Winkeldiefstal

Elica
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal

#1 , 18 jan 2022 19:59

Beste,

Ik ben meerder jarig en ben vandaag betrapt geweest op winkeldiefstal. Dit was echter wel de eerste keer. Ze hebben mij apart genomen en hebben gevraagd achter mijn paspoort. Hierna moest ik de gestolen producten van ongeveer 60euro betalen. Ze zeiden dat ze de politie niet gingen bellen en ik moest 1 document onderteken (dit was voor administratie zeiden ze). Verder werd er niks gedaan en mocht ik vertrekken.

Mijn vraag is zijn er nu toch gevolgen voor mij omdat ze mijn paspoort hadden genomen en ik een document moest ondertekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 jan 2022 20:02

En wat stond er in dat document?

Elica
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2022 20:27

Geen idee ik heb geen kans gekregen om het te lezen. Het was 1 pagina waar ik en de winkel het document moesten ondertekenen. Meer niet, ik moest verder niks aanduiden en mijn naam ofzo opschrijven.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 18 jan 2022 20:38

Geen idee ik heb geen kans gekregen om het te lezen. Het was 1 pagina waar ik en de winkel het document moesten ondertekenen. Meer niet, ik moest verder niks aanduiden en mijn naam ofzo opschrijven.
Dus mogelijk hebt u getekend dat u met een mes twee caissières neerstak en dan voor 5.000 euro goederen hebt gestolen?

jef007
Berichten: 1681

#5 , 18 jan 2022 20:41

hoe kan men u hier helpen als ge niet weet wat te tekent??????

Elica
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2022 20:45

Hopelijk is het zo niet. Ze zeiden we hebben besloten om de politie niet te bellen en het hierbij te laten, zorg gewoon dat je het niet meer doet. Je moet alleen nog even dit document onderteken, het is voor administratie. Een doordat ze de politie niet hebben gebeld heb ik zonder nadenken het document ondertekent. Het was een algemeen document waar ze zelf niks op hadden geschreven.

Elica
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2022 21:30

Het waren ook security agenten dus zoiets gaat er zeker niet opstaan. Zeker omdat het een standaard formuleer is en omdat ze zeiden dat het puur administratief was. Ter informatie het was in de inno gebeurd.
Laatst gewijzigd door Elica op 18 jan 2022 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 18 jan 2022 21:37

Het was maar om een punt te maken, nooit iets tekenen zonder iets te lezen.

Maar bij gebrek aan deze noodzakelijke info, kan niemand hier u een zinnig antwoord geven over wat de winkel nog kan doen.

Elica
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jan 2022 21:43

Beste Leen daar heb je gelijk, intervolg moet ik alles goed nalezen. Maar zoiets was het zeker niet. Het was een standaard formulier dat ik had ondertekent, niet iets waar het misdrijf opstond. Dat kan ik ervanaf afleiden. Stel er stond precies op wat ik had gedaan, wat kunnen ze er dan mee doen en met de gegevens van mijn paspoort?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#10 , 18 jan 2022 23:12

ze kunnen zo goed als niks meer doen, afhankelijk van wat er juist op dat papier staat.

als ze klacht zouden indienen gaan ze het moeten bewijzen wat ze moeten beweren.

politie is er niet bijgehaald, er is geen PV opgesteld of enig ander document door de politie opgesteld.

u zou in theorie altijd een kopie van het document kunnen opvragen om zekerheid te hebben van de inhoud ervan.

Elica
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jan 2022 01:14

Dank u wel drone om te reageren. Da's goed om te horen dat ze verder bijna niks kunnen doen. Nu ik erop terug kijk vindt ik het jammer dat ze mij geen verdere uitleg gaven. Maar omdat ze uitdrukkelijk zeiden is gewoon voor administratie en het een standaard formulier is denk ik eerder om bij te houden en dat ze er niks mee gaan doen. Zeker omdat ik bij het vak handtekening heb getekend en er niet iets anders bijstond.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jan 2022 05:13

Beste Leen daar heb je gelijk, intervolg moet ik alles goed nalezen.
Bedoel je de volgende keer dat je betrapt wordt?

In die zin is het beter als winkels toch de politie bellen. Voor de gelegenheidsdief is dat meestal eens goed schrikken, maar stukken efficiënter als afschrikking.

Elica
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jan 2022 06:28

Thomas, ik bedoel in het algemeen. De volgende keer als ik eender wat moet ondertekenen alles goed gelezen.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#14 , 19 jan 2022 08:53

u bent zelfs niet verplicht om iets te ondertekenen, ook al staan ze vlak naast u en dreigen ze met van alles

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 19 jan 2022 09:27

u bent zelfs niet verplicht om iets te ondertekenen, ook al staan ze vlak naast u en dreigen ze met van alles
....dreigen, zoals dreigen met politie er bij halen ?

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat dit afloopt met een ouderwetse : :evil: "Gaat heen, en zondig niet meer".

Met andere woorden, "u hebt hopelijk een lesje geleerd, en hierbij is het wat ons betreft geregeld." :cry:

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”