Seksueel misbruik binnen relatie

Lotteliese
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Seksueel misbruik binnen relatie

#1 , 26 apr 2022 21:13

Beste,
Ik heb een vier jaar durende relatie gehad met mijn ex-partner. Deze relatie is geeindigd april 2019, ondertussen 3 jaar geleden. In deze relatie werd ik meermaals gedwongen tot seks. Mijn psycholoog raadde mij aan, ondanks de termijn, alsnog aangifte te doen bij de politie. Ik vroeg mij af of dit nog mogelijk is en nog nut kan hebben ?
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 26 apr 2022 21:23

Dit is niet verjaard, dus is zeker mogelijk.

"Nut hebben" zal van uw bewijs afhangen.

Lotteliese
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2022 21:31

Bedankt voor uw snel antwoord ! Wat is de verjaringstermijn juist ?
Gezien de tijd die er over is gegaan vrees ik dat ik weinig tot geen bewijs heb en het eerder mijn woord tegen het zijne zal zijn. De aangifte die ik zou doen zou in de hoop zijn dat hij dit in de toekomst niet meer kan herhalen bij andere personen, of dat de politie in dat geval dan toch al op de hoogte is moest er nog iemand aangifte komen doen.

Reclame

Lotteliese
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2022 21:32

In dat opzicht vraag ik mij af of het enig nut heeft.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 apr 2022 23:35

Bedankt voor uw snel antwoord ! Wat is de verjaringstermijn juist ?
Is op 15 jaar gebracht
(Ik neem aan dat u meerderjarig was, anders: onbeperkt ...)

https://www.allesoverseks.be/verkrachting

Gezien de tijd die er over is gegaan vrees ik dat ik weinig tot geen bewijs heb en het eerder mijn woord tegen het zijne zal zijn.
Dat is een realistische aanname ...

Bewijslast is eender hoe al zeer lastig , zeker binnen een relatie
Het is intussen 7 tot 3 jaar geleden, dat helpt ook niet echt

De aangifte die ik zou doen zou in de hoop zijn dat hij dit in de toekomst niet meer kan herhalen bij andere personen, of dat de politie in dat geval dan toch al op de hoogte is moest er nog iemand aangifte komen doen.
Dat is iets wat je voor jezelf moet uitmaken.

Aangifte die op een sisser uitdraait, en die kans is zeer reëel zonder bewijzen, kan ook het omgekeerde effect hebben ...

Lotteliese
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2022 01:26

Oke dankjewel ! Weten jullie toevallig of de dader sowieso op de hoogte wordt gebracht bij aangifte ?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2022 05:22

Ja, die zal verhoord worden

eylis
Berichten: 8840

#8 , 27 apr 2022 08:08

Men raadt sterk aan toch aangifte te doen. (en persoonlijk vind ik dit ook) Actueel weet men veel meer over de ernstige psychische gevolgen van seksuele dwang (of eigenlijk is het verkrachting) binnen een relatie. Dit wordt juridisch ook veel meer serieus genomen dan vroeger. Men weet ook dat slachtoffers vaak jaren pas na de feiten de stap durven/kunnen zetten om aangifte te doen. Ga samen met een vertrouwenspersoon aangifte doen. Uw genezingsproces zal ook sneller vooruitgaan als u deze stap zet. Zelfs de aangifte alleen al kan de dader afremmen om soortgelijke toxische relaties aan te gaan die gebaseerd zijn op machtsmisbruik.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 27 apr 2022 12:35

Bovendien kan je niet weten of dat die jongen in het verleden al veroordeeld is voor een dergelijk misdrijf.
Als dat het geval is, wordt zijn woord herleid tot niks.

Lotteliese
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 apr 2022 14:27

Oke dankjewel ! Aangifte of melding doen zonder dat hij op de hoogte wordt gebracht is waarschijnlijk niet mogelijk ?

LeenW
Berichten: 12826

#11 , 27 apr 2022 14:38

Oke dankjewel ! Aangifte of melding doen zonder dat hij op de hoogte wordt gebracht is waarschijnlijk niet mogelijk ?
Neen, ook de tegenpartij heeft rechten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”