Rechten bij politiecontrole

Blopz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Rechten bij politiecontrole

#1 , 17 feb 2022 03:12

Ik zou me graag willen informeren over de rechten van een burger bij een politiecontrole, naar aanleiding van een situatie die zich vorig jaar voordeed. Na een nacht stevig feesten in Antwerpen en een kort dutje, nam ik de trein naar Gent. Ik had een grote rugzak bij met kleren en dergelijke omdat ik onderweg was naar mijn toenmalig kot. Ik stapte af bij Gent Dampoort en wandelde richting de inkomhal van het station. Aan de zijkant van de wandelgang zag ik een vijftal mensen staan. Plots kwam één van hen naar mij gewandeld en trok hij me nogal bruusk naar de andere kant van de gang.

Hij identificeerde zich als politieagent en vroeg mijn ID-kaart, die ik meteen toonde. Hierna vroeg hij of ik in het bezit was van verboden middelen, waarop ik nee antwoordde. Toen schoot me te binnen dat er misschien nog een zakje met restanten van cocaïne van de vorige avond in mijn rugzak kon zitten. De agent vroeg of hij mijn rugzak mocht doorzoeken. Ik gaf hem de toestemming hiervoor maar vertelde hem over het lege zakje. Hij bracht mijn rugzak naar de andere agenten die in burgerkleren aan de kant stonden. Zij hebben zich nooit geïdentificeerd. Ik bevestigde nog eens dat ik niets anders bij had, waarop ze al mijn spullen doorzochten.

Ze vonden zakje en er was onderling wat discussie tussen de agenten over of het al dan niet leeg was, er zat misschien nog een klein restje in. Het zakje werd in beslag genomen en ik vroeg of het een probleem vormde. Ze zeiden dat ik waarschijnlijk geen boete zou krijgen maar dat ze het gingen opsturen naar het labo. Ze bedankten mij voor mijn rustige houding en meewerking.

Na mijn rugzak terug in te laden, vroeg ik waarom


ge ziet er zo uit
mag politie zomaar pas vragen en controleren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blopz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2022 04:00

Oepss per ongeluk verstuurd en kan het niet bewerken...

Blopz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2022 04:02

**Na het inladen van mijn rugzak vroeg ik waarom ze mij eigenlijk hadden gecontroleerd. Het antwoord was "ge ziet er zo iemand uit". Ik kan begrijpen dat ik er op dat moment niet zo fris uitzag maar die uitspraak vond ik zeer ongepast.

Ik bedankte de agenten en vervolgde mijn weg naar mijn kot. Later dacht ik niet meer echt aan die situatie, tot ik enkele weken later door mijn ouders werd gebeld met de boodschap dat er een brief van de politie voor mij was aangekomen. Ik gaf hen toestemming om deze te openen en het bleek een stevige boete te zijn voor het vervoeren van niet-toegestane verdovende middelen (of iets gelijkaardigs). Ongeveer €200 als ik me niet vergis.

Mijn excuses voor de uitgebreide situatieschets, maar ik zit al lang met enkele vragen hierover. het deed me ook inzien dat ik weinig tot niet op de hoogte ben van de rechten die je hebt bij een politiecontrole. Is deze situatie eigenlijk correct verlopen? Mag politie in burger zomaar op basis van uiterlijk mensen controleren? Heb ik het recht om toestemming te weigeren om mijn rugzak te doorzoeken? Mag ik ook weigeren om mijn ID-kaart te tonen? Op dat moment voelde ik me overweldigd door het abrupte voorval en in combinatie met de vermoeidheid was ik niet zo assertief, maar ik heb het gevoel dat dit ook anders had kunnen lopen.

Alvast bedankt!

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2022 06:40

U mag niet weigeren uw id-kaart te tonen.

Als de politie het recht heeft u te fouilleren kan je niet weigeren.

