Verhoor categorie 3 (afpersing & misbruik zwakheden)

Jonasgoes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verhoor categorie 3 (afpersing & misbruik zwakheden)

#1 , 29 apr 2022 20:54

Hallo,

Ik heb een uitnodiging ontvagen voor een verhoor van categorie 3 in verband met afpersing en misbruik van zwakheden. De slachtoffer is rond de 40 en ik net 20.

De situatie was totaal uit de hand gelopen. De slachtoffer had alleen mijn facebook account waar mijn nummer niet eens gelinkt was. De slachtoffer beweert dat de politie mij heeft gevonden via IP adres maar ik geloof dat niet.

Tot nu toe begrijp ik niet hoe ze mij daaraan hebben gelinkt want het slachtoffer kent mijn legale naam niet behalve facebook. Ik heb geen stafblad maar heb een stomme fout gemaakt bij deze situatie. De slachtoffer zelf dat die dacht de aangifte geseponeerd zou zijn maar het feit dat het toch werd opgepikt vind ik raar. Ik was mentaal niet goed in des tijds en heb ook therapie gevolgd en nu dat ik die uitnodiging zie was ik geschrokken want die persoon ben ik niet meer en was ik ook nooit geweest omdat ik een slechte periode had (zelfmoordgedachten en jeugdtrauma)

De afpersing was omdat ik op de punt was om dakloos te staan en ik was nooit van plan om verder mee tegaan maar zotezien had de politie toch zin om mij hiervoor op verhoor te laten komen.

De slachtoffer heeft intussen mijn excuses geaccepteerd maar de inspecteur wilt toch dat ik op verhoor kom.

Enig advies? wat voor vragen zal ik krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 apr 2022 21:13

politie/gerecht kan via uw IP adres uw gegevens (inclusief uw naam en adres) opvragen bij uw internet provider.

welke vragen u gaat krijgen kunnen wij niet weten, maar u kan altijd beroep doen op uw zwijgrecht bij een vraag

voor de rest altijd eerlijk antwoorden

Jonasgoes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2022 21:34

@drone Dank u voor uw reactie. Ik ben al tijdje niet thuis geweest dus ik begrijp niet zo goed ze de ip hebben gevonden van mijn wettelijke adres. Als ik alles toe geef wat voor straf krijg ik?

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 29 apr 2022 23:28

wat voor straf u krijgt kan niet op voorhand weten, voor zover het zelfs voor de rechtbank zou komen.

eens men u naam heeft van de internet provider kan men nagaan waar iemand woont of verblijft.

Jonasgoes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2022 02:41

@drone Maar het ding is ik woon al maanden bij mijn broer (niet officieel) dus ik ben lang niet thuis geweest bij mijn ouders (wettelijke adres). Dus ik begrijp niet hoe die brief dan is aangekomen bij mijn ouders thuis terwijl ik bij mijn broer woon en zijn internet gebruik. Zou het dan niet logisch zijn dat ze de ip van mijn broer zouden tracken ipv de mijne?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2022 05:50

Zou het dan niet logisch zijn dat ze de ip van mijn broer zouden tracken ipv de mijne?
Je blijft er maar op terugkomen dat je niet snapt hoe ze bij jou zijn uitgekomen. Tja, goed politiewerk zeker. Wat maakt het uit?

Je zegt zelf al dat je iets serieus verkeerd gedaan hebt.

Het is trouwens niet het slachtoffer dat beslist over verdere vervolging maar het Openbaar Ministerie. Om die beslissing te kunnen nemen, geven ze opdracht aan de politie om je te verhoren. In deze fase is het nog veel te vroeg om te spreken over welke straf je zou krijgen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”