Mogelijks schorsing. De politie zal mi niet ingeschakeld worden

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 25 jun 2022 20:02

Natuurlijk als je rechten of kriminologie volgt...swb art 206

Gezien briefje is binnengeleverd en KUL mogelijk via Riziv of orde of.... de geneesheer kan bereiken.
Kan zijn dat KUL als politiek wel heeft aangifte bij PdK.

En een NUL zal het zeker wel zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 25 jun 2022 20:20

Politie lijkt mij overdreven, dit zal binnen de Universiteit afgehandeld worden. Natuurlijk kan een tuchtsanctie u ook pijn doen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”