De politie moet een geldige reden hebben om u te controleren, maar moet deze niet medelen aan u.

bijna alle info hieromtrent kan je vinden in De wet op het politieambt

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 17 feb 2022 11:58

Die controles waren o.a. te zien in de TV reeks niveau 4 met commissaris R. van de Gentse politie.
Ook in de centrum steden wordt er dikwijls gecontroleerd aan stations.

Toegelaten want naar plaats en ruimte hotspots voor druggebruik nl op grond van de gedragingen van de personen , bestuurder of de passagiers, van materiële aanwijzigingen of van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat in uw geval er traffic van drugs kan gebeuren.
ik dacht o.a. art 34 en 44 WPA wat o.a. fouille betreft.

Feit dat er PV van opgesteld is lijkt me normaal gezien er een inbeslagname was.
Feit dat er een geldsom bij wijze van schikking is aangeboden wijst op de minieme voorraad aan cocaïne .

Bij niet betaling zal het correctionele rechtbank worden vermoed ik.
Het tonen van Eid wil ook zeggen dat u die dient af te geven bij een controle ter controle.
Uiteraard mag u weigeren uw I.K. te tonen mag u weigeren dat uw rugzak wordt doorzocht maar dan zal de politie gebruik maken van de mogelijkheden die de wet toelaten iemand gerechtelijk of bestuurlijk te arresteren en u voor een 'iets' langere tijd van 12u (bestuurlijk) tot 48 u (gerechtelijk) vast te houden mogelijk nog met een huiszoeking door een OGP op uw kot en bij u thuis.

Het is voldoende dat - gezien het soort van actie - een van de leden zijn identificatiearmband op een zichtbare plaats droeg.


https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 00606&la=N

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 feb 2022 18:03

**Na het inladen van mijn rugzak vroeg ik waarom ze mij eigenlijk hadden gecontroleerd. Het antwoord was "ge ziet er zo iemand uit". Ik kan begrijpen dat ik er op dat moment niet zo fris uitzag maar die uitspraak vond ik zeer ongepast.
Er wordt veel tam-tam gemaakt over controle op basis van stereotypen, maar het werd alweer bevestigd ...
Is deze situatie eigenlijk correct verlopen?
Agent had zich eerst moeten identificeren voor hij je naar andere kant van de gang trok.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 17 feb 2022 18:52

Inazuma

In dit geval had die agent toch prijs... Dus zo ver zat hij er niet naast.
En wat stereotypen betreft : dat is altijd een evenwicht. Een grijze man van 80 zal waarschijnlijk geen hooligan zijn en terroristen zal je niet veel vangen door dames van 30 jaar tegen te houden. En iemand met hakken aan is weinig waarschijnlijk een stroper...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2022 19:00

Inazuma begint over stereotypen maar vergeet dat iemand die net zwaar gefeest heeft veel overeenkomsten heeft que uiterlijk met een druggebruiker. En TS is zelfs beiden.

Rode ogen, bleke huid, wallen onder de ogen, uiterlijke vermoeiheid , ...

LeenW
Berichten: 12826

#9 , 17 feb 2022 19:01

Mogelijk zag TS er onder invloed uit "na een nacht stevig feesten in Antwerpen". Op basis van uiterlijke kenmerken kan politie perfect een controle uitvoeren.

Blopz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 feb 2022 00:31

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Het controleren op basis van uiterlijk/stereotypen is zeker een interessant onderwerp voor discussie. Ik heb lang haar en een baard, en word er vaak uitgeplukt voor een controle. Dit gebeurt al sinds lang voordat ik een eerste keer drugs heb gebruikt. Deze keer hadden ze inderdaad "prijs". Dit was echter slechts de tweede keer dat ik cocaïne had gebruikt en ik gebruik ook geen andere drugs op regelmatige basis. Je kan je dus afvragen hoe zinvol deze actie is geweest... Langs de andere kant heb ik vrienden die (bijna) wekelijks drugs gebruiken, maar nog nooit gecontroleerd werden door de politie. Bijvoorbeeld doordat ze een bril dragen, zien ze er niet "zo iemand" uit. Op deze manier kunnen heel wat mensen door de mazen van het net glippen, ik denk dat veel dealers zich ook bewust zijn van de stereotypering en hier op letten.

