Uitnodiging tot verhoor

Ahtrend
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Uitnodiging tot verhoor

#1 , 01 feb 2022 19:14

Dag iedereen.

Vandaag heb ik een mooie uitnodiging gekregen om bij onze lokale politie een babbel te gaan doen. Maar, gezien dit geen normale bedoeling is bij ons thuis, ik heb hier toch een aantal vragen rond.
Op de brief staat: Uitnodiging tot verhoor bovenaan, en dat ik zal gehoord worden omtrent "Oplichting met internet, informaticafraude". in de rest van de brief worden mijn rechten uitgelegd, met onder punt 1: "U wordt als verdachte verhoord en hebt het recht ..."

Wat moet ik nu eigenlijk verwachten hiervan? Wat is oplichting met internet, informaticafraude?
Zijn de vermelde rechten een standaard iets of moet ik mij echt verwachten dat ik verdachte ben in een fraudezaak?

ik heb al naar het lokaal bureau gebeld, en ze wouden mij geen antwoorden geven gezien "ah, diene hoofdinspecteur is van de recherche". Is dat iets normaal of is er toch teken dat dit meer is dan een gewone babbel? Ik vermoed dat ze dit niet doen zonder goede reden?

Ik versta onder "Oplichting met internet, informaticafraude" iets verkopen en dan het geld aannemen en niets leveren. maar ik heb de afgelopen maanden niets gekocht, of verkocht via een tweedehandssite.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 feb 2022 20:26

Is dat iets normaal of is er toch teken dat dit meer is dan een gewone babbel?
Neen, dat is geen gewone babbel ...

Dat is een verhoor
En JIJ bent de verdachte

Nu, je kan dat verhoor ook omdraaien, en de agent uithoren waarover het gaat.

Je hoeft geen verklaringen af te leggen.
En al helemaal geen verklaringen waarmee je jezelf zou beschuldigen ...

Ik versta onder "Oplichting met internet, informaticafraude" iets verkopen en dan het geld aannemen en niets leveren. maar ik heb de afgelopen maanden niets gekocht, of verkocht via een tweedehandssite.
Je veronderstelt dat justitie snel werkt...
Dat idee ga je moeten bijstellen.

En laatste jàren ?
Ergens betwisting over een aan- of verkoop gehad, want tegenwoordig is dat vrij typisch zoiets.

Maar kan net zo goed wat anders zijn.
En aangezien tegenwoordig bij bijna alles een "computer" te pas komt, wordt het dan ineens ook "informatica-fraude" ...

Ahtrend
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2022 22:05

Eerst en vooral mijn dank voor je reactie.

Dat is een verhoor
En JIJ bent de verdachte
Dit is toch even schrikken, al een 5 uur probeer ik uit te zoeken wat ik zou misdaan hebben en kan maar niets terugvinden. Online kan ik geen voorbeelden terugvinden wat de term "Oplichting met internet, informaticafraude" zou kunnen inhouden op een manier dat ik er ook maar iets met mij qua connectie kan terugvinden.
Ik verkoop al 15 jaar dingen tweedehands en heb tot op heden nog nooit problemen ondervonden, en verkoop ook niets dat kapot is. en zelf dan zou je ten minste een bericht verwachten dat er iets mis is.
Fraude op zich, mij verrijken via het internet, ... i wish. Ik heb nooit enige inkomsten, legaal en illegaal gehad via internet.

Morgen eens proberen bellen met de inspecteur en anders zal het wachten worden tot maandag.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 01 feb 2022 22:12

als het gaat omdat u iets verkoopt via tweedehands site en de koper meld u nog niet eens dat het goed "kapot" is of niet aangekomen staat deze zeer zwak.

immers u heeft dan nog niet eens de kans gekregen om een oplossing aan te bieden of het probleem op te lossen

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2022 16:10

Neem dit ernstig maar maak je geen zorgen.

Het is "maar" een uitnodiging tot verhoor, dat wil zeggen dat ze jouw kant van het verhaal willen horen.

Het is perfect mogelijk dat jij niets verkeerds gedaan hebt en het slachtoffer/klager de zaken verkeerd voorgesteld heeft of dat iemand anders iets misdaan heeft en ze willen uitsluiten dat jij daar iets mee te maken hebt.

Er bestaat iets zoals "op de verkeerde plaats, op het verkeerde ogenblik" en het is aan de politie om dat uit te zoeken.

Meewerken met de politie is belangrijk, een goede indruk maken ook. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je ze niet (beleefd) mag tegenspreken, wijzen op tegenstrijdigheden, ...


Wat je al wel weet is dat de rechercheur van de "recherche" is, meestal wil dat zeggen dat er een klacht is.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 02 feb 2022 20:07

Aangifte dus.
Tevens dat de politieambtenaar een hoofdinspecteur is met de bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie.
Dat wil zeggen dat die in bij wet bepaalde gevallen ( heterdaad - gelijkgestelde zaken) een zeer ruime bevoegdheid heeft.
Met korte lijnen met parket en onderzoeksrechter.
Vermoedelijk is het al een onderzoek in opdracht van een magistraat en dan worden alle beslissingen sowieso al genomen door die magistraat.
U zit dus al in Salduz bis cat 3 verhoor
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... A0CE4Hq8vg_

site verwijst u naar het schema.

U kan vragen en doe dat best is uw recht om verhoor met vraag en antwoord te laten verlopen.
U hebt trouwens het recht om een advocaat mee te brengen naar een cat 3 verhoor.

Ahtrend
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2022 20:18

Aan iedereen die de tijd heeft genomen om te reageren, mijn welgemeende dank.

Uiteindelijk ben ik (in vrij grote paniek) de volgende dag beginnen bellen naar deze inspecteur voor meer info. Natuurlijk, gezien hij mij niet kan identificeren via de telefoon, kon hij mij geen info geven buiten "u zal toch wel weten wat er het afgelopen jaar op uw rekening is aangekomen".
Ik mocht uiteindelijk die dag zelf al op verhoor gaan. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit positief zou vinden, maar ik wou echt wel weten waar dit uiteindelijk over gaat. Toch nog vlug alle bankzaken nagekeken voor ik er naartoe ging, en niet één betaling kunnen vinden waarvan ik niet weet waar deze vandaan zou komen.
Eens aangekomen werd ik vrij vriendelijk onthaald, en kreeg ik ook al excuses, want het zou niet over de rekeningen gaan. hij was blijkbaar mis met een andere zaak.

Uiteindelijk gaat dit over iemand die bij een goedgekende webwinkel in België een bestelling heeft geplaatst via mijn wifi (vermoedelijk net buiten de deur). Met als levering in Antwerpen (ik woon in Oost Vlaanderen naast de taalgrens). Deze zou zijn betaald door iemand anders zijn rekening. Gezien deze website mij IP-adres blijkbaar kende, en het verdacht vonden dat ik plots 2 Apple smartphones bestelde voor nog iemand anders in Antwerpen, hebben ze de transactie tegen gehouden, en klacht ingediend bij de politie.
Dit dateert blijkbaar van april 2021, dus inderdaad ze zijn niet de snelste.
Na een vrij aangenaam gesprek mocht ik beschikken en op de vraag of ik er nog iets zou van horen kreeg ik niet echt een antwoord.

Gezien ik geen bestellingen van 2.100 euro zou doen voor iemand anders, lijkt het mij duidelijk dat ik er niets te maken mee heb. Wifi wachtwoorden zijn gewijzigd en hopelijk komt dit niet meer voor.

Bedankt voor het advies, en informatie. Het heeft me, als leek, wel geholpen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”