Mijn veroordeling is geen misdrijf meer

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

Mijn veroordeling is geen misdrijf meer

#1 , 27 mei 2022 11:42

Beste,



Toen ik 15 was en mijn vriendin 14 heb ik penetratie gehad met haar. Die moeder heeft klacht ingediend en ik ben veroordeeld (jeugdrecht) voor aanranding van de eerbaarheid zonder dwang of geweld.

Sinds de hervorming die vanaf 1 juni in gaat is dit geen misdrijf meer. Als je niet ouder zou zijn dan drie jaar kan het wel in die leeftijdscategorie.


Krijg ik dat -nu de wet is aangepast- van mij af wissen? Welke procedure moet ik daar voor volgen?

Ik weet dat het kan hoor, ik heb het ooit -toen het niet aangepast was- gelezen dat middels aanpassen van wet je stappen kunt ondernemen om het te verschonen of wat ook.


Maar het kan; alleen ik weet niet hoe.

Kan iemand me hier mogelijkheden in bieden om stappen te ondernemen?

Ik zit hier -ondanks dat niemand het weet- al heel mijn leven mee in mijn maag. Dat komt neer op verkrachting en zoiets zou ik NOOIT doen. Ik heb daar heel veel tienerverdriet door gehad wat nog altijd soms terug komt. Ik ben er zelfs op mijn 17/18 voor met hulpverleners gaan praten dat ik er niet mee kan leven.

Ik ben alleen berispt geweest, maar het vreet aan me. Ik word er nog altijd heel stil van als ik er aan denk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 27 mei 2022 14:14

Neen, op het ogenblik van de feiten was dat een misdrijf. De nieuwe wet is niet retroactief, dus u blijft schuldig.

Om een analogie te geven: nu de registratierechten van een woning verlaagd zijn, kan u ook geen teruggave gaan vragen van de registratierechten voor een woning die u 10 jaar geleden hebt aangekocht.

Als het een troost kan zijn, u bent zeker niet de enige die zich hieraan schuldig heeft gemaakt, u hebt gewoon de pech gehad dat de schoonmoeder klacht heeft ingediend.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 mei 2022 17:47

Noemt "Herstel in eer en rechten"

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister

Feit dat de feiten nu niet eens meer strafbaar zijn, is een sterk argument om dit eerherstel aan te vragen.

Dat het bij een berisping gebleven is, geeft IMO ook aan dat de rechter blijkbaar van oordeel was dat er weinig aan de hand was - dat zou in vonnis ook (minstens tussen de lijnen) te lezen moeten zijn.
Nog een sterk argument.
Maar wettelijk was het wel een misdrijf dus rechter kon ook niet "niets" doen ...


Veroordelingen verdwijnen ook automatisch uit strafregister ifv aard vh misdrijf en/of straf, 't een al wat sneller dan 't ander. (uitwissing)

Begin dus met aanvragen van uittreksel strafregister bij gemeente, en kijk of het er nog op staat (als dit niet op een Model 596-2 staat , is 't weg)

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister


Staat 't er nog op, dan ga je richting procedure eerherstel

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 27 mei 2022 18:19

Was 15 jaar en viel onder jeugdrecht gezien geen 16 kan hij ook niet uit handen gegeven zijn maar is er een maatregelgenomen door jeugdrechter. Vermoedelijk hebt u wel enige tjd in een jeugdinstelling gezeten.
Feiten als minderjarige gepleegd komen niet op het strafblad
Ik denk hier aan 'de vampier van Muizen' die op zijn 11de soortgelijke feiten had gepleegd. Later als meerderjarige wel veroordeeld voor meerdere feiten.
Jeugdfeiten komen dus niet op een strafblad en daar kan u niet voor veroordeeld zijn of u moet uit handen gegeven zijn.

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 27 mei 2022 20:32

Was 15 jaar en viel onder jeugdrecht gezien geen 16 kan hij ook niet uit handen gegeven zijn maar is er een maatregelgenomen door jeugdrechter. Vermoedelijk hebt u wel enige tjd in een jeugdinstelling gezeten.
Feiten als minderjarige gepleegd komen niet op het strafblad
Ik denk hier aan 'de vampier van Muizen' die op zijn 11de soortgelijke feiten had gepleegd. Later als meerderjarige wel veroordeeld voor meerdere feiten.
Jeugdfeiten komen dus niet op een strafblad en daar kan u niet voor veroordeeld zijn of u moet uit handen gegeven zijn.


Een "jeugdrechtbank-veroordeling"

Ik ben berispt geweest


Ik ga er navraag over doen. Ik zou graag dit volledig -om mezelf wat reiner id spiegel te kunnen zien- van me af willen krijgen.

Dank alvast voor de -tegenstrijdige (soms)- antwoorden.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 27 mei 2022 21:28

Zoals reeds geschreven een jeugdrechtbank neemt maatregelen.
U hebt vermoedelijk in een jeugdinstelling verbleven als u niet thuis mocht blijven.
https://www.rechtbanken-tribunaux.be › nl › bevoegdheden › jeugdrechtbank
Jeugdrechtbank | Hoven & Rechtbanken
Wanneer de maatregelen van de jeugdrechtbank niet meer helpen en in erg uitzonderlijke gevallen, kan de jeugdrechtbank beslissen om de plus-16-jarige door te verwijzen naar een rechtbank voor volwassenen (uithandengeving). Dat kan de correctionele rechtbank zijn of bij zeer ernstige misdrijven het hof van assisen.

Op die website kan u de info vinden die u zoekt..... als u nog iets anders wil weten dan al geschreven is kan u best naar de griffie van de jeugdrechtbank of bij het voor u dichtsbijzijnde www.JAC.be of een www.caw.be

Mocht u nog vragen hebben stel ze maar.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 29 mei 2022 21:07

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 47#p545447

Toen hebt u geschreven dat u maar 14 was en meisje 13 ,,,,??

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#8 , 31 mei 2022 06:34

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 47#p545447

Toen hebt u geschreven dat u maar 14 was en meisje 13 ,,,,??

Nee, ben het gaan navragen. Er was een jaar verschil en gepreciseerd: ik 15 zij 14.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”