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 18 feb 2022 07:54

Ben je nu cocaïne gebruik aan het goed praten ?

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 18 feb 2022 13:22

Het is voldoende zoals reeds geschreven als één politieambtenaar identificeerbaar is.
Net wegens het soort van controles gaat de politie daar niet staan in uniform en met een geel of rood fluo vestje.

Zeker op dat soort plaatsen controleert men op zulke wijze. En zoals al geschreven kijk eens naar niveau 4 Gent of Interventie in Genk op TV .

U kan trouwens altijd klacht indienen intern toezicht politie Gent bij klantenmanagement bij ombudsdienst bij korpschef bij burgemeester bij voorzitter politiecollege bij Procureur des Konings bij Procureur - Generaal van het Hof van Beroep bij Algemene Inspectie Politie en bij comité P. Allemaal controleorganen die van toepassing zijn op politie.

Blopz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 feb 2022 18:30

Ben je nu cocaïne gebruik aan het goed praten ?
In het eenmalig of zeer sporadisch gebruik van cocaïne zie ik inderdaad geen probleem. Ik zie in ieder geval geen nut in het bestraffen van deze gebruikers. Wel zie ik een groot probleem in de hoeveelheden die illegaal ons land worden binnengesmokkeld en in de drugsmilieus die hierrond ontstaan.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 feb 2022 18:43

https://www.druglijn.be/drugs-abc/cocaine/wetgeving

Nadelige effecten cocaïne
Het gebruik van cocaïne lijkt zo mooi en het lijkt alsof u de hele wereld de baas kan zijn. Wanneer u gebruikt heeft u vaak niet door hoe hevig de nadelige effecten van coke zijn. Middelenmisbruik beïnvloedt klachten altijd negatief al lijkt dat in het begin niet altijd zo.

De nadelige effecten van coke op korte termijn:

Hartklachten en een snelle ademhaling
Onrust en angsten
Wisselvallig gedrag, zoals opgefokt zijn
Ongewenste psychische problemen
Menstruatieklachten
Impotentie
Een kapotte neus
Hallucinaties
Vermoeidheid en slaapstoornissen.

Psychische en lichamelijke effecten van cocaïne die op lange termijn kunnen optreden:

Verstoring van het seksueel functioneren
Een verhoogd risico op een beroerte
Een hoge bloeddruk en hartproblemen
Lever-, nier- en longschade
Vernietiging van nasale holteweefsels, wat leidt tot verlies van geur
Gewichtsverlies en ondervoeding als gevolg van verlies van eetlust, of een toename van het gewichts als gevolg van overeten (dit is afhankelijk van het gebruikspatroon)
Angst, paniekaanvallen en achterdocht, dat zelfs kan leiden tot een psychose

Nog gevaarlijker is de combinatie van cocaïne en alcohol. Hierdoor voelt u bijvoorbeeld niet hoe dronken u bent en gaat u gewoon door.

Bovendien zit u in een crimineel milieu en wordt u de speelbal van dealers die u als Mr. cash beschouwen.

LeenW
Berichten: 12826

#15 , 18 feb 2022 19:39

Ben je nu cocaïne gebruik aan het goed praten ?
In het eenmalig of zeer sporadisch gebruik van cocaïne zie ik inderdaad geen probleem. Ik zie in ieder geval geen nut in het bestraffen van deze gebruikers. Wel zie ik een groot probleem in de hoeveelheden die illegaal ons land worden binnengesmokkeld en in de drugsmilieus die hierrond ontstaan.
Ziet u nu echt zelf niet de ironie in van deze uitspraak? De drugssmokkel en drugsmilieus en alles wat daar bij komt kijken zouden niet bestaan als er niet zo'n paar idioten waren die denken dat cocaïnegebruik moet kunnen..

Reactie van Jo23 lijkt mij zeer toepasselijk om af te sluiten